• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koka ägg...

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Lite roligt hur man lärt sej göra saker från att man var liten..

I min familj la vi i äggen när vattnet kokat upp och tog tid. Men varför???

Idag i husbilen lägger jag i äggen i kastrullen, fyller i typ 2cm vatten, från att det kokar får de gå på lägsta värme under lock i 7minuter. Perfekt resultat och lättskalade.

Hur gör ni? :)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Har en likadan hemma. Tar däremot tiden för det funkar bättre, 10-11 minuter från det man sätter i sladden.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Gillar Håkans äggkokare fast den kräver inverter... Hoppas min 300W inverter klarar av jobbet!

Håkan, hur lång tid tar det för 2 löskokta ägg? Med vatten över ägg-kanten kör vi ca 5 minuter. Man kan inte ha för liten gryta på gasollågan heller så det tar en hel del vatten helt i onödan...

Håkans-äggkokare.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Läste på min lilla inverter, bara 150W, går ej att använda till äggkokning (funkar däremot mycket bra mot mygg)...
Tittar man noga på konstruktionen så är det bara 1/4 av ägget i vattnet då det finns viss distans pga ägghålet. Kanske ligger något i det som TeknikLasse försöker förmedla.
Tänk om man hade en plastskiva med "rätt" diameter som man la i en vanlig gryta med lite vatten och sedan värmde på gasolspisen? Ska testa om inte Lasse återkommer med lite mer info...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Koka ägg...

Som Lasse beskriver har jag alltid kokat ägg (skånskt sätt). :)

Finns ingen anledning att släpa med sig el-prylar när detta fungerar perfekt och är enkelt.

Picka ett litet hål i tjocka delen så spricker inte äggen, finns en särskild äggpickare för några kronor att köpa. Går även att använda en synål instucken i en flaskkork.

Ett par-tre centimeter vatten i pannan räcker, koka upp vattnet och lägg i äggen och på med locket.

Normalstora ägg kokas i 6 minuter, x-stora i 7 då blir vitan fast och gulan lös.
För dito hårdkokta öka tiden med 5 minuter. Kyl av dem direkt i kallt vatten så blir de lätta att skala.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

1000 tack Gunnar, detta visste vi inte. Får öka koktiden 1-2 minuter så bör det bli som det brukar! Vi gjorde länge så som JonasS gör, men sen vi började med papperstallrikar, då blir det inte så mycket disk.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Läste på min lilla inverter, bara 150W, går ej att använda till äggkokning (funkar däremot mycket bra mot mygg)...
Tittar man noga på konstruktionen så är det bara 1/4 av ägget i vattnet då det finns viss distans pga ägghålet. Kanske ligger något i det som TeknikLasse försöker förmedla.
Tänk om man hade en plastskiva med "rätt" diameter som man la i en vanlig gryta med lite vatten och sedan värmde på gasolspisen? Ska testa om inte Lasse återkommer med lite mer info...

Fyll bara i vatten så det inte hinner koka bort, picka ägget ser jag som onödigt då de ligger på botten utan att "hoppa", har ej gått sönder för mej.

Jag använde äggkokaren tills jag kom på att detta fungerar perfekt. :)

Obs, måste använda lock! ;)
 

MaKeJo

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17489
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Hej
Jag gör lite tvärtom mot vad ni övriga gör. Lägger äggen i en kastrull med kallt vatten utan lock, full fart tills vattnet börjar koka, stänger av spis/gas och lägger på locket och sättet timern på 4-5 minuter beroende på hur löst eller hårt man vill ha ägget. Fungerar bra för mig, och skall visst även vara ett energisnålt alternativ.

Hälsningar
Magnus J
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Spännande.
Mitt sätt:
Vatten 3dl (kylning ej inräknad)
Tid från att gasen sätts på, mindre än 1min på full effekt, 7min minsta låga.
Totalt utan kylning ca 8minuter.

Ni då? :)
 
Toppen