• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koka ägg...

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Jag lägger i äggen täckta i vatten, liten kastrull max 4ägg ,när det kokat i4 minuter,klart gulan är lös ,Håkan :)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Koka ägg...

Nu testar jag att lägga in en bild, tack Håkan och Pekke för er hjälp.
Så här kan man använda äggkartongerna när äggen är slut.
thumb_IMG_6698_1024.jpg
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Koka Ägg

Lägger in detta en gång till för det är så bra! :)

Lite roligt hur man lärt sej göra saker från att man var liten..

I min familj la vi i äggen när vattnet kokat upp och tog tid. Men varför???

Idag i husbilen lägger jag i äggen i kastrullen, fyller i typ 1cm vatten, från att det kokar får de gå på lägsta värme under lock i 8minuter. Perfekt resultat!

Hoppas alla har det bra där ute! :)
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Intressant vad man kan spara energi, jag var tvungen att räkna lite ;-)

Först måste vi räkna ut hur mycket energi det krävs att koka 1l vatten från 20 grader till 100grader. Vi utgår från att 1 liter =1 kg vid 20 gradigt vatten.
Den specifika värmekapaciteten (den energi som fordras för att höja temperaturen hos 1 kg en grad) för vatten är 4,18 kJ/(kg*K). Den energin som behövs blir 80*4180 = 334400 J att värma upp 1l vatten från 20 till 100 grader.

Ångbildningsvärmen (den energi som fordras för att bilda ånga av 1 kg 100-gradigt vatten) för vatten är det 2260 kJ/kg.
Totala energiåtgången att koka bort allt vatten blir då 334400J+2260000 = 2594400 J. J=Ws

Om plattan har en effekt på 1000 W tar det 2594400 Ws/1000 W = 2594 s = 43 minuter

Att bara koka upp 1l vattnet tar 334400Ws/1000W = 334 s = 5,6 minuter. Sedan koktiden på äggen ca 8 min.

Bra spartips Lasse, sorry att jag gick loss på lite beräkningar
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Jag lägger i äggen meddetsamma i kallt vatten och när det börjar koka stänger jag av plattan, tar av är det slutat koka och låter det svalna i några minuter. Resultatet blir stel gula i ytterkanter och lite lös i mitten...... mums om man inte gillar helt hårdkokta.
//Gabbe
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Koka ägg...

Om man råkar ha ett metakök ska man ha en cm vatten och en halv metatablett går fort och det blir ett perfekt kokt ägg.
Bra som nödkök haft med det på flyget söderut ibland ifall man hamnar på ett hotellrum utan kök.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Ett litet sidosprång, men som ändå kanske passar i tråden.

För flera år sedan intervjuades en äldre man i lokal-tv. Matserveringen i huset där mest äldre bodde skulle stänga ner.
-Nu får ni väl laga lite mat själva, förslog reportern.
-Näe, svarade mannen. Jag försökte koka ägg en en gång, och det gick inte alls. Ju mer jag kokte dom, ju hårdare blev dom.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Denna tråd är snart lika lång som" Hur lång för en kabel vara"
Bara för att koka ägg. :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Jag säger bara äggkokare! (Om man har tillgång till 230 V vill säga.)
I med äggen och en pytteliten skvätt vatten enl mått för antal ägg.
Ca 10 min senare är vattnet slut och då signalerar den och allt är klart. Lika perfekta varje gång oavsett storlek på äggen.
Den drar endast 350 W (något för Runar att räkna på).
Det festliga är att ju fler ägg som skall kokas, desto mindre vatten skall användas. Till 7 ägg (Max) går det endast åt ca 3-4 cl vatten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Denna tråd är snart lika lång som" Hur lång för en kabel vara" Bara för att koka ägg. :)
...dock näringsrikt jfrt med "kabeltråden" som jag fortfarande är lite tveksam över om vad som verkligen gäller teoretiskt och i praktiken. Vi har sett så mycket ute på fält så man kan bli "mörkrädd"...
 

hakan43

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Östersund
HBK-Nr
16246
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

I Spanien finns färdigkokta ägg på Mercadona, då slipper man "misslyckas" med äggkokningen....Köpte färdigkokta och färgade ägg på Citti Park på hemresan, så nu är påsken räddad.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Beställ bara en halv meter ägg! Dom finns på "lång stång" med gula i mitten. Färdigkokta!
Nää, jag föredrar Tekniklasses recept:)
 
Toppen