• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Vill gärna ha rekommendation på nån pålitlig firma som sköter om det mesta om man vill importera en husbil från Tyskland.
Erfarenheter,
Varningar etc
 

Rosube

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
22383
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Hej, Jag är nybliven husbilsägare som skriver till forumet för första gången. På söndag ska jag åka till Malmö och hämta en Pössl Roadcruiser som Charles Fjellsöy, Tysklandsimport.se, har hjälpt mig med. Han har skött kontakterna med Tyskland och hemtransporten av bilen, samt kontakterna med myndigheterna och registreringen. I dag fick jag registerskyltarna som ju skickas till bilägaren. Tysklandsimport har ett fast pris på tjänsterna (19900 kr + moms). Jag upplever att hela processen har gått smidigt och problemfritt. Beroende på att bilen måste vara 6 mån i användning i Tyskland av momsskäl kunde bilen levereras först efter den 14 september, därefter har hemtransporten och registrering gått på två veckor.
Vi kommer att åka ned till Spanien i slutet av november och stanna där till slutet av mars.
Hälsar Rolf i Borgholm
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Tysklandsimport har ett fast pris på tjänsterna (19900 kr + moms).

Snacka om att skära guld med täljkniv.

Eftersom skyltarna kom till dig, har "Tysklandimport" aldrig varit registrerad ägare till husbilen ifråga, utan det är du som är ansvarig importör. Detta betyder att du inte har något som helst skydd enligt konsumentköplagen, utan det är tysk lagstiftning som gäller.

(Möjligtvis kan den svenska konsumenttjänstlagen hjälpa dig om du skulle vara missnöjd med själva tjänsten.)

Märkligt med företaget är att försäljningsvärdet på de bilar som idag utannonseras som "lagerbilar" är ungefär dubbelt så stort som företagets deklarerade omsättning förra året.

(Källor: Tysklandimport.se - Handlarsida - Bytbil.com och Tysklandimport Sverige AB - Företagsinformation)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Snacka om att skära guld med täljkniv.
Detta betyder att du inte har något som helst skydd enligt konsumentköplagen, utan det är tysk lagstiftning som gäller.
[/URL])

Jag får intrycket av ditt inlägg att du anser tysk lagstiftning ger sämre skydd än svensk.
Om detta är korrekt uppfattat... vänligen exemplifiera.
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Hej!

Om man importerar bil och den ska vara i Tyskland i ett halvår, så undrar jag vem äger bilen det halvåret?
Fick ni betala handpenning på bilen?
Vad hade hänt om företaget gått i konkurs?

Frågar då vi kikat på att ta hem bil från Italien och ett förslag var då att bilen skulle vara reggad på det Italienska företaget en tid.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Jag får intrycket av ditt inlägg att du anser tysk lagstiftning ger sämre skydd än svensk.
Om detta är korrekt uppfattat... vänligen exemplifiera.

Vi har inte påstått att skyddet är sämre.

På vissa punkter är det säkerligen bättre, och på vissa punkter är det säkerligen sämre. (Man kan t.ex. inte åberopa den 3-åriga reklamationsrätt som svenska KKL ger.)

Vad vi ville peka på är att det, om problem uppstår, för de flesta svenskar är besvärligare att hävda sin rätt i ett främmande land på ett främmande språk.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Blir inga större summor över på 25000 om du räknar in tiden för resa till tyskland, resa, uppehälle och kostnader för registrering av bilen i Sverige.

Skulle importören dessutom hålla med garantier på fordonet i Sverige skulle kostnaden för import var dubbel eller tredubbel.

Den klassiska kommentaren från en Bilförsäljare då du åberopar garanti för ett fel som uppstått är ju: "kom förbi så får vi titta på den" detta är inte helt enkelt då det är 100mil+ till försäljningsstället... Importerar man själv går det möjligen att göra en deal om att de skickar delar etc.

Svenska KKL är ju i praktiken bara 6mån då det efter detta är du som konsument som skall bevisa att felet fanns från början, vilket i de flesta fall är omöjligt. Att många företag tar fel på garanti upp till 1 eller 2 år är mer goodwill än lag.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Många tyska företag anger "exportpris" i annonser på Mobile och då får man ingen support efter köp.
Köper man nytt så hoppas jag att man betalar in den svenska momsen och inte fifflar och ger Tyskland de pengarna.
 

