• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undvika problem med AC

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Har fått reda på från en som repararerar AC på bilar att man bör starta bilen eller husbilen minst en gång i månaden för att det inte ska bli läckage i systemet. Brukar ni göra detta? Har ni haft mycket problem med AC:n på husbilarna som står stilla hela vintern? Min gamla bil hade inte AC men nu har jag köpt en med AC.
/Bernt-Olof
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Undvika problem med AC

I alla mina nuvarande (3st) fordon samt tidigare med AC kör jag alltid dessa varje gång jag startar upp dem, ner till ca.+6°C strax där under brukar de inte starta, då daggpunkt redan är passerad.

På vintern i mina PB så passar jag på när jag kommer in i ett varmt p-hus att starta AC.

Har aldrig (peppar peppar) haft problem med AC i mina vardagsbilar.
Dock tidigare i mina hobbyfordon så fick jag ofta nysa i lite R12 varje vår,
dessa fordon stod ju oftast still höst,vinter.

En AC är gjort för att gå jämt och mår bara bra av det.
Kör dem så ofta du kommer åt, gäller även de takmonterade :)
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Undvika problem med AC

Problem med läckage av köldmedium i AC-system borde man endast kunna ha där kompressorn drivs via rem el dylikt utifrån. Läckaget uppstår då packboxen på ingående axeln med tiden torkar. Dvs oljan som cirkulerar runt i systemet med köldmediet 'rinner bort'. Därför är det bra att då och då köra systemet så att oljan 'kommer till' igen. Kompressorer i kylskåp och så vitt jag vet även takmonterade AC-system har en elmotor sammanbyggd med kompressorn inuti ett plåtskal så problem med packbox på ingående axel existerar inte!
Vad kompressorstart skulle ha med daggpunkt att göra förstår jag heller inte. Att utetemperaturen kan vara så låg att systemet av den anledningen inte skulle starta skulle kunna gälla för någon bil, men inte alla. Jag brukar köra AC även vid kyla för att avfukta luften och undvika imma på rutorna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Undvika problem med AC

Vid vilken temp. som AC inte längre startar kan nog variera stort.
Av alla PB jag ägt med AC (ca.20st.) så har ingen av dem kopplat in kompressorn vid kyla <0-5°C, även de som bara haft manuell AC.
Att kontrollampa för AC är tänd behöver inte betyda att kompressorn går,
det är mina erfarenheter.

Men men, det viktiga är iallafall att man använder AC regelbundet, för så lite störning som möjligt.
Används fordonet i vägsaltmiljö så spola ren kondensorn som sitter framför bilkylaren regelbundet, korrosionskador med läckage där är inte ovanliga,
men oftast kostsamma. :(
 
Toppen