• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

"...Sen ta med sig säljaren o åka till vägning..."

Bernt, ingen säljare skulle följa med på ett sådant "äventyr", ty dom är mer medvetna om problemet än vi vanliga konsumenter. Vad man kanske skulle kunna fråga säljaren är om han lyckligtvis inte råkar ha en CWC våg på kontoret... Om inte, då drar man fram sin egen (går säkert att låna av någon trevlig HBK:are).

9935211_1.jpg
Källa: internet
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej N.gång jag ev kommer i läge för ett ny köp så har man i denna tråden lärt sig att man bör ta med sig goda vänner o all utrustning som man behöver, plocka på bilen allt som är ett måste. Sen ta med sig säljaren o åka till vägning.
Om man då kan lagenligt köra därifrån så kan man också fullfölja köpet.
Hej!
Det är väl föga meningsfullt då du redan kanske har beställt bilen från fabrik och betalt något på en ny husbil. Det finns inget som säger att bilen måste klara dina vänner och all utrustning. En prejudicerande dom slår dessutom fast att bilen inte ens måst ha lastvikt för så många "kompisar" som passagerarstolar.
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Tror det är många som väldigt gärna skulle vilja läsa den domen! Har du länk, eller har du den som PDF?

Enligt min uppfattning strider en sådan dom mot det minimikrav som gällande direktiv ställer på minsta tillåtna lastförmåga i en husvagn eller husbil.

Pålle
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej!
Ja visst har jag det, och du har rätt.
Notera att Tingsrätten först skriver om Totalvikt:
"Summan av fordonets tjänstevikt, beräknad vikt av största antal personer
– utom föraren som är inräknad i tjänstevikten – och största mängd gods
som fordonet är inrättat för."

Men sedan gör en kovändning och menar att det inte är något krav på att stolar och sängplatser viktsmässigr skall kunna besättas.

Prövningstillstånd är inte beviljat i vare sig Hovrätten eller Högsta domstolen.
//Conny
 

Bilagor

  • Ångermanlands TR T 2061-13 Dom 2015-10-07.pdf
    236,3 KB · Visningar: 153

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Tror det är många som väldigt gärna skulle vilja läsa den domen! Har du länk, eller har du den som PDF?
Enligt min uppfattning strider en sådan dom mot det minimikrav som gällande direktiv ställer på minsta tillåtna lastförmåga i en husvagn eller husbil.
Pålle
Hej Pålle!
Vad har du för kommentar till att det enligt den prejudicerande domen inte alls är nödvändigt att kunna ha med passagerare?
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Av princip brukar jag, på detta forum, inte redogöra för mina personliga åsikter. I just detta fall krävs det dessutom juridiska kunskaper för att tolka domen. Dock kan jag konstatera att domen inte är prejudicerande,vilket bl.a. nedanstående länkar tydligt visar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Prejudikat http://lawline.se/answers/prejudicerande-domar
Hej!
Vad är det som gör att domen inte är prejudicerande?
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej!
Varken Hovrätten eller Högsta domstolen har beviljat prövningstillstånd som jag redan har berättat.
//Conny
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Normalt är det domar i Högsta domstolen och Hovrätten som anses som rättsledande, det vill säga prejudicerande. Trots detta vill jag dock mena att domen har betydelse för hur liknande ärendet ska bedömas då köparen inte har haft obegränsad möjlighet att överklaga. I det här ärendet, ett så kallat tvistemål, har käranden, alltså köparen, direkt hamnat i underläge, då husvagnsförsäljaren haft resurser att anlita advokater.

Det hade varit intressant att domen överklagats till Hovrätten. Det jag inriktar mig på är punkt 3 i villkoren för överklagan:

"3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt."

Hade det funnit en Husbilsägarkoopertiv eller liknande som kunnat gå in och stöttat köparen, ekonomiskt och rättsligt, hade vi kunnat få om inte ett domslut som har gått åt andra hållet, så i alla fall ett utslag som ska vara rättsledande och då kanske gett underlag till att lagen och dess tolkningar ska förtydligas, eller kanske skrivas om.

Personligen "känner" jag med köparen men konstaterar att det är inte lätt att i rätten bevisa att man har haft rätt i sina påståenden och argument. Man brukar säga i domstolar "är det inte samma sak att ha rätt som att få rätt".
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

...
I det här ärendet, ett så kallat tvistemål, har käranden, alltså köparen, direkt hamnat i underläge, då husvagnsförsäljaren haft resurser att anlita advokater.
...

