• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudvolym truma gasol vs. disel?

F

Frudden

Guest
Inför plåtisköpet så undrar jag om jag ska välja en gasolvärmare, eller lägga till 7.400 kr för att få en dieselvärmare? Jag har hört att dieselvärmare låter mer än gasol-dito? Blir det så mycket så att det är störande?

Vet inte om jag kommer att använda plåtisen så mycket på vintern, men lägger man 500+ tkr på ett inköp så vore det naturligtvis trevligt att inte ha några begränsningar på när man kan använda bilen.

Ser fram emot era värmar-åsikter! :)

// Fredrik W
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Luktar inte dieseltruman som vanliga bilvärmare vid drift? utanför menar jag...
Gasolen luktar lite utanför, men inte störande precis.
Bägge låter ungefär lika inne i bilen vad jag märkt.
Varför drar dieseltruman mer vid drift? Bränslepumpen?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Vi har dieselvärmare och visst hörs den, eller i alla fall hörs fläkten.
Vi har haft Aldevärme innan och den hörs också lite och vår i gamla husvagn med vattenburen värme hördes cirkulationspumpen och alla dessa ljud hör jag första natten, sedan märks det inte.

Beträffande strömförbrukning så stämmer det att det drar en del, men vi har 2 x 95Ah GEL-batterier och de gånger vi står en helg stilla vintertid så är det inga bekymmer.
Vi har i o f s inte TV och drar väldigt lite energi i övrigt.
Vår och höst hjälper vår 100W solpanel till bra.

Slutsats, vi gillar vår dieselvärmare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Luktar inte dieseltruman som vanliga bilvärmare vid drift? utanför menar jag...
Gasolen luktar lite utanför, men inte störande precis.
Bägge låter ungefär lika inne i bilen vad jag märkt.
Varför drar dieseltruman mer vid drift? Bränslepumpen?

Både pumpen och starten vid varje tillslag drar mycket ström, dieselvärmarna drar vid motsvarande drift ungefär dubbelt så mycket ström som gasolvärmarna. Man behöver minst omkring 200Ah batterier för att fricampa ett par dagar med värmaren igång. Man bör också tänka på att på vintern norr om alperna ger solceller ingen eller väldigt lite laddning.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Olika beroende på bil. Jag har haft plåtis som varit högljudd, men den jag har nu hörs inte på natten, om man inte lyssnar noga, dvs lika lite ljud som kylskåpet.
Första minuten vid start drar dieselvärmaren ström, men sen inte mer än gasolfläkten.
Gasolvärme = nej
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Montreal, diesel är helt OK med vanliga batterier och lite solceller på taket. Det finns batteriskydd i fall man närmar sig 50% gränsen, sen får man kanske röra på sig lite... Elpatron är guld på ställplatser söderut, både för varmvatten & bodelsuppvärmning "om" det nu skulle bli kyligare under januari nätter.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Dieselvärme=gärna, men först när jag tycker mej ha råd med batterier för 20.000 eller så (LiPo) :)

Står du verkligen stilla så länge att inte batterierna skulle räcka.
Våra 2 x 95Ah GEL räcker utan bekymmer fredag t o m söndag för värme, varmvatten och dagliga nödvändigheter.
Nu har vi inte stått i -25 men väl under -10.
Sådana här trådar får mig att vilja köpa en bra mätare för elförbrukning :)

EDIT: Enligt manualen som är lätt svårtydd så ska man nog räkna med en elförbrukning på 2A och uppåt. Någon får gärna tyda bättre.
"Strömförbrukning 12 V
Värmare + beredare 1,8 – 7 A (i normal drift mellan ”Av” och
”Lägsta effektnivå” mindre än 1,8 A)
Hetta upp värmaren utan värmedrift max. 1,8 A
Viloström: ca 0,001 A
Värmeelement – FrostControl (tillval): max. 0,4 A"

Angående lukt utanför så kan man känna en svag lukt om man står väldigt nära och det är vindstilla.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Beror ju på vart man åker. Norra Sverige, absolut diesel, andra delar av europa kan även gasol funka bra. tillgången på gasol styr också en hel del av vad man ska välja, därför anser jag att det är viktigt att fundera på vart och hur man ska använda bilen. Alla som svarat har ju lämnat svar utifrån deras sätt att använda bilen...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Står du verkligen stilla så länge att inte batterierna skulle räcka.
Våra 2 x 95Ah GEL räcker utan bekymmer fredag t o m söndag för värme, varmvatten och dagliga nödvändigheter.
Nu har vi inte stått i -25 men väl under -10.
Sådana här trådar får mig att vilja köpa en bra mätare för elförbrukning :)

EDIT: Enligt manualen som är lätt svårtydd så ska man nog räkna med en elförbrukning på 2A och uppåt. Någon får gärna tyda bättre.
"Strömförbrukning 12 V
Värmare + beredare 1,8 – 7 A (i normal drift mellan ”Av” och
”Lägsta effektnivå” mindre än 1,8 A)
Hetta upp värmaren utan värmedrift max. 1,8 A
Viloström: ca 0,001 A
Värmeelement – FrostControl (tillval): max. 0,4 A"

Angående lukt utanför så kan man känna en svag lukt om man står väldigt nära och det är vindstilla.

