• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektivt Virusprogram

F

F.d. 53267

Guest
Nu har mitt Norton Antivirus efter ett antal uppdateringar
blivit så effektivt att det inte längre går surfa med Datorn.
Med Wi-Fi fungerar det men med Sticka med Masmovil
simkort kommer det upp: Denna webbsida kan inte visas.
Det måste bero på Norton för det går att uppdatera men
ingenting annat fungerar.
Har provat med olika Webbläsare men icke.
Är det detta som kallas 100% skydd?
Har provat att stänga av Norton men det hjälpte inte,
det ligger nog kvar i bakgrunden och lurar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Effektivt Virusprogram

Jag har haft ett otal olika virusprogram och haft massor med problem. Nu använder jag gratisprogrammet Microsoft Security Essentials och har inga problem.

Jappe
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Råd och rön testade i början av 2016 18 olika internetsäkerhetsprogram och Norton fick då medelmåttiga resultat. Det fanns gratisprogram som var lika bra (AWG). Bäst i test var Bullguard som dock inte var dyrast. Dyrast är inte alltid bäst. Bland annat var Bullguard avsevärt bättre när det gäller att ändra inställningar, vilket dock naturligtvis går att göra i Norton också. Så dra ned på säkerheten i inställningarna så kanske det går bättre lyder ett råd från en verklig amatör.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Jag har haft ett otal olika virusprogram och haft massor med problem. Nu använder jag gratisprogrammet Microsoft Security Essentials och har inga problem.

Jappe

OBS! att Microsoft Security Essentials är för Win7, har för mej att de slutat att uppdatera detta för länge sedan.

Win8 och Win10 har inbyggt skydd "Windows Defender" som skyddar mot skadlig kod.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Effektivt Virusprogram

OBS! att Microsoft Security Essentials är för Win7, har för mej att de slutat att uppdatera detta för länge sedan.

Win8 och Win10 har inbyggt skydd "Windows Defender" som skyddar mot skadlig kod.

Jag kör Windows 7 och trivs med det. Virusprogrammet uppdateras automatiskt hela tiden. Har provat Windows 10 men gillade det inte.

Jappe
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Använder Panda på alla PC Finns både gratis och betalversion Inga problem, lade ner Norton för x antal år sedan just pga det TS nämner. Kör W10
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Nu har mitt Norton Antivirus efter ett antal uppdateringar
blivit så effektivt att det inte längre går surfa med Datorn.
Med Wi-Fi fungerar det men med Sticka med Masmovil
simkort kommer det upp: Denna webbsida kan inte visas.
Det måste bero på Norton för det går att uppdatera men
ingenting annat fungerar.
Har provat med olika Webbläsare men icke.
Är det detta som kallas 100% skydd?
Har provat att stänga av Norton men det hjälpte inte,
det ligger nog kvar i bakgrunden och lurar.

Hej! För att återgå till frågeställningen...

Om virusprogrammet är avstängt så skall det inte påverka datorn - det är ju meningen med avstängningen.
Meddelandet är väl av standard Windowstyp och inte ett från Norton?
Den första åtgärden jag skulle vidta är att avinstallera stickan och starta om datorn samt därefter ominstallera stickan.
Man kan också prova att ta ut SIM-kortet och sätta in stickan i datorn och se om det blir samma meddelande. Sätt tillbaka kortet och prova igen.
Frågan är ju dessutom vilken websida det är som inte hittas - kanske har någon inställning i stickan eller SIM-kortet ändrats.
Ofta löser man sådana här problem just genom att koppla från och till samt starta om utan att egentligen förstå orsaken. Hoppas det löser sig.

MVH/Thomas Eriksson
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Om det kanske är EDGE som dj-as så försök med annat program, t.ex. Crome
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Effektivt Virusprogram

De fleste weblesere har mulighet for å gi et ekstra nivå på feilmeldingene om at sider ikke kan vises. Vanligste årsaker er for lang svartid og dns problem, men og pakketap kan dukke opp.

På et wifi nett er det oftest en dns cache i routeren, dette gjør at timeout på dns oppslag forsvinner ved refresh av siden om det er treg kommunikasjon mot eksterne dns servere. Med et usb-modem benyttes eksterne dns servere hos mobil leverandøren, disse har en noe annen funksjon og kan bli rammet av timeout på oppslag.

Noe som kan føre til massive problemer er brannmur delen i virusbeskyttelsen, denne biten analyserer hver pakke for å se at den ikke er skadelig. Her kan det fort bli virtuelle pakketap som gir disse problemene.

Brannmur delen er oftest koblet inn i drivere og vil derfor oppføre seg forskjellig på wifi, kabel og modem. I hvilken grad de stenges av om en stopper selve viruskontrollen varierer også.

Neste kule problem er om en har flere lag med viruskontroll og brannmurer, dette kan drepe effekten i en dator.

Noe jeg har funnet flere ganger er at restene av en prøveutgave av en antivirus pakke ikke er blitt fullstendig fjernet når prøvetiden er over. Legger en så inn en annen antivirus så blir det en krig mellom disse to.

