• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Cramerspis

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2024
År sedan 2008 ägare till en Detleffs 2002 som är utrustad med en Cramerspis (SK-980 01). Alltsedan vi köpte bilen har vi haft ständiga problem med spisen. Antingen har tändsäkringarna varit besvärliga och nästan omöjliga att få att fungera även om det för det mesta till slut har gått att få brännaren att fungera eller så har effekten på brännarna varit dålig. Vi har lärt oss att rensa munstyckena i brännarna (mycket pill) men effekten av detta är ofta kortvarig. Att problemen skulle bero på dålig "hygien" t.ex överkokning tror vi inte på eftersom brännarna ser helt rena ut invändigt.

Min fråga är: Har någon annan haft samma problem med denna spis eller har vi ett "måndagsexemplar?

Vi tycker att gasolspisen borde vara en av de enklare detaljerna i en husbil och att denna borde kunna fungera utan några större problem. Tilläggas bör att fackmän försökt åtgärda problemen men med klent resultat.

//Anders
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Cramerspis

Hur köper du gasolen?

Skiftar du "bytesflaskor" (typ P11/Pa11) enligt det vedertagna systemet?

Fyller du "bytesflaskor" hos någon "lågprisfyllare"?

Använder du "tankflaskor", och fyller dem på bensinstationer eller andra "tankställen"?

I takt med det ökande antalet "tankflaskor" har problemen med orenheter i gasen ökat, och bl.a. Truma erbjuder ett gasfilter (borde kallas smutsfilter) för att komma till rätta med problemet. Detta problem torde även kunna uppstå om man fyller "bytesflaskor".
 
Toppen