Jag vill ha möjlighet att fricampa 4-5 dagar i fjällen, alltså utan extern el. Snittförbrukning med dieselvärmare snällt räknat bara för värme 48Ah /dygn, med en batteribank på 200Ah betyder det max 2 dygn utan att ladda om man inte vill förstöra batterierna, bara till uppvärmning. Sedan tillkommer övrig förbrukning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Beror ju på vart man åker. Norra Sverige, absolut diesel, andra delar av europa kan även gasol funka bra. tillgången på gasol styr också en hel del av vad man ska välja, därför anser jag att det är viktigt att fundera på vart och hur man ska använda bilen. Alla som svarat har ju lämnat svar utifrån deras sätt att använda bilen...

För oss inget problem med gas, vi har gastank under bilen, den räcker lätt en vecka vintertid för oss. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Montreal, diesel är helt OK med vanliga batterier och lite solceller på taket. Det finns batteriskydd i fall man närmar sig 50% gränsen, sen får man kanske röra på sig lite... Elpatron är guld på ställplatser söderut, både för varmvatten & bodelsuppvärmning "om" det nu skulle bli kyligare under januari nätter.

När vi pratar vinter i Skandinavien kan man räkna bort liggande solceller helt, vertikala ger ett visst bidrag om solen skiner men bara en kort tid per dag. Jag misstänker att ni inte har provat vintercamping här uppe ännu? :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

O.T

Bortsett från ljudvolymen.
Jag kan tänka mej att i framtiden vid ev. behov att byta ut original Trumatic C6002 som enbart går på gasol, till en Truma som går på el/diesel.
Vad skiljer dessa i 12V elförbrukning, nån som vet?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Det är ju som Lundsholm skriver, vi svarar ju efter egna erfarenheter.
Om jag hade haft behovet att ligga 5 dygn i -10 / -20 så skulle jag noga överväga alternativen.
Vårt fredag till söndagbehov täcks av befintlig installation, sen är det ofta så att vi kör en sväng med bilen, då blir det ju lite bonuspåfyllning i batterierna, även om det inte hinner i så mycket.
Vårt elblock laddar max 16A så där finns utrymme för förbättring.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

O.T

Bortsett från ljudvolymen.
Jag kan tänka mej att i framtiden vid ev. behov att byta ut original Trumatic C6002 som enbart går på gasol, till en Truma som går på el/diesel.
Vad skiljer dessa i 12V elförbrukning, nån som vet?

Här: Strömförbrukning vid 12 V
Värmare + beredare: 0,2 – 5,6 A
Uppvärmning av beredaren: 0,4 A
Viloström: 0,001 A
Den elektriska säkerhets-/avtappningsventilens
strömförbrukning vid 12 V:
0,035 A

Jämför med mina dieselsiffror i tidigare inlägg.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

...misstänker att ni inte har provat vintercamping här uppe ännu?

Helt rätt Montreal, det har vi inte, och mycket troligt kommer aldrig att göra det heller. Precis som Lundsholm skriver: Alla som svarat har ju lämnat svar utifrån deras sätt att använda bilen...

Vi använder diesel på våra veckocampingar i Norge på sommaren-sensommaren där temperaturen aldrig är under 0°C. Nätter brukar vara kalla på vissa ställen och då kör vi diesel med timer nattetid, ca 5-6 timmar/dygn.
Har läst någonstans att 2 x P11 räcker knappt en vecka vid -20°C i norra delar (läs glesbyggd) av landet. Det innebär att efter en vecka ska man behöva leta efter närmast gasolställe, annars... ...annars händer vad då?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Vi har gjort av med ungefär 11 kg på 4 dagar mellan jul och nyår i Sälen, vi har drygt 30 kg i tanken, vi har också möjlighet att hänga på en reservflaska på 5kg så när det börjar ta slut är vi förmodligen hemma igen. Sedan byggs ju gastankställena ut efterhand, kanske finns det snart ett på närmare håll än i Norge, som ju ändå inte alltid är så långt ifrån de svenska fjällen. :)
 
Toppen