• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koka ägg...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Dagens löskokta-ägg frukost "i vetenskapens tecken" är nu avklarad:
- två cm vatten
- två ägg (ett pickat och ett opickat)
- lock på
- 6 minuter

Fungerade hur bra som helst Lasse! Inga ägg sprack och inga hoppade ur grytan heller. Det enda man kanske ska påpeka är att den vänstra halvan av ägget var lite mer kokt än den högra...haha...

Tack Lasse, du har besparat oss åtskilliga liter vatten på våra HB-resor vilket gynnar även miljön.

miljömärkning.jpg
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Oj då, känns som ni är lika dåliga på äggsmak som jag är på vin.:D

Ägg bör kokas som det alltid gjorts, äggkokare gör att ägget smakar bränt och ett halvt ägg som är något hårdare än övrig del vill jag inte heller ha.

Jag misslyckas aldrig med mina ägg och jag är en äggfantast emellanåt.

Varför mina ägg ALLTID blir bra har med det låssas ägg vi lägger i kastrullen som börjar spela olika musiktrudelutter, vid löskokt, mellankok och hårdkokt. Gäller vid mellanstora ägg, stora ägg tycker jag har en sämre konsistens/smak så det köper vi inte.

Jag nu kommer det som alla andra gånger komma in någon som säger att äggen smakar inte alls bränt i en äggkokare, precis som jag alltid säger att vin smakar som outspädd saft och då stämmer den översta raden helt plötsligt:)

Jag må vara ung, vill ändå ha mina ägg kokta som på den gamla goda tiden:)
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Koka ägg...

Hej
Jag gör lite tvärtom mot vad ni övriga gör. Lägger äggen i en kastrull med kallt vatten utan lock, full fart tills vattnet börjar koka, stänger av spis/gas och lägger på locket och sättet timern på 4-5 minuter beroende på hur löst eller hårt man vill ha ägget. Fungerar bra för mig, och skall visst även vara ett energisnålt alternativ.

Hälsningar
Magnus J

Hej !
Vi gör precis likadant , kanske några minuter till då blir dom hårdkokta
och skulle man glömma dom så blir dom inte hårdare fördet.
Kurt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.250
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Vi har också en sådan där orange ägghistoria som skall koka tillsammans med äggen och ändrar färg. Men hur förvarar ni den prylen? Är det inte så att den skall förvaras i samma temperatur som äggen, i kylskåp om äggen bor där och i skafferiet om äggen förvaras där, fram till kokning?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Vad är det för fel på 4:20 resp 8 min?

Det antal ägg man önskar läggs i kastrull som fylls med vatten till strax under äggnivån, låt koka upp och sjud försiktigt i önskad tid, 4:20 för löskokta eller 8 för lagom hårdkokta, häll av och fyll med kallt vatten och kyl några minuter, behöver det vara konstigare?

//Tommy
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Ni har ju helt glömt äggens egenskaper!
För att resultatet ska bli bra så ska det vara ägg från hönor som får gå fritt utomhs och äta gräs, mask, bär och en varierad kost. Gulan blir helt annorlunda, mycket mer orangegul, nästan som måsägg samt smakar gudomligt. Bleka köpeägg med fisksmak från en fabrik vill jag inte äta.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Vad är det för fel på 4:20 resp 8 min?

Det antal ägg man önskar läggs i kastrull som fylls med vatten till strax under äggnivån, låt koka upp och sjud försiktigt i önskad tid, 4:20 för löskokta eller 8 för lagom hårdkokta, häll av och fyll med kallt vatten och kyl några minuter, behöver det vara konstigare?

//Tommy

Vem har sagt att något är fel?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

Ni har ju helt glömt äggens egenskaper!
För att resultatet ska bli bra så ska det vara ägg från hönor som får gå fritt utomhs och äta gräs, mask, bär och en varierad kost. Gulan blir helt annorlunda, mycket mer orangegul, nästan som måsägg samt smakar gudomligt. Bleka köpeägg med fisksmak från en fabrik vill jag inte äta.


Vad får dej att tro att vi glömt?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Koka ägg...

"Måsägg" har jag aldrig smakat, garanterat frigående!

Apropå förvaring av ägg:
Rätt: Förvara äggen i originalkartong på en hylla i kylen. Det gör att de håller 3-4 veckor längre än datumet anger.
Fel: Förvara dem i dörrfacken då ägg är känsliga för temperaturskillnader.

Mer om rätt/fel här
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Ni har ju helt glömt äggens egenskaper!
För att resultatet ska bli bra så ska det vara ägg från hönor som får gå fritt utomhs och äta gräs, mask, bär och en varierad kost. Gulan blir helt annorlunda, mycket mer orangegul, nästan som måsägg samt smakar gudomligt. Bleka köpeägg med fisksmak från en fabrik vill jag inte äta.

Det är helt sant, det smakar annorlunda när bortskämda, trygga och nöjda höns fixar äggen.

Vi har 11 höns och en tupp här i Spanien, vilken skillnad på äggen! Våra egna höns ger större ägg, den där härliga orangegula gulan, smakar helt enkelt godare.

Till och med vår hund som är uppfödd på de här hönsens ägg, nekar att äta de köpta äggen i Sverige..... när vi kom tillbaka hit i tisdags, så åt hon direkt ett kokt ägg!

P1255792.JPG

Våra bortskämda höns och leverantörer av de goa´ste äggen!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

"Måsägg" har jag aldrig smakat, garanterat frigående!

japp, det var min granne som tipsade om måsägg, han gjorde en sockerkaka och bjöd på jobbet och det blev uppskattat, i alla fall tills han berättat vad den innehöll. Förr var det vanligt att man använde måsägg i matlagningen. Ingen fara för måsarna heller då de lägger nya ägg som ersättning.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.250
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Koka ägg...

Vi står i Gudbrandsdalen, Norge, och har just testat Äggtimer Egg Perfect liknande den från Clas i Sjön. Jag kan rapportera att den funkar klockrent även här :mat: .
 
Toppen