For win8 og 10 ser jeg ingen grunn til å benytte noe annet enn Defender, den er bra nok. Det ser og ut til at win7 utgaven Security Essentials benytter de samme signaturfilene. Begge produktene bruker lite ressurser sammenlignet med Norton og McAfee, mer på nivå med Avast og AVP.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Effektivt Virusprogram

Jag har haft ett otal olika virusprogram och haft massor med problem. Nu använder jag gratisprogrammet Microsoft Security Essentials och har inga problem.

Jappe

Jag lyckades med att avinstallera Avast gratisvirusprogram. Bra tyckte jag tills jag upptäckte att Avast Search fortfarande ligger kvar i datorn. När jag googlade på "remove avastsearch" upptäckte jag att för att bli av med det sökprogrammet så måste jag installera ett annat malwareprogram som förmodligen blir lika svårt att bli av med!

Jag kör nu fullständig genomsökning av datorn med Microsoft Security Essentials och det tar en evig tid, många timmar med den uppkoppling jag har på vischan. Undras om Microsofts program klarar av att upptäcka Avasts sökprogram som har bitit sig fast rejält och om jag kan fjärna det på så vis.

Någon som vet?

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Jappe, jag har besparat mej många svordomar, pulsrusningar m.m.
med hjälp av programmet "Revo Uninstaller Pro" som jag använt i många år, samt ingen återkommande kostnad,man köper programmet en gång, ett i mitt tycke mycket potent program som avinstallerar allt (ifall du vill) som lyckades fastna i din pc vid alla programinstallationer, använder själv moderat läge, detta är ett erkänt med priser bra program, har även vanliga bra städfunktioner i browsers m.m.

Man bör dock läsa på om "städfunktionerna" innan man går igång med storstädningen, men man förvånas hur fantastiskt mycket "skit" det blir kvar hela tiden.

Revo Uninstaller Pro - Uninstall Software, Remove Programs easily, Forced Uninstall, Leftovers Uninstaller, Portable Uninstaller
 
Senast ändrad:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Program för att avinstallera finns ju en uppsjö av, som Jappe skriver så ska man noggrant och med viss skepsis använda dom. (Fast har dom använts av andra med gott resultat kan det vara värt ett prov). Det som fungerat bäst för mig mestadels är windows eller programmets egna avinstallation tillsammans med att ta bort nycklarna i registret. Man skall ju helst inte rota där, men tar alltid först en backup på det, hitintills haft turen att aldrig behövt använda den. Ännu så länge inte behövt använda det på W10, kanske ser annorlunda ut där?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Program för att avinstallera finns ju en uppsjö av, som Jappe skriver så ska man noggrant och med viss skepsis använda dom. (Fast har dom använts av andra med gott resultat kan det vara värt ett prov). Det som fungerat bäst för mig mestadels är windows eller programmets egna avinstallation tillsammans med att ta bort nycklarna i registret. Man skall ju helst inte rota där, men tar alltid först en backup på det, hitintills haft turen att aldrig behövt använda den. Ännu så länge inte behövt använda det på W10, kanske ser annorlunda ut där?

Det är just denna städning som du nämner Windows egen, samt det rena skämtet "programmets egen avinstallation som jag menar är rent löjeväckade vad mycket de smyger in och lämnar kvar.:mad:

Det absolut bästa är att inte installera något alls, som du inte absolut behöver, när du väl installerat så klarar så gott som ingen glad amatör att avinstallera det, sen sitter man snart med en seg hackig buggig dator, full med junk :(

Man måste välja sina installationer, även avinstallationsprogram med stor omsorg och köp pro-versionen, läs även tester på olika program och köp "bäst i test" då brukar man bli nöjd med sina installationer.

The Best Uninstaller Software of 2016 | Top Ten Reviews

Bin there done that:)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Effektivt Virusprogram

Nu har jag installerat Revo uninstaller. Halva priset just nu. Den lyckades inte hitta avast search så jag installerar avast free igen för att se om avast search åker med i nästa avinstallation.

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Bra idé att ominstallera och sen ta bort med Revo

I vänsterkolumnen har du "junk files cleaner.
Har inte den hittat ditt Avast?

Kolla även med Autorun Manager i vänsterkolumnen
Avast borde ligga där och autostarta.

Lycka till :)
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Effektivt Virusprogram

Försvinner inte någonting av "rester" efter avinstallerade program
när man kör "Överskrivning av ledigt utrymme" med t.ex.
CCleaner eller tar det bara bort rester efter raderade filer?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Search-programmen är i regel helt fristående från "moderprogrammen" och hamnar under webbläsarna som tillägg. Se exemplet från Internet Explorer 10/Verktyg/Hantera tillägg. Här kan man stänga eller radera alla sådana program. Har du provat det?
MVH/Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • search.jpg
    search.jpg
    124,2 KB · Visningar: 19

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Effektivt Virusprogram

Där satt den, Thomas Eriksson! Verktyg - inställningar - startsida.

Ordningen återställd. Tack för engagemanget och hjälpen!

Jappe
 
Toppen