• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lägga in svenska gasoltankställen i Garmin

Krister439

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
12324
Medlemskap
2024
Jag har lagt in tankställen för gasol för ett antal länder i min Garmin Camper 760 för att kunna fylla min gasoltank.
POI-filerna finns att hämta från myLPG.eu - LPG/Autogas in Europe

När jag laddar ner de 45 svenska tankställena är dock Å, Ä och Ö omskrivet med symboler så att en station i Skövde ser ut så här: 13.88898,58.39527,"Skaraborgs Gasol","NorregÃ¥rdsvägen 18 54134 Skövde - myLPG.eu"

Jag har försökt ersätta tecknen med Å, Ä och Ö i exceltabellen för att göra det mer lättläst på navigatorn, men enligt POI-loader blir då filen ogiltig och kan inte laddas.

Jag har laddat ner andra csv-filer som innehåller å, ä och ö utan problem.

Finns det annan väg att gå för att få in namn och adress de svenska gasolstationerna med svensk stavning??
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Lägga in svenska gasoltankställen i Garmin

Prøv at erstatte i excelfilen
Å = aa
Ö = oe
ä= ae

Det bliver naturligvis ikke helt rigtigt, men det ser pænere ud.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Lägga in svenska gasoltankställen i Garmin

Ett sätt att göra det på, ladda hem Lpg som .kml istället för csv.
Öppna .kml i tex Extra poi editor och utan att göra något mer välja att "Spara som" och välj att spara om den som Gpx, det är ett format Poiloader hanterar med glans.
Förmodligen har grundproblemet något med kodningen att göra och jag har inte en susning om hur sånt fungerar, så min lösning är att betrakta som en omväg.
Testa att köra den här filen genom poiloader, den har genomgått min lilla procedur ;) : Visa bilaga myLPGeuS.gpx

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lägga in svenska gasoltankställen i Garmin

OK Jocke, då ska jag försöka förklara hur det fungerar med specialtecken.

8-bits (en Byte) har värden = 1,2,4,8,16,32,64,127(samt + alt. -). Om en Byte består t.ex. av ettor 11111111, då har den ett maxvärde +127 som omvandlas lätt till läsbart i alfabet A-Z samt 0-9 värden.

ÅÖÄåäö... är tecken med ASCI kod > 127, dvs ryms inte i 8 bitars lagring och förekommer då naturligtvis i nästa lagringsutrymmet av 16 bitar (vilket då kräver två Byte). Filtyper du nämner Jocke har 8-bitars lagring, dvs en Byte per bokstav där ÅÄÖ & andra specialtecken inte ryms.

Så här började allt med datorer, en Byte för data och en Byte för själva programmet (microdatorer) där allt fick plats på en liten chips (PROM) som man "brände" en gång i tiden i skarven på 70-80 talet. Här kunde man inte hacka in sig som man gör idag. Nog om data & specialtecken...
 

Krister439

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
12324
Medlemskap
2024
Sv: Lägga in svenska gasoltankställen i Garmin

Tack för tipsen. Om jag börjar med vår danska vän så accepterar inte POI-loadern att jag skriver om ä till ae etc . utan talar om att filen är korrupt.

Min son (jobbar professionellt med mjukvaruutveckling) hjälpte mig i dag. Som Marianne & Ranko skriver så har det med kodningen att göra. POI-filerna är kodade i "UTF-8" som inte har plats för svenska, men inte heller danska och tyska, specialtecken. Vad han gjorde var att öppna ett textdokument med programmet "Sublime Text 3", vilket hade korrekt stavning. Han sparade sedan ner det i en tabell med ändrade kodningen till "Western Windows 1252". Tabellen importerades sedan till navigatorn med Garmins POI-loader och nu är stationsnamn och adresser korrekt stavade.
Eftersom jag om en vecka skall åka genom Danmark och Tyskland kollade jag hur deras stationer ser ut. Stationer och adresser som innehåller Ø och Ü blir också felaktigt återgivna i navigatorn
Jag har haft upprepade kontakter med mylpg.eu och förhoppningsvis kodar dom POI på annat sätt framöver
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lägga in svenska gasoltankställen i Garmin

Notepad++ har et par triks når det gjelder tegnsett, kan lese med ett og lagre med et annet. Rett brukt endrer programmet ikke formateringen av teksten.

Gamle ASCII var et 7 bit tegnsett, oftest lagret i en 8 bit byte. Diverse grupper definerte opp sine 8 bit utvidelser med forskjellige plassering av tegnene. UTF-8 er en av disse og win 1252 er en annen. ISO definerte 15 forskjellige regionale 8 bit tegnsett i 8859 serien alle med ASCII som de laveste 127 tegn.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Lägga in svenska gasoltankställen i Garmin

OK Jocke, då ska jag försöka förklara hur det fungerar med specialtecken.

8-bits (en Byte) har värden = 1,2,4,8,16,32,64,127(samt + alt. -). Om en Byte består t.ex. av ettor 11111111, då har den ett maxvärde +127 som omvandlas lätt till läsbart i alfabet A-Z samt 0-9 värden.

ÅÖÄåäö... är tecken med ASCI kod > 127, dvs ryms inte i 8 bitars lagring och förekommer då naturligtvis i nästa lagringsutrymmet av 16 bitar (vilket då kräver två Byte). Filtyper du nämner Jocke har 8-bitars lagring, dvs en Byte per bokstav där ÅÄÖ & andra specialtecken inte ryms.

Så här började allt med datorer, en Byte för data och en Byte för själva programmet (microdatorer) där allt fick plats på en liten chips (PROM) som man "brände" en gång i tiden i skarven på 70-80 talet. Här kunde man inte hacka in sig som man gör idag. Nog om data & specialtecken...
Nja, 8 bitar dvs en byte har värdena 0-255 där de 8 bitarna är värda 1 2 4 8 16 32 64 128, dvs 00000001 = 1 10000000 = 128 och om alla bitarna är 11111111 så blir det 255, dvs 1+2+4+8+16+32+64+128 = 255.

I i traditionella datasystem så använde man normalt bara 7 bitar dvs det största värdet som man kan lagra är 127 (1+2+4+8+16+32+64) eller 01111111 och eftersom varje tecken ska kunna adresseras med 7 bitar ryms det maximalt 127 olika tecken(egentligen 128 tecken se nedan), i denna mängd skall stora och små tecken rymmas också vilket ytterligare minskar mängden tecken bla finns ej åäö representerade ej heller Kinas 5000 tecken:)

Med två bytes så ryms det 1+2+4+8+16+32+64+128+256+512+1024+2048+4096+8192+16384+32768 = 65535 olika tecken, faktiskt 65536 olika tecken om man räknar tecken nummer 0.
Så med två tecken man man spara text i alla världens olika alfabet tom kinesiska.

Byten är alltså som en vägadress där varje gatunummer har en egen bokstav och där vi från början hade bara 128 gatuadresser som sedan utökades till 256 adresser och sedemera till 65536 adresser.

Sedan blir det ännu krångligare så man tex hämta tecket A men i olika textstorlekar färger, olika fonter vilket gör att det behövs ännu fler adresser.

Så om man vill ha 256 olika textstorlekar att välja på behövs det en byte för det vilket gör att det går åt 2 byte för tecknet 1 byte för storleken och kanske en byte för färgen :wub:

Ascii Table - ASCII character codes and html, octal, hex and decimal chart conversion
 
Toppen