• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

fam.bjoerklund

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Falun
HBK-Nr
22064
Medlemskap
2024
När det i en sådan här klubb finns så mycket samlad kunskap så borde det väl gå att ta fram några olika typer av avprickningslistor inför vinterförvaringen av husbilen och delge medlemmarna dessa.

Har tidigare haft båt och där gjorde jag med inhämtad kunskap från andra båtägare en avprickningslista om vad som skall göras inför upptagning och vinterförvaring, samt inför sjösättning. Har fungerat helt perfekt och inget blir glömt.

Tex. skulle det kunna finnas ett alternativ för kallgarage och ett för varmgarage. Likaså det här med att lossa kablar batterierna eller ej. De flesta som jag pratat med och som har nya husbilar anser att man inte skall koppla i från batterierna utan i stället sätta i elkontakten någon gång då och då så att batterierna får uppladdning via den permanent monterade batteriladdaren som finns monterad i bilen. Likaså hur man hanterar vattenbiten med kranar, varmvattenberedare, tankar, kasettoa osv.

Eftersom jag fick till svar att det inte var någon uppgift för styrelsen i husbilsklubben så skriver jag nu här i stället, få se vad som händer.

Med vänlig hälsning

Sven-Åke Björklund
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

...............................Har tidigare haft båt och där gjorde jag med inhämtad kunskap från andra båtägare en avprickningslista om vad som skall göras inför upptagning och vinterförvaring, samt inför sjösättning. Har fungerat helt perfekt och inget blir glömt................

Bra idé! Börja med att sätta ihop punkter efter din (båt) lista som kan appliceras på husbilar och lägg in den här så kan vi hjälpas åt att komplettera den efter egna erfarenheter.

Helt rätt, ingen fråga vi kan begära att styrelsen skall jobba med.
 
F

Frudden

Guest
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Utmärkt tråd! (Trots att den inte innehåller någon info ännu...)
Min bil kommer att stå utomhus utan tillgång till el, så det måste till många alternativ att tänka på; inomhus/utomhus, med eller utan värme, med eller utan ström.

// Fredrik W
 
F

Frudden

Guest
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Läste din lista, Sven-Åke. Många bra punkter.
Men, att lämna ventilation öppen - och ställa ut torrbollar, är det så man gör? Ska inte allting vara helt lufttätt om man vill torka ur luften? Annars kommer det väl bara in ny fuktig luft hela tiden?

// Fredrik W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Sänkning av taksäng är en bra idé som jag inte tänkt på själv!
 

fam.bjoerklund

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Falun
HBK-Nr
22064
Medlemskap
2024
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Hej igen,

Kan berätta att i båten hade vi några små ventiler öppna samtidigt som vi hade torrbollar som tog hand om fukten. Det är ju alltid bra med cirkulerande luft och är det då någon fukt i denna så tar torrbollarna det. Vi hade aldrig någon tendens till mögelproblem eller lukt när vi gjorde så. Rätt eller fel inte vet jag, kanske fler som har synpunkter.

/ Sven-Åke
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Hej!
Jag saknar att tömma spoltanken till toaletten.

Sedan är det feltänkt att båda ha öppet och torrbollar. Det är inget egenvärde i att cirkulare luft. Vädrar gör man antingen för att få in syre eller få bort lukt.

Torrbollen gör att luften krymper och det bildas ett undertryck om aldrig så litet. Det gör att man suger in med luft som i sin tur torbollen avfuktar tills den "storknar" då den/de inte har obegränsad kapacitet. Förmodligen har man vare sig mer eller mindre fuktig luft i bilen eftersom det ena tar ut det andra.
//Conny
 

fam.bjoerklund

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Falun
HBK-Nr
22064
Medlemskap
2024
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Har man separat spoltank för toan så skall den givetvis också tömmas. det går ju bra att fylla på listan med detta.

Vad beträffar torrbollar så är jag av den bestämda uppfattningen att de gör nytta. För många år sedan innan torrbollen fanns fick jag tex. mögel på klädseln i båten, men efter det att torrbollen kom och jag började använda dessa så har det aldrig hänt.