Rosube

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
22383
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Några motiv till att jag valde ett importföretag. Bilen har gått 6 månader (en säsong) som hyrbil i Tyskland och säljs sedan. Bilägare är hyrbilsföretaget och vi köpte bilen av hyrbilsföretaget. Importföretaget har en bilkunnig medarbetare som kollar bilen på plats innan den accepteras. Jag räknar med att de fel som framkommer under första sex månaderna är åtgärdade av husbilsföretaget. Importföretaget sköter hemtransporten och registreringen. Om jag hade åkt ned själv, kollat bilen och sedan hämtat den och registrerat den i Sverige hade kostnaderna blivit lägre, men samtidigt hade jag fått acceptera risken att inte kunna förhandla fram samma pris och att missa något i processen. Nu har allt gått på räls.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Har köpt två nya husbilar i Tyskland vid olika tillfällen och själv stått för införsel till Sverige och den därpå följande ursprungskontrollen och registreringsbesiktningen. Valutaöverföring till säljaren och momsinbetalning till skattemyndigheten... inga konstigheter alls.

Uppkomna fel inom garantin och service på chassit/motorn vid svensk auktoriserad verkstad har förlöpt utan några som helst problem.
Uppkomna fel på bodelens olika funktioner inom ramen för garantin har heller inte varit några problem att få åtgärdat då de flesta olika funktionerna finns representerade i Sverige.

Så länge de stora prisskillnaderna kvarstår mellan Sverige och annat närbeläget EU land....så är valet enkelt...det är mina erfarenheter.
 

lambretta

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1733
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Troxi i Kalmar
Har sett några plåtisar från denna firma de senaste dagarna.
Nån som har nån koll, erfarenhet på detta företag?
Prisbilden verkat vara helt ok.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Läste Caravan Club tidningen idag och kom då att tänka på denna tråd.
Caravan Club of Sweden - Polis varnar för importerade husbilar
I samma tidning så finns där en två sidig artikel till med rubriken "Bluffaffärer med importerade husbilar". Där man frågat Lars Stervander på Länskrim i Stockholm som säger "praktiskt taget varenda begagnad bil har ju skruvade mätare"
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

I bilagan till inlägg nr 12 antyder en polis att det skulle vara vanligt med skruvade mätare i husbilar som importeras från Tyskland. Jag är tveksam att det problemet är större med importerade bilar från Tyskland än bilar i Sverige, eftersom det är ett lagbrott att sälja en bil med skruvad mätare i Tyskland, vilket det inte är i Sverige.

Angående avhjälpande av garantifel på vår bil vi köpte ny i Tyskland, har alla uppkomna fel och brister blivit åtgärdade under garantitidens två år. Dessutom åtgärdades två fel som inträffade två resp fem månader efter garantitidens utgång utan kostnad för oss. Så vi har bara gott att säga om hur vi har behandlats av vår tyske leverantör.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Tycker att man drar alla tyska firmor lite över en kam. Varför skulle alla tyska firmor vara oseriösa. Det är nästan halva Europas marknad. Hur många tyskar köper inte sin bil i Tyskland. Läste också artikeln i Caravan. Den typen av skojare finns inom alla branscher. Köp din bil i Tyskland och se till att du får garanti. Köplag finns inom EU vilket några på forumet förnekat. Men köp inte av någon suspekt mellanhand i Sverige. Det är väl mellan händerna i Sverige du vill undkomma för att göra en bättre affär.
Håkan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

I bilagan till inlägg nr 12 antyder en polis att det skulle vara vanligt med skruvade mätare i husbilar som importeras från Tyskland. Jag är tveksam att det problemet är större med importerade bilar från Tyskland än bilar i Sverige, eftersom det är ett lagbrott att sälja en bil med skruvad mätare i Tyskland, vilket det inte är i Sverige.

Angående avhjälpande av garantifel på vår bil vi köpte ny i Tyskland, har alla uppkomna fel och brister blivit åtgärdade under garantitidens två år. Dessutom åtgärdades två fel som inträffade två resp fem månader efter garantitidens utgång utan kostnad för oss. Så vi har bara gott att säga om hur vi har behandlats av vår tyske leverantör.

Vilket märke har ni på er bil?

Mvh!
// Niklas
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter från firmor som importerar husbilar

Hej,
Jag kan varmt rekommendera Charles Fjellsöy på Tysklandsimport.:yes:
Han hjälpte mig att ta hem en Concorde från Italien i våras.

Jag hittade bilen på "mobile.de" och tog kontakt med säljaren och kom överens om ett pris.

Sen tog Charles över och fixade en kille som på plats provkörde och gjorde en funktionskontroll av allt. Jag fick uppdaterade bilder och film på bilen.
Sen flyger han ner en chaufför som kör upp bilen till Malmö, ordnar ursprungskontroll och reg. besiktiga bilen.
Jag får hem skyltarna och flyger ner till Malmö där dom hämtar mig på flygplatsen och skjutsar mig till bilen.

Sen var det bara att köra hem den FINA bilen... :mh:

För hela kalaset betalade jag 27000:- ... Och sparade ca 200-250K... Värt varenda krona..:msn_thumbup:
 
Toppen