• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Max lastvikt står i registreringsbeviset.
Det är ju också den man utgår från när man beräknar ev. överlast i %.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Därför man köper en 4250 och kan lasta över 1000kg
Köpa en 3500kg verkar bara dumt idag
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Om du har lite bränsle och inget vatten i bilen finns det väl inget som säger att du inte kan lasta upp till totalvikten, om du inte överskrider axellasterna?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Men det är ju det allt handlar om, titta på filmen igen.

Antingen så tolkar man lastvikt att det är det som står i reg.pappret.
Detta alternativet låter dock jobbigt att väga allt i fordonet som är att betrakta som just last.

Eller så tolkar man lastvikt i totalvikten, vilket jag förstår brukas idag av polisen vid kontroll.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Ja, och vem skulle bedöma vad som är last vid varje enskilt tillfälle? Om jag byter till litiumbatteri blir ju bilen lättare, om man byter till gasflaskor blir bilen lättare, skall man då dra av det från lastvikten, det faller ju på sin egen orimlighet. Skall gas eller bränsleförbrukning dras av från totalvikten, nej det här är en groda av en tjänsteman.:rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Då kan det vara värt att typa om bilen, och få en bättre siffra på tillåten lastvikt, den siffra som i sverige är så angelägen beroende på räknesättet vid bot på överlast :(

Ang. vad som är last så har det skrivits redan tidigare här,
det är väl allt utom:
-Förare (75kg)
-Full bränsletank
-1st.gasolflaska
-full färskvattentank -här finns variationer med "körlägesnivå" på en del HB.
-reservhjul med verktyg.

Kanske missade jag nåt :oops:


O.T
Jag hade för nåt år sedan en lätt Cheva-pickup som utrustades med
-feta hjul
-älgstaket
-sidebars
-höjningskit, styvare fjädring
Tappade 25% av lastvikten på detta:(
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

nej det här är en groda av en tjänsteman.:rolleyes:

Tjänstemannen i videon pratar om vad regelboken säger. Inte hur det används i praktiken.
I praktiken går det alldeles utmärkt att dra ner på det som normalt hör till tjänstevikten för att istället lasta in några flak öl till. Polisen märker som vi vet inget vid en vägning så länge man håller sig under totalvikten.

Men det kan fortfarande vara överlast trots att man inte överskrider totalvikten. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det också bara överskridandet av fordonets, i registret, angivna max lastvikt som man bötfälls för. Det har egentligen inget med ett överskridande av totalvikten att göra.

Totalvikten används i sammanhanget bara som ett trubbigt verktyg tillsammans med tjänstevikten(den angivna) och vågsedeln för att hitta överlast och räkna fram hur mycket lastvikt man har på bilen vid tillfället.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Go kväll jag kan inte fatta varför det skall krånglas til med vikter hit ock dit
Väg bilen det som är över totalvikten är böter vilket det är vatten öl eller
Ungar o käringar byt ut reserv eller verktyg spelar ingen roll
TOMMy :twitcy::twitcy:
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Tjänstemannen i videon pratar om vad regelboken säger. Inte hur det används i praktiken.
I praktiken går det alldeles utmärkt att dra ner på det som normalt hör till tjänstevikten för att istället lasta in några flak öl till. Polisen märker som vi vet inget vid en vägning så länge man håller sig under totalvikten.

Men det kan fortfarande vara överlast trots att man inte överskrider totalvikten. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det också bara överskridandet av fordonets, i registret, angivna max lastvikt som man bötfälls för. Det har egentligen inget med ett överskridande av totalvikten att göra.

Totalvikten används i sammanhanget bara som ett trubbigt verktyg tillsammans med tjänstevikten(den angivna) och vågsedeln för att hitta överlast och räkna fram hur mycket lastvikt man har på bilen vid tillfället.
Om jag förstått det rätt är det mellanskillnaden mellan tjänstevikt och maxvikt som de går efter . tjänstevikten är alltid den samma oavsett hur det ser ut just för stunden då det står på registreringsbeviset. Tänker jag fel ???
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Efter att jag har lyssnat på filmen så sägs precis det som reglerna säger idag, och som flera andra här också kommenterat, inget nytt alltså.

Man får inte överskrida totalvikten eller axelrycket.
Inget annat ger böter. Men bötesbeloppet räknas ut med hjälp av bilens uppgivna lastvikt som står i fordonshandlingen.
Man kan ha precis vad man vill i bilen bara den inte väger över totalvikten (axelvikterna får inte heller överskridas, packa jämt i bilen).

Det som sägs om att sänka vattenvikten är sannolikt det som Husbilstillverkare börjat tilämpa, att ha en mindre mängd vatten vid registreringbesiktning för tjänstevikt, de kallar det då körvikt/vatten med en ytterligare avtappningskran, fast tanken kan rymma mer (Innebär en stor försämring av lastvikten när man tar med sig mer vatten).
Men samma regler gäller då med, inte överskrida maxvikten.

Det sista de pratar om, en kommande utredning/ändring, är förhoppningsvis det som vi efterfrågar. Ändring till att man vid överskridande av maxvikten i framtiden ska få bötesbelopp uträknat utifrån maxvikten på bilen istället för som nu på lastvikten.

