• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kablage batteri -> Inverter

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Hej funderar över hur tjocka kablar man behöver ha mellan batterierna och invertern som är på 1 kwh? Samt hur långa kan man ha dom? Kommer att ha 230 Amp batteribank

/Thomas
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

För att få ett bra svar måste några saker redas ut.

Är invertern på 1000W = 1KW
Batteribankens storlek i 230Ah är inte viktig för kablaget utan mer för hur länge du vill köra.
Sedan måste du försöka mäta hur långa kablar du behöver i meter.
Tänk på både plus o minuskabelns längd.

Länk för kalkylator:
Kalkylator för kabelarea

Men gissning kan vara 25 kvadrat om det rör sig om 1meter.
Max strömmen hamnar straxt under 100A allt beroende på inverterns verkningsgrad. Med den kabeln får du ett spänningsfall på 0.12V

Tar du 16 kvadrat blir spänningsfallet 0.18V snålt
Tar du 10 kvadrat blir spänningsfallet 0.3V för klent!!!!

25 skulle jag välja om det inte är riktigt korta längder. :)
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Jag funderar också på en sådan här lösning med en 1kW inverter/växelriktare kopplat till batteribanken. Men jag vill kunna ta ut spänningen i de vanliga 230V kontakterna som redan finns i bilen. Vad behöver jag då i form av utrustning och hur kopplas denna in?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Du har två val. Antingen en inverter med inbyggd nätprioritering eller så har du en enklare inverter och ett löst prioriteringsrelä.

Det som är jobbigt är att du måste koppla så vissa saker inte går över inverterns 230V. Ett jobb för den som kan starkström.

Kylskåp
Panna
Batteriladdning
Och säkert någe till.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Ja, det har du ju rätt i! Det tänkte jag inte alls på. Det gör ju det hela mer komplicerat. Men vem/vilken firma klarar av ett sådant jobb? Är det den normala husbilsfirman? Eller t ex "Elektronikmontering i Linköping", eller helt enkelt en elektriker?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Du har två val. Antingen en inverter med inbyggd nätprioritering eller så har du en enklare inverter och ett löst prioriteringsrelä.

Det som är jobbigt är att du måste koppla så vissa saker inte går över inverterns 230V. Ett jobb för den som kan starkström.

Kylskåp
Panna
Batteriladdning
Och säkert någe till.

Helt rätt plus det värsta att du får spänning på stiften i intagsdosan. Tänk på att barn kan lyfta locket o råka illa ut(även vuxna).
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Du har två val. Antingen en inverter med inbyggd nätprioritering eller så har du en enklare inverter och ett löst prioriteringsrelä.

Det som är jobbigt är att du måste koppla så vissa saker inte går över inverterns 230V. Ett jobb för den som kan starkström.

Kylskåp
Panna
Batteriladdning
Och säkert någe till.
Hej och Tack för tipset angående kylskåpet.
Jag har märkt att när jag kör kaffemaskinen via invertern så går det åt väldigt mycket batteri. Idag kollade jag upp hur det är kopplat och montören har gjort det väldigt enkelt. Kopplat in invertern direkt i ingående säkring och därefter kopplat utgående kabel till alla 230V förbrukarna, vilket betyder att när kylskåpet står på Auto får det ström via invertern när vi kör kaffemaskinen. Eftersom invertern har en inbyggd 10A säkring kan jag inte köra värmefläkt och någon annan storförbrukare samtidigt. Så nu blir det till att mäta vilken kabel som går till uttaget under bordet och koppla den direkt till huvudsäkringen. Kablarna på starkströmssidan är också väldigt klena
3X0,75 kvadrat, ser ut som det är en kabel för en dator eller liknande.
Mvh. Klas
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Nej! Om man kör in inverterepänning i det ordinarie 230voltssystemet kommer stiften att bli spänningsförande i intaget. Detta under förutsättning att man inte har monterat in ett skiljerelä.

Det vore väl bra om någon med kunskaper kan beskriva med bilder och kopplingsschema hur installationen skall se ut!

Hälsar Kjell
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Använd prylen vi tipsar om i inlägg # 14.

Drag en "apparatkabel" (samma som till t.ex. datorer) från invertern till anslutningen märkt "Wechselrichter".

Drag en likadan kabel från något av de "normala" 230 V-uttagen till anslutningen märkt "230 V/Extern".

Nu kommer uttaget på omkopplaren att leverera ström från antingen elstolpen eller invertern.

Svårt att koppla fel, och ingen risk att 230 V kommer "på avvägar" (om du kopplar rätt).
 
Senast ändrad:
Toppen