• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sökning med Snipe

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Det är samma Ferguson som jag använder. Bra storlek med plats för 1 kort
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Sökning med Snipe

Fick just hem en Ferguson och har en Snipe på taket och Canal Digital kort. Fick ingen signal, så nu undrar jag vilken sorts kabel jag ska ha mellan box/Tv.
Jag provade med HDMI uttaget, men fick ingen signal.

Micke
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Kan ibland ta upp mot 30 minuter innan kortet aktiveras vid längre aktivitet
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Kanske onödig info, men Starta Snipe, vänta på blå gps-diod, välj Thor med pilarna och tryck ok, vänta på grön fast Thor-diod. Nu har du kontakt med satelliten (får du inte fast grön diod, så har du väl hinder i vägen)
Koppla in Ferguson med HDMI-kabel till tv. Välj rätt hdmi på tv:n.
Nu ska du se Fergusons meny.
Välj kanalsökning (Thor) osv
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Sökning med Snipe

Tackar för INFO.
Såg naturligtvis till att jag hade satelitkontakt, men på TVn står det bara "ingen signal", (30 min?) ska låta den stå på i någon timma i morgon och se vad som händer.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Som Esbjörn säger, kom ihåg att du ska välja HDMI som input i Source på setup menyn (eller vad det nu heter på din TV)!
Man kan ju driva TV:n från olika inputkällor, t ex

Satellit/parabol DVB-S2
Markbunden antenn DVB-T/T2
HDMI
Olika AV källor såsom PC VGA, etc

Dvs, motsvarande alla ingångar du har på din TV.
Alltså, välj rätt inputkälla (source).
Se din TV manual!
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Sökning med Snipe

Nu har jag fått den att fungera utan att ändra på något??
Den fungerar utmärkt till Canal Digitals kort.
Ett billigt alternativ för alla med parabol och som har kort hemma. Bara att ta med kortet nu när man ska ut på tur.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Bra! Ska bara säga att jag har en HDMI som inte når helt in på tv:n. Skulle behöva ta bort bakstycket för att få in kontakten ordentligt. Jag löste detta genom att fila lite på plasten på kontakten, så kommer den nån mm längre in i tv:n. Skit köps ibland:cool:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Jag kontaktade Viasat för kort till Ferguson, men si - det gick inte!
 
B

Brincken

Guest
Sv: Sökning med Snipe

Hej igen !

Den heter Ferguson Ariva 103 Mini HD HDTV USB Lan Sat receiver.
Jag köpte den via e.bay.
Priset var 77,90 Euro. Med tysk moms och frakt hamnade det på 91,80 Euro.
Företaget som levererade dekodern hette Satking.de.
Deras adress är :
Satking GmbH
Godesberger Str. 30
538 42 Troisdorf-Spich
Germany
( info@satking.de )

Leveransen tog några dagar efter beställning.

Mvh Bosse
 
B

Brincken

Guest
Sv: Sökning med Snipe

Viasat kan vara lite tjuriga. Jag gick över från parabol till fiber hemma. Jag upplyste om att jag hade husbil och att jag då ville ha kort till den i fortsättningen trots fiber.
" Inga problem blev svaret. Vi har ett fritidshusabonnemang som Du kan teckna och använda månadsvis ex. över sommaren " Slut citat. Tyvärr ville man inte stå till detta i efterhand trots att man lyssnat av bandet och att jag hade rätt i sak. Man vidhöll att deras representant handlat överilat.

Efter att ha sagt upp mitt parabolabonnemang och fått nya kort för fiber ringde jag och ville ha deras "fritidshusabonnemang" Men si , det gick inte utan att jag också tecknade ett komplett guld , silver eller bronsabonnemang först. Vad var då meningen med att teckna ytterligare ett fritidsabonnemang. Det är ju bara att skaffa en extra skål till fritidshuset och ta med box och kort hemifrån. Det hade man svårt att bemöta.

Nog om det och över till husbilen. Att köpa ett kort från Viasat som bara går till husbilen går inte. Man måste då teckna ett kort för "hemmabruk" Detta i sin tur går sedan utmärkt att sätta i en box , ex. en Ferguson som jag har , och få bild direkt ( även om Viasat säger att det "bara" är deras boxar som fungerar. Så är det inte. Min Ferguson kodar av direkt och fungerar klockrent.