Jag är övertygad om att de gör nytta. Det är heller inte så besvärligt att någrå gånger under vintern tömma dessa.

/ Sven-Åke
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Vad beträffar torrbollar så är jag av den bestämda uppfattningen att de gör nytta. För många år sedan innan torrbollen fanns fick jag tex. mögel på klädseln i båten, men efter det att torrbollen kom och jag började använda dessa så har det aldrig hänt.
Jag är övertygad om att de gör nytta. Det är heller inte så besvärligt att någrå gånger under vintern tömma dessa.
/ Sven-Åke
Hej!
Jag betvivlar inte att torrbollen gör nytta, men låter du luften samtidigt cirkulera in och ut genom ventilerna så förtar du effekten ju större ventiler du har.
Att det inte är något besvär att tömma ut vattnet någon gång under vintern är inget bevis på att naturlagarna inte gäller i Falun :D.
//Conny
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Har man separat spoltank för toan så skall den givetvis också tömmas. det går ju bra att fylla på listan med detta.

Vad beträffar torrbollar så är jag av den bestämda uppfattningen att de gör nytta. För många år sedan innan torrbollen fanns fick jag tex. mögel på klädseln i båten, men efter det att torrbollen kom och jag började använda dessa så har det aldrig hänt.

Jag är övertygad om att de gör nytta. Det är heller inte så besvärligt att någrå gånger under vintern tömma dessa.

/ Sven-Åke

De flesta husbilsägare är väl i den åldern att de gjort lumpen och kommit i kontakt med "konserverad" militär utrustning. Så lufttätt som möjligt och med lufttork (Munterstork) inkopplad. Ingen rost och ingen mögel. Dock undvik slutna rum inne i utrustningen där fukt kan samlas. En del medlemmar rekommenderar ventilation. Tänk er ett öppet kallförråd (verkligen väl ventilerat). Skulle ni lägga in era båtdynor, husbilsdynor eller dynor till utemöbler där. Kanske en vinter, men inte nästa.
ERIKPER
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Verkligen en bra tråd, tack för initiativet, hoppas våra medlemmar fyller på med egna erfarenheter.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

I stället för torrbollar kan man köpa en säck med kattsand, men det skall vara av den typ som innehåller kisel.
Det är Silica Gel som används som torkmedel (sådana där små påsar som är packade ihop med elektronik od).
Fyll ett (eller flera) finmaskigt nät eller strumpa och häng i HB´n.
När torkmedlet är mättat kan man torka det i ugnen på låg värme, och sedan använda det på nytt.
Både bättre och billigare än torrbollar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Vill man inte få ett "avtryck" i däcken på våren så kan man parkera på dessa, så gör jag, funkar bra.

Däckplatta - Husvagn Husbil Däckunderlägg - Biltema

EDIT:
Jag köpte dock dessa (lite dyrare men säkert inte bättre) så mitt omdöme gäller inte Biltemas produkt.

Fiamma Wheel Saver - Köp på Campingtillbehör4u.se

Alternativt kan man rulla husbilen nån dm/mån.




Se bara till att det inte är isigt under skydden när man ska upp på dem, gick inte för mej, utan jag fick invänta lenväder, då gick det bra.
 
Senast ändrad:
F

Frudden

Guest
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Ni som har bilen stående utomhus på vintern, utan tak - brukar ni täcka bilen med en press/täcke eller får snön lägga sig på taket?

// Fredrik W
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Nej inte jag, har heller aldrig sett en agent/handlare täcka över en husbil/husvagn oavsett årstid, eller ålder på fordonet.

Men t.ex. Jula har speciellt överdrag, som andas (tror jag)

Pressening skulle jag aldrig lägga över en husbil/husvagn.
 
F

F.d. 56194

Guest
Sv: LATHUND FÖR VINTERFÖRVARING AV HUSBIL

Hur gör man enklast och bäst för att blåsa ledningar fria från vatten? Räcker det inte med att öppna kranarna och låta vattenpumpen jobba en stund för att på det sättet tömma vattenrören?:spinny:
 
Toppen