• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektivt Virusprogram

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Effektivt Virusprogram

Har haft både gratisversionen o de tidigare varianterna av AVG o de har fungerat utomordentligt. Nu har jag ett abonnemang AVG Ultimate som fungerar på både dator, tablet och smartphone.
Hade kontakt med AVG-Support vid övergången och maken till serviceanda och snabbhet har jag inte varit med om. Helt suveränt!!
Programmen fungerar och synkar ihop de tre, får ganska diskreta upplysningar lite då o då om apparaternas tillstånd o framför allt ....ingen reklam!!!
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Nu har mitt Norton Antivirus efter ett antal uppdateringar
blivit så effektivt att det inte längre går surfa med Datorn.
Med Wi-Fi fungerar det men med Sticka med Masmovil
simkort kommer det upp: Denna webbsida kan inte visas.
Det måste bero på Norton för det går att uppdatera men
ingenting annat fungerar.
Har provat med olika Webbläsare men icke.
Är det detta som kallas 100% skydd?
Har provat att stänga av Norton men det hjälpte inte,
det ligger nog kvar i bakgrunden och lurar.

Hej, har detta problem lösts?
MVH/Thomas
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Effektivt Virusprogram

Nej, det har det tyvärr inte så jag kommer att ta bort Norton
men väntar ett tag till eftersom allt fungerar på WI-FI som
jag nu kan köra på.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Stasse,
Ifall du kör Windows10 så behöver du inget antivirusprogam,
(Defender) inbyggt i win10 :)
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Effektivt Virusprogram

Jag har nu kollat lite angående gratis Virusprogram
och enligt ett test som PC för alla låtit göra på 8 st program
så kom det fram att Avira var det som var bäst och även några
andra var riktigt bra men Microsofts eget var klart sämst och
fick underkänt för det släppte igenom några kända Virus.
Testet gjordes av ett oberoende Testlabb så det kan man nog lita på.
Den som vill kan själv läsa:Stort test: 8 gratis virusskydd – vi utser vinnaren - PC för Alla
Samtliga har också betalprogram men frågan är om dessa är så mycket
bättre eller får man bara en del extra funktioner med på köpet?
Kanske vår expert Knut har någon åsikt i frågan?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Effektivt Virusprogram

Man skall inte överdriva risken för att få virus, alla Antivirusprogram skyddar mot sådana.

Däremot förväxlas ofta oönskade program med virus och Avast Search, som vi tidigare diskuterat i tråden, är ju i det fallet ett exempel på sådant.

Utpressningsprogram, som kräver betalning för att låsa upp datorn, är andra exempel. Dessa är i allmänhet ganska lätta att avlägsna – googla på dem så får du råd. Norton varnar i regel för sådana.

Om trots allt ett riktigt illasinnat, förstörande virus får fäste i datorn, så kan det vara en fördel att ha betalat några kronor för att få hjälp.

Här har det smugit sig in en "pågående varning" som man inte skall "knacka på"!!!
 

Bilagor

  • 5C (11).PNG
    5C (11).PNG
    119,6 KB · Visningar: 0

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Effektivt Virusprogram

Fysiskt backupmedia som bara koppla in vid backup är det mest trygga.
Ransomware som krypterar dina filer krypterar även extern hårddisk,dropbox,google drive,onedrive m.m.
Anledningen att antivirusprogrammen har svårt att detektera dessa nya ransomware som nu utvecklas är att dessa smiter in i systemet via ej uppdaterade operativsystem/webläsare/mjukvaror som innehåller felaktigheter.
så fort den skadliga koden smiter in så ligger den endast i minnet och går sedan in via powershell och försöker få så hög nivå som den kan i det nät/dator som den opererar i.
Efter detta så körs det krypteringsscipt(ransomware) och sedan är den borta igen.
Eftersom viruset bara är aktivt i minnet så har antivirusprogrammen mycket svårt att upptäcka viruset.
Dom senaste antivirusmjukvarorna jobbar med beteendeanalys och försöker känna om något beter sig konstigt men lita inte på att det fungerar.
Ett av dom stora problemen idag är att automatiska backuper som t.ex går varje dag hinner skriva över friska filer med dom krypterade filerna.
Backupen förstör för sig själv genom att göra backup på redan krypterade filer!
Som ni säkert förstår så finns det stora fördelar att ha många versioner på backupen så inte alla skrivs över.
Jag har hjälpt många att skydda sina data och även stött på många med krypterade data.
 
Toppen