• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudvolym truma gasol vs. disel?

F

Frudden

Guest
Inför plåtisköpet så undrar jag om jag ska välja en gasolvärmare, eller lägga till 7.400 kr för att få en dieselvärmare? Jag har hört att dieselvärmare låter mer än gasol-dito? Blir det så mycket så att det är störande?

Vet inte om jag kommer att använda plåtisen så mycket på vintern, men lägger man 500+ tkr på ett inköp så vore det naturligtvis trevligt att inte ha några begränsningar på när man kan använda bilen.

Ser fram emot era värmar-åsikter! :)

// Fredrik W
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Vår första husbil hade gasolvärmare. Med vårt bruk räckte en flaska P11 bara 2-3 dygn vintertid. Dyrt! Köpte då till en dieselvärmare och har sedan dess aldrig kunnat se fördelarna med gasol.
Vi använder bilen även vintertid och c:a två dygn (=en helg) klarar vi strömmen till fläkten utan problem. Sedan tar vi en sväng med plåtisen eller, i värsta fall, låter det tystgående elverket ladda oss på därtill lämplig, icke-störande, plats. Sedan ytterligare två dygn osv. Funkar för oss.
Gasol använder vi bara till spisen. Vi upplever inte att vår nya Truma-panna väsnas eller luktar. Om man har pannan kopplad över termostat ( den nya digitala Truma-panelen) så slipper man det relativt höga uppstarts-fläkt-ljudet. Värmaren går då av och till hela tiden. Vi startar därför vår värmare redan när vi åker hemifrån så sköter sig värmaren nästan ljudlöst. Ett tips i alla välmening!
Diesel är ju dessutom alltid med i bilen.......
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Vår första husbil hade gasolvärmare. Med vårt bruk räckte en flaska P11 bara 2-3 dygn vintertid. Dyrt! Köpte då till en dieselvärmare och har sedan dess aldrig kunnat se fördelarna med gasol.
Vi använder bilen även vintertid och c:a två dygn (=en helg) klarar vi strömmen till fläkten utan problem. Sedan tar vi en sväng med plåtisen eller, i värsta fall, låter det tystgående elverket ladda oss på därtill lämplig, icke-störande, plats. Sedan ytterligare två dygn osv. Funkar för oss.
Gasol använder vi bara till spisen. Vi upplever inte att vår nya Truma-panna väsnas eller luktar. Om man har pannan kopplad över termostat ( den nya digitala Truma-panelen) så slipper man det relativt höga uppstarts-fläkt-ljudet. Värmaren går då av och till hela tiden. Vi startar därför vår värmare redan när vi åker hemifrån så sköter sig värmaren nästan ljudlöst. Ett tips i alla välmening!
Diesel är ju dessutom alltid med i bilen.......

Vilken panel är det? Vad kostar den?kan man installera själv?
Det låter som något jag vill ha.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Kan det vara CP plus?

cp-plus.jpg

Mycket lätt att hantera värmaren när man väl har lärt sig "efter alla fel" med ohämmade knapptryckningar! Tar man det bara lugnt så går det mycket bättre (...och det ska jag säga...), ungefär som med IKEA manual som ingen "vuxen" människa någonsin läser eller följer. :swoon:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Jajamän! Fullt med vatten. Värmaren på några timmar innan vi fyller vattnet - sedan funkar allt. Speciellt lätt sedan vi fått den nya digitala panelen CP Plus som är på bild härovan.

Vår förra bil, Knaus BoxStar -08, fick dock byggas om innan allt funkade. Något ljushuvud hade bl.a. lagt vattenslangarna direkt på oisolerat hjulhus! Byggdes om av suveräne Uppfinnar-Jocken Bengt på Husbilslandet. Bekostat av importören Bergholm. Sedan gick det bara bra. Gjorde att vi bad Bengt kika på vår nya Knaus också. Han drog bl.a.om ett par slangar även här. Alltid bäst att tänka efter före!
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Jajamän! Fullt med vatten. Värmaren på några timmar innan vi fyller vattnet - sedan funkar allt. Speciellt lätt sedan vi fått den nya digitala panelen CP Plus som är på bild härovan.

Vår förra bil, Knaus BoxStar -08, fick dock byggas om innan allt funkade. Något ljushuvud hade bl.a. lagt vattenslangarna direkt på oisolerat hjulhus! Byggdes om av suveräne Uppfinnar-Jocken Bengt på Husbilslandet. Bekostat av importören Bergholm. Sedan gick det bara bra. Gjorde att vi bad Bengt kika på vår nya Knaus också. Han drog bl.a.om ett par slangar även här. Alltid bäst att tänka efter före!

Är lite nyfiken på hur ni löst vintervattnet. Antar att ni som vi (har en Rapido v55) har tanken formad över höger hjulhus - hur säkrar ni temperaturen in dit?

/Roger
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ljudvolym truma gasol vs. disel?

Visst fungerar den till luftburen värme.
Det som går åt förutom själva värmaren är en bränslepump med sugledning ner i dieseltanken, en bränsleledning fram till värmaren och utlopp för avgaserna.
Antagligen är utloppet väldigt lika det som finns till gasvarianten.
Här finns installationsbeskrivningarna https://truma.com/int/en/heating/downloads.php
Vad det kan kosta vet jag inte, skulle väl gissa på någonstans mellan 5 och 10KKR utan själva värmaren och pump.
 
Toppen