• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF äppelpaj.

F

F.d. 30064

Guest
Hej
Sitter i Franska Baskien o gräddar just nu LCHF portionsäppelpaj, mandelmjöl, smör = smuldeg, äpplen, acacia honung o valnötter är fyllningen.

Doftar underbart om någon av er vill prova.

/Sylvia
 

Bilagor

  • 14492504_1434502203233510_8859022169380225526_n.jpg
    14492504_1434502203233510_8859022169380225526_n.jpg
    109,9 KB · Visningar: 8
  • DSC_0058.JPG
    DSC_0058.JPG
    2,8 MB · Visningar: 2
  • DSC_0053.JPG
    DSC_0053.JPG
    2,8 MB · Visningar: 2

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: LCHF äppelpaj.

Åh vad fint och gott det ser ut, både landskapet och äppelpajen. Så en fråga, vad gör du den på och i? Vad är det för sorts mjuka formar som verkar tåla stark värme? Vi blir så nyfikna. Baskien är ett underbart vackert landskap hoppas ni skriver om er resa Hälsar Eva
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF äppelpaj.

smör = smuldeg?

Vad har du använt istället för mjöl? Är det mandelmjöl med smör som blir smuldeg? Gjorde igår äppelpaj (som sig bör i dessa tider) men då fick jag använda ytterst lite skorpmjöl för konsistensens skull. Vaniljsås var pricken över i:et...
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: LCHF äppelpaj.

Åh vad fint och gott det ser ut, både landskapet och äppelpajen. Så en fråga, vad gör du den på och i? Vad är det för sorts mjuka formar som verkar tåla stark värme? Vi blir så nyfikna. Baskien är ett underbart vackert landskap hoppas ni skriver om er resa Hälsar Eva

Blandade smör och mandelmjöl så det blev som smulpajsdeg, lite i botten på silikonformen, lägg i äppelbitar tunnt skivade, lägg i smulade valnötter o ringla acacia honung över o sist ytterligare smuldeg, Ner med formerna i omnian o grädda. Smakade fantastiskt o socker o glutenfritt.

Franska Baskien är underbart o fantastiskt oturistiskt här i Saint-Jean-De-luz, folk mycket vänliga o havet är varmt. Vi har tack o lov tre veckor till att spendera här. Imorgon ska vi spela lite golf o annars upptäcker vi landskapet via cykelturer.

Sylvia
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LCHF äppelpaj.

Det låter väldigt smarrigt :)

Dock är rubriken lite missvisande med LCHF.

Som gammal LCHF-periodare, så har man lärt sig att det finns inget naturligt sött som inte innehåller för mycket kolhydrater,
och honung är nästan bara socker, tyvärr :(
T.o.m. äpple innehåller 2-3 gånger för mycket socker för en "LCHF'are"

Honung – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar! | Topphälsa
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: LCHF äppelpaj.

Det låter väldigt smarrigt :)

Dock är rubriken lite missvisande med LCHF.

Som gammal LCHF-periodare, så har man lärt sig att det finns inget naturligt sött som inte innehåller för mycket kolhydrater,
och honung är nästan bara socker, tyvärr :(
T.o.m. äpple innehåller 2-3 gånger för mycket socker för en "LCHF'are"

Honung – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar! | Topphälsa

Dock är acacia honung en örtprodukt och även LCHF har moderniserats. Men man får kalla det vad man vill, jäkligt gott utan vitt raffinerat socker var det.

Enjoy den som vill.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LCHF äppelpaj.

LCHF i en modernare tappning med socker :D:D:D

Akaciahonung kommer från familjen Ärtväxter, inte örtväxter.
Akaciahonung innehåller även hög halt av fruktsocker=fruktos.

Fruktos är farligt i för stora mängder och leder till bukfetma och diabetes typ2.
Däremot Glykos klarar våra kroppar mycket bättre.

Ber om ursäkt, men rätt ska vara rätt.


Nä nu blev jag sugen på äppelpaj, Ha De... :msn_heart:
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: LCHF äppelpaj.

LCHF i en modernare tappning med socker :D:D:D

Akaciahonung kommer från familjen Ärtväxter, inte örtväxter.
Akaciahonung innehåller även hög halt av fruktsocker=fruktos.

Fruktos är farligt i för stora mängder och leder till bukfetma och diabetes typ2.
Däremot Glykos klarar våra kroppar mycket bättre.

Ber om ursäkt, men rätt ska vara rätt.


Nä nu blev jag sugen på äppelpaj, Ha De... :msn_heart:

Tack för rättelsen, fingrarna slant mellan ö och ä, :twitcy: hjärnsmälta efter efter en mycket varm golfrunda här i Saint-De-Luz. Lite kolhydrater behövs dock för att hjärnan ska fungera, men lite innebär mycket lite, vill man helt avstå kan man använda kanel istället för Acacia, men hade det inte "hemma" i husbilen. :D (själv vill jag försöka leva hälsosamt, röra på mig och äta gott men utan raffinerat socker, och här på restaurangen är det mesta lokalproducerat o det är möjligen min matfilosofi egentligen; lokallproducerat :D)

//Sylvia
 

Bilagor

  • IMG_20160928_080845.jpg
    IMG_20160928_080845.jpg
    1,3 MB · Visningar: 1
  • 14433225_1435785769771820_2144664879506601827_n.jpg
    14433225_1435785769771820_2144664879506601827_n.jpg
    180,4 KB · Visningar: 4
  • IMG_20160924_162325.jpg
    IMG_20160924_162325.jpg
    259,9 KB · Visningar: 4
F

F.d. 30064

Guest
Sv: LCHF äppelpaj.

LCHF i en modernare tappning med socker :D:D:D

Akaciahonung kommer från familjen Ärtväxter, inte örtväxter.
Akaciahonung innehåller även hög halt av fruktsocker=fruktos.

Fruktos är farligt i för stora mängder och leder till bukfetma och diabetes typ2.
Däremot Glykos klarar våra kroppar mycket bättre.

Ber om ursäkt, men rätt ska vara rätt.


Nä nu blev jag sugen på äppelpaj, Ha De... :msn_heart:

Tack för rättelsen, fingrarna slant mellan ö och ä, :twitcy: hjärnsmälta efter en mycket varm golfrunda här i Saint-De-Luz. Lite kolhydrater behövs dock för att hjärnan ska fungera, men lite innebär mycket lite, vill man helt avstå kan man använda kanel istället för Acacia, men hade det inte "hemma" i husbilen. :D

Själv vill jag försöka leva hälsosamt, röra på mig och äta gott men utan raffinerat socker, och här på restaurangen är det mesta lokalproducerat o det är möjligen min matfilosofi egentligen; lokallproducerat :D Huvudsaken egentligen är att må bra i livet så länge man har det, på det sätt man finner bäst.

//Sylvia
(leg. IVAssk)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF äppelpaj.

Det är väldigt svårt att helt undvika kolhydrater, s.k. strikt LCHF. Det här kan nog kallas moderat LCHF (utan politiska vinklingar) och duger gott för de flesta om man inte har bukfetma. Det fina med den här pajen är frånvaron av vetemjöl och raffinerat socker.

Jag blev också sugen på den här äppelpajen! ;)

Jappe
 
Toppen