Men som sagt , det betydde att jag var tvungen att teckna ett nytt "hemabonnemang " för parabol för att kunna få bild.

Kanske något för styrelsen att uppvakta Viasat så att alla som har husbil med parabol ( vilket blir fler och fler ) skulle kunna få skaffa kort för ex. vår och sommarperioden.
Med vänlig hälsning
Bosse
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Jag är i motsvarande situation;
Vi har sålt villan och flyttar ut inom kort, först till ett temporärt boende samtidigt som vi ska bygga nytt.

Jag har haft parabol med Viasat Silver Sport i huset, uppsagt nu per 1 december.
I husbilen har jag en andra 12-volts satellitbox, och ett särskilt kort kopplat till Viasat Fritidshusabonnemang, vilket ger tillgång till samma kanaler som hemma.

Viasats princip/lösning i nuläget är att om man ska kunna använda samma abonnemang i hemmet som i husbilen måste man ha samma typ av "TV-distributionslösning" både hemma och i husbilen, dvs parabol på båda ställena.

Jag har påtalat för de på Viasat jag pratat med det tokiga i detta, och att man måste ändra sina systemlösningar så att man t ex ska kunna ha Viasat kabel-TV eller Fiber-TV i hemmet och parabol i sommarstugan eller husbilen.
Det är ju inte många som kan få fiber eller kabel-TV till sin sommarstuga.

Men man har lovat mej att det åtminstone kommer att fungera med mitt kort för de s.k. Fria Kanalerna (SVT1, 2, 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen), även om jag har fiber-Viasat i den temporära bostaden och kanske i det nya huset.
Det kortet begärde jag och fick tidigare av Viasat.

Återstår att se när jag plockar ut husbilen ur vinterförvaringen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Jag ska förtydliga min fråga:
Viasat vill ha serienr (dom kallar det nåt annat) från min Ferguson, men eftersom denna inte finns i deras register över alla märken, så kunde dom inte lägga in Ferguson på Viasat-kortet. Så frågan återstår, hur har ni gjort som kan använda Viasat-kort i Ferguson.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Jag kontaktade Viasat för kort till Ferguson, men si - det gick inte!

Du får inget exakt svar här (husbil i vinteride), men kanske info för ett prov?

Har du provat att aktivera ditt hemmakort i husbilsboxen?
Du behöver då en identitet (kortid har jag för mej man kallade det) för boxen, antar att Fergusonboxen kan presentera det, och sedan ringa 0771 52 20 00 för aktivering.
Så fungerade det iallafall med min Pace-box.
Värt ett prov kanske?

Edit: Jag gjorde det med parabolen inställd på Astra 4A, stoppade sedan i kortet. Då ska både kortnummer och kortid synas på skärmen har jag för mej.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Sökning med Snipe

Jag ska förtydliga min fråga:
Viasat vill ha serienr (dom kallar det nåt annat) från min Ferguson, men eftersom denna inte finns i deras register över alla märken, så kunde dom inte lägga in Ferguson på Viasat-kortet. Så frågan återstår, hur har ni gjort som kan använda Viasat-kort i Ferguson.

Jag skaffade en Viasat CI+ modul till husbilens tv. Tog en stunds övertalning innan de gick med på att skicka ut den då Alden tv:n inte finns i deras listor. Satte i kortet och modulen i tvn och kom ett meddelande att de inte var kompatibla. Startade om tv.n och då kom du upp att kort och modul behövde paras ihop via talsvar. Därefter funkar det och har samma kanaler hemma som i husbilen. Skickade meddelande till Viasat att det funkade, vilket de skulle vidarebefordra.
 
B

Brincken

Guest
Sv: Sökning med Snipe

Hej !
Du behöver inte blanda in Viasat. Har Du bara ett vanligt parabolkort från viasat , inte ett kort för fiber , så är det bara att stoppa in det i Fergusonboxen , göra en kanalsökning så hittar boxen själv kanalen. Glöm inte att du måste ha din tv inställd på Hdmi annars får Du inte bild.
Mvh Bosse
 
Toppen