/Leif
 
Senast ändrad:

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Rätta mig om jag har fel , maxvikt - tjänstevikt = lastvikt ???
Bortsett från axelvikt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Jag tycker det blir lite intressant när man spånar lite runt tjänstemannens ”byråkratiska” formulering. Man förstår också att han i sin roll måste hålla sig till den istället för att tala om hur det fungerar i praktiken

Bilens registrerade tillåtna lastvikt vid registreringen blir ju som bekant det som blir kvar upp till totalvikten efter att bilens tjänstevikt tagits fram. Den angivna tillåtna lastvikten blir då statisk och påverkas inte av hur mycket vatten och bränsle man sen väljer att fylla i bilen.

Så enligt lagboken och i teorin borde man alltså kunna få böter för överlast trots att bilen inte väger mer än totalvikten.

Exempel:
Bil med totalvikt 3500
Registrerad tjänstevikt 3000
Registrerad max lastvikt 500

Om man på den bilen väljer att spara 200kg genom att inte fylla på fullt med vatten och bränsle och istället lasta in 100kg extra last så väger bilen ändå bara 3400Kg. Men den tillåtna lastvikten kommer fortfarande att ha överskridits med 20% och som jag förstår det så är det också just överskridande av lastvikt som man bötfälls för. Det är alltså inte överskridandet av totalvikten.

Som sagt, detta är ju inte hur det fungerar i praktiken. Som tur är…:D
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

hur många är det som blivit vägda ?

Jag blev vägd dagen före midsommar.Fullt med diesel och vatten och mat o dryck för helgen och vågen stannade precis på 3500kg som jag visste
eftersom jag brukar väga bilen när jag kommer förbi vågstationer

Puss o kram
Johnny
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej! Sedan skall man ta reda på när polisens våg är krönt. Det kan bli bli många felaktigheter när dom lastar ur vågen ur bilen.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Jag blev vägd dagen före midsommar.Fullt med diesel och vatten och mat o dryck för helgen och vågen stannade precis på 3500kg som jag visste
eftersom jag brukar väga bilen när jag kommer förbi vågstationer

Puss o kram
Johnny
Vägde dom axeltrycket också eller hela bilen?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Man kan ju undra hur polisen skall kontrollera lastvikten om HB'n vid vägning inte överskrider totalvikt & axeltryck enl. registreringsbeviset. Skall dom på plats avgöra vad som räknas som last, plocka ut & väga detta? Jag har mycket svårt att tro att så skulle ske.

Bennie
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Det här med lastvikt, totalvikt osv. för fördon är ju inte helt enkelt. Jag har försökt tränga in i ämnet. När man söker på ordet "överlast" i trafiklagstiftningen hamnar man bara i Lag om överlastavgift. Denna lag gäller dock bara lastbilar, bussar och några andra udda fordonskombinationer, alltså inte personbilar. Det som gäller för dessa, och därmed de allra flesta husbilarna är istället Trafikförordningen 4 kapitlet 4 paragrafen som säger:

"Om en viss maxilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet"

Det är denna paragraf som polisen får använda sig av vid kontroll. Notera att det inte står något om totalvikt i paragrafen. Hur ska då polisen kunna kontrollera hur mycket lasten väger? Det enda praktiskt genomför bara sättet är att väga fordonet för att fastställa bruttovikten, som är den vikt som fordonet har vid kontrollen. Bruttovikten minus tjänstevikten ger den vikt som fordonet är lastat med. Är denna vikt högre än tillåten lastvikt enligt registreringsbeviset är det fråga om överlast.

Vidare står det inget om axelvikt i aktuell paragraf, vilket medför att polisen inte kan använda denna paragraf till att lagföra överträdelse av axeltryck. Däremot kan sådan överträdelse lagföras med stöd av ovannämmnda Lag om överlast eller lokal trafikföreskrift, exempelvis på broar. Att polisen därmed endast väger personbilars bruttovikt överenstämmer med vad jag hört från de trafikpoliser jag talat med.

Straffen då? Brott mot Trafikfördningens 4 kap. 4 paragraf är penningböter, vilket är ett fast belopp mellan 200 och 4000 kronor. Enligt Riksåklagarens föreskrifter ska bötesbeloppen variera för hur mycket mycket maximilasten har överskridits.

Vid 1-20 % 2000 kr
21-30 % 2500 kr
31-40 % 3000 kr
41- % 4000 kr

För högre överskridande av maximilasten kan säkert svårare straff utdömas, men då får ett annat brott användas, kanske någon form av vårdslöshet i trafik etc.

Men husbilar som är lastbilar, kan de kontolleeras och drabbas av avgifter för överträdelser av axeltryck? Så kanske det är. Men i Lag om överlastavgift 2:a paragrafen står det att vid vägning avrundas överlasten till på varje axel till närmast lägre hundratal kg och för varje axel dras det av 1000 kg.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Nej man kan inte få överlastavgift (böter) innan totalvikten överskridits. Som diskuterats/nämnts tidigare i tråden.

Om man stoppas och vikt över totalvikten konstateras så har du överlastat bilen, du kan inte få överlast på bara lastvikten i sig själv.

Dvs. man kan välja själv hur mycket drivmedel vatten mm. man vill ha med sig. Praktiskt har man då skaffat sig lite mera lastutrymme.
Totalvikten är det som aldrig får överskridas.

/Leif
 
Toppen