Enligt domen hade även käranden anlitat ett ombud: Advokat Per Larsson.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Det hade varit intressant att domen överklagats till Hovrätten.
Hej Jokin!
Eftersom jag är oklar över över vad du menar med "hade varit" så skall jag förtydliga mig.
Domen har överklagats till Hovrätten som skriver "Hovrätten meddelar inte prövningstillstånd. Tingsrättens avgörande står därför fast."
Samma besked gav Högsta domstolen.
//Conny
PS
Kan du tolka/sammanfatta domen för dem som inte är juridiskt kunniga?
DS
 

Bilagor

  • Nedre HR T 1195-15 Slutligt beslut (ej särskilt uppsatt) 2016-02-03.pdf
    102,5 KB · Visningar: 33

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

...
Kan du tolka/sammanfatta domen för dem som inte är juridiskt kunniga?
DS...

Jag är knappast den person som ska sammanfatta och tolka domar i civilmål på ett offentligt forum. Principiellt är det skillnad på civilmål och till exempel brottmål. I brottmål ska domstolen finna "det utom allt rimligt tvivel" att någon person är skyldig innan de kan kan döma honom. I civilmål, som ett tvistemål är, behöver domstolen inte vara så säker utan kan välja att tro på någon av parterna.

Trots detta ska jag "spåna lite" om hur jag uppfattar domen, utan att ha ambitionen att göra en sammanfattning eller tolkning värt namnet.

I det här fallet så är det köparen som stämt husbilsfirman och ska då kunna visa att husbilen haft sådan fel som avses i Konsumentköplagen. Detta har domstolen funnit att köparen inte kunnat gjort. Att husbilen inte kunnat belastas med alla passagerare som den är godkänd för, och med rimlig packning, utan att överskrida maximal last, har tydligen domstolen inte funnit vara ett sådant fel. De har mer gått på husbilsfirmans argument om att husbilen kan vägas upp eller användas på ett sådant sätt att inte alla passagerarplatser behöver användas. I domstolsreferatet finns uppgifter om att i detta läge står ord står mot ord. Köparen påstår att vid köpet var det klart, eller borde ha stått klart för säljaren hur hans tänkte använda husbilen. Domstolen skriver att köparen "varit svävande" i sina påstående, och då valt, som jag förstår, att att mer tro på säljaren.

Konsekvensen av hur domstolen verkar att ha resonerat ligger det mycket ansvar på köparen vid ett köp av husbil. En kravspecifikation skulle kanske köparen ha presenterat för säljaren och att de avtalat, skriftligt, om husbilen uppfyllt dessa krav. Hur rimligt detta kan vara vill jag inte uttala mig om. Dock kan man tycka att säljaren borde ha ett långtgående upplysningsansvar om lastvikter och liknande, när det nu handlar om, åtminstone för de flesta av oss, rätt stora pengar.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej Jokin!
Eftersom jag är oklar över över vad du menar med "hade varit" så skall jag förtydliga mig.
Domen har överklagats till Hovrätten som skriver "Hovrätten meddelar inte prövningstillstånd. Tingsrättens avgörande står därför fast."
Samma besked gav Högsta domstolen.
//Conny
...

Vad jag menar är att jag tycker att det hade varit av värde för hela husbilskollektivet om det hade kunnat klargöras hur stor informationsskyldighet säljarna ska ha beträffande lastvikter och liknande. Hovrätten, som valda att inte meddela prövningstillstånd, tyckte inte samma sak. Om detta kunnat bero på okunskap om det omfattande problemet med generellt låga lastvikter, så hade kanske en starkt konsumentorganisation kunnat informerat om detta, motiverat och "tryckt på" för ett prövningstillstånd.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Man kan inte förvänta sig att förstagångsköparen skall vara insatt i vikter & lagkrav, han förlitar sig på säljaren som ibland mörkar & säljer ett "omöjligt" objekt. Kanske detta skulle kunna vara en fråga för Konsumentverket? Dom skulle kunna ta fram en kravspec som husbilsbranschen skall följa vid försäljning. HB/HV-organisationerna skulle kunna vara med & utarbeta denna. Om en sådan specifikation skulle bli tvingande så skulle nog hela branschen sanera sig själv till köparnas fördel.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Att domen inte prövas i högre instanser tror jag beror på att säljaren uppger att flera erbjudanden till köparen inkl totalt återköp har avvisats.
Men en upplysningsplikt kombinerad med en tydlig undersökningsplikt samlad i ett dokument som skall finnas vid försäljning vore väl bra.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Att domen inte prövas i högre instanser tror jag beror på att säljaren uppger att flera erbjudanden till köparen inkl totalt återköp har avvisats.
Hej!
Det kan man ju tro, men Tingsrätten har inte anfört återköp som domskäl, utan i ställat att köparen inte kan kräva att alla stolar/bäddplatser viktsmässigt kan användas. Och det är just det som gör domen så betydelsefull.
//Conny
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

IMG_3006.JPG

I samband med nybeställning anger tillverkare och säljare villkoren enligt bifogat exempel från Burstners tekniska specifikationslista. Lägger man till tillbehör i samband med beställning och det vid sammanställningen visar sig att viktförhållandena blir för stora erbjuds möjlighet att dels väga upp om möjligt alternativt minska ex. högsta tillåtna passagerarantal.
 
Toppen