• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kablage batteri -> Inverter

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Hej funderar över hur tjocka kablar man behöver ha mellan batterierna och invertern som är på 1 kwh? Samt hur långa kan man ha dom? Kommer att ha 230 Amp batteribank

/Thomas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Det vore väl bra om någon med kunskaper kan beskriva med bilder och kopplingsschema hur installationen skall se ut!

Hälsar Kjell

Som sagt inlägg 14
Sedan är det ju så att ibland ska hemmafixare hålla fingrarna i styr. Starkström är inget att leka med.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Som sagt inlägg 14
Sedan är det ju så att ibland ska hemmafixare hålla fingrarna i styr. Starkström är inget att leka med.

Helt rätt! Men om nu hemmafixaren kopplar starkström ändå så är det väl bra att göra det rätt. Tråden visar väl att konkreta råd och anvisningar behövs.

Hälsar Kjell
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Nu är det så här att goda råd till någon rent praktiskt tar jag inte på mig att ge. När hemmafixaren strular till det så kan man bli ansvarig.
Efter 40 år i branschen med ett antal skrivna rapporter om strömgenomgång så vet jag vad det handlar om.
I det här fallet så är mitt råd att inte ge sig på detta om man inte har tillräklig kunskap. Däremot ger jag rådet då att lämna in bilen hos en husbilsverkstad som tar på sig ansvaret oavsett om dom gör jobbet själva eller lejer ut det till ett elföretag.
Det här är mina konkreta råd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Hej
Idag kollade jag upp hur det är kopplat och montören har gjort det väldigt enkelt. Kopplat in invertern direkt i ingående säkring och därefter kopplat utgående kabel till alla 230V förbrukarna, vilket betyder att när kylskåpet står på Auto får det ström via invertern när vi kör kaffemaskinen.
Mvh. Klas
------------------------------------------------
Hejsan, betyder det att han har kopplat så illa och okunnigt att kanske t.o.m. batteriladdaren hoppar igång på inverterströmmen. Vilket i så fall betyder att batteriet skall försörja sig självt med ström till laddaren.
Evighetsmaskiner har aldrig funkat :p:.

Om man skall få inverterström på endast de ordinarie uttagen i en husbil och och samtidigt kunna få vanlig ström från stolpe på samma uttag samt då även till övriga förbrukare så behöver man nog för det mesta dra en hel del nya kablar runt om i bilen beroende på hur kabeldragningen är från början. Det är nog sällan allt är separerat till en gemensam punkt så man kan välja där, utan många gånger ligger flera förbrukare kopplade efter varandra på samma kabel.
Alla uttag måste separeras från övrig utrustning och sedan kunna kopplas om med reläer som styrs av ingående strömval eller manuellt kopplas om så man absolut inte kan få ström från inverter och stolpe samtidigt på samma uttag.

M.v.h. JANKRO.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Använd prylen vi tipsar om i inlägg # 14.

Drag en "apparatkabel" (samma som till t.ex. datorer) från invertern till anslutningen märkt "Wechselrichter".

Drag en likadan kabel från något av de "normala" 230 V-uttagen till anslutningen märkt "230 V/Extern".

Nu kommer uttaget på omkopplaren att leverera ström från antingen elstolpen eller invertern.

Svårt att koppla fel, och ingen risk att 230 V kommer "på avvägar" (om du kopplar rätt).

Jo, en sådan inkoppling förstår jag.
Men jag tänker mig att även kunna köra bodelens A/C i nödfall (typ, man kommer fram till camping/ställplatsen och där finns ingen plats med el, och det är 40 grader i skuggan. Då borde man kunna köra A/C:n via invertern på batteri i en halvtimme för att "överleva".)
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Hej
Riktigt så illa är det inte. Batteriladdaren är ansluten direkt på säkringen för inkommande ström och nu även kylskåpet. Nu behöver jag bara hitta rätt kabel till ett uttag under bordet.
Mwh. Klas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Tilläg :oops:.

Jag läste Håkan J's inlägg först efter jag skrivit mitt.
Håller med, oberoende av behörigheter eller ej där gränserna är diffusa.
Men om man inte vet alls hur man skall koppla, och koppla om för att allt skall funka (och det kan bli riktigt rörigt ibland även om man "kan") så bör man nog låta bli så det inte strular till sig rejält.
I det fallet så kan det nog vara bättre att dra några nya kablar och montera några nya uttag/väggkontakter från invertern som är helt separerade från bilens originalsystem.
Också skrivet i välmening.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Hej!

Minst lika viktigt som allt annat i sammanhanget är hur man ansluter grova kablar. Med tanke på de relativt höga strömmar som skall passera mellan kabelsko och ledning är det viktigt att inget går fel vid montaget.
Det bästa sättet är att använda rörkabelskor som pressas med ett verktyg som har för varje kabeldimension avpassade sexkantsbackar. Man skalar kabeln så att den bottnar i kabelskon innan isoleringen når fram till dess kant. På så sätt säkerställer man att kabelns kardeler hamnat rätt.
OBS: Man får absolut inte tvinna kabeln!!!

Vid rätt utförd pressning tvingas kardelerna samman och en tät och mjuk övergång erhålles mellan ledning och kabelsko.
Som kronan på verket sätter man krympslang på kabelskohylsan och ett par centimeter ut på kabelisoleringen.

Ibland rekommenderas att bättringslöda kabelskoanslutningar. Gör inte det - det medför att en sprödhet uppstår som på lite sikt genom vibrationer kan orsaka att kardeler eller hela kabeln går av vid hylskanten. Dessutom blir det större risk för korrosion, vilket också kan få samma effekt eller dålig kontakt.

Det finns billiga verktyg där man använder hammarslag för att deformera kabelskohylsan istället för att pressa. Helt galet om man vill ha kontroll över anslutningen. Samma gäller även användandet av andra verktyg än de som är avpassade för respektive hylsa.

Jag har under min yrkestid använt Abikos proffsverktyg och kabelskor så de är de enda jag kan rekommendera genom min erfarenhet. Jag har dock sneglat på Biltemas motsvarande, och de ser bra ut, men jag kan inte uttala mig om kvalitén.

Hoppas denna information kan vara till nytta!

Thomas Eriksson

Oisolerade rörkabelskor, 10 st. - Kabelsko Rörkabelsko - Biltema

Presstång - Tång - Biltema
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kablage batteri -> Inverter

Instämmer med Tomas
Kan tillägga att ett riktigt pressverktyg aldrig går att avbryta en pressing om man inte själv frigör spärren. Detta för att pressningen skall göras fullt ut.
 
Toppen