• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar vi köpa?

REWED

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4951
Medlemskap
2022
Hej på er alla.
Det här är första gången som jag skriver här på forumet och har några frågor om Fiat-motorerna.
Har läst massor här på forumet om alla möjliga fel på Fiats elektronik. Nu undrar vi - vågar vi köpa vår första husbil över huvudtaget på ett Fiatchassi?
Vi var hos Bengts i Örkelljunga och provkörde en hel ny plåtis med 130 hk Fiat motor 2017 års modell. När jag startade motorn lyste 4 varningslampor. När jag började köra visade det sig att hastighetsmätaren inte fungerade - allt detta på en helt NY bil. Nu sitter det en ny euromotor 6 i bilen vi provade. Det kändes inte bra:mad: Snälla ni, ber om hjälp på vägen, hur ska vi göra? Vågar vi köpa?:wideeyed:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vågar vi köpa?

Välkommen till husbilarnas underbara värld.

I de flesta fall är det inget bekymmer med bildelen på en husbil.
Kompetenta verkstäder med en av världens största bilindustrier bakom sig.
(Fiat group)

-Det som KANSKE händer på bildelen kommer att fixas av Fiat.

-Det som KOMMER att hända på bodelen är tyvärr en helt annan sak.

Tro inte att du får samma kvalitet på en ny husbil för en mille, som du får i en personbil för hundra tusen.
Gå in i husbilsägandet med så låga krav och förväntningar som möjligt, då är risken för besvikelse mycket mindre.

Men, som sagt, bildelen behöver du inte oroa dig för de första åren, garantier och maskinskadeförsäkring täcker om något dyrt inträffar.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Vågar vi köpa?

Förmodligen var bilen du provkörde inte leverans klar. Nya bilar kommer i transport mode, alla saker är inte aktiverade typ väg o hastighets mätare mm. Vem vill ha en ny bil som gått några hundra mil.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi köpa?

Efter år av bekymmer på en ny bil byggd på Fiat blir det aldrig det märket igen. Köp en begagnad där du pratat med ägaren och vet vad du får. Köp en bil av en åf du litar på och av ett premium märke. Husbilslandet sålde mig en beg N+B i förra veckan. De bytte in den Concorden jag köpt av dem och som aldrig krånglat under de tre säsonger jag ägt den.
 
Senast ändrad:

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi köpa?

Vi är inne på fjortonde året med husbil, tredje bilen med Fiat. Två Dethleffs och nu Carthago. Inte ett enda fel på bilarna. Motorerna växellådorna har fungerat helt perfekt. Bilarna har servats enligt schema på auktoriserade Fiatverkstäder.
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi köpa?

Vi köpte förra bilen av BIÖ, de ställde upp och vi bytte via dem igen då förra bilen blev problem med. Fiat har vi haft 4 nu, inga problem med garantier av dem. Om vi ska byta igen är fiat inget vi är rädda för, så tala med försäljarna på BIÖ om det ni funderar på. Annars kan ni alltid sända pm till oss om ni har fler frågor
Rolf
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi köpa?

Off topic, men varför bytte du till en NB?

Ville ha större bil och helintegrerad. Frun gillade inte alkovbil. För mörkt på insidan. Ingen fiatbygge dock. Hade bara problem med de tre jag ägt.
De Concorde Charisma som var till salu hade gått för långt eller var helt fel prisade.
Concorde, Morelo och N+B bygger likvärdiga bilar av hög kvalitet och liknande konstruktion
Resten är mest smak. Tycker Morelo är snyggast men de är så nya att jag inte har råd.
Hittade en N+B Flair som var fin hos en handlare jag litar på. Husbilslandet.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi köpa?

De flesta fordonstillverkare brukar ha diverse barnsjukdomar när de uppdaterar motorerna eller chassit, inte ett dugg ovanligt.

Första året av en uppdaterad modell brukar ha diverse småproblem oavsett tillverkare.

Ett exempel är när Volkswagen/Audi-koncernen gick över från rem till kamkedja, kedjeras på löpande band, numera har de igen rem , varför de inte klarade av det när andra gjorde det är fortfarande dunkelt !
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi köpa?

Förmodligen var bilen du provkörde inte leverans klar. Nya bilar kommer i transport mode, alla saker är inte aktiverade typ väg o hastighets mätare mm. Vem vill ha en ny bil som gått några hundra mil.

Dessutom börjar garantin räknas från den dag man går ur "transport mode", vilket är ett annat skäl till att man inte gör detta förrän bilen ska levereras.

Vem vill köpa en ny bil där kanske flera månader av garantin är "förbrukade"?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi köpa?

Så många husbilsåkare som väljer Fiatchassiet kan inte ha fel.

Visst kan tekniska saker gå sönder, men det drabbar alla märken.

Och vem har fler verkstäder på eftermarknaden att vända sig till när det gäller drivlinan.

Du har möjlighet att använda Fiat, Peugeot, Citroen och Ivecos verkstadsnät när du reser i Europa, eftersom det finns ett samarbete i tillverkningen mellan dessa märkena.

Krister. :mcride:
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vågar vi köpa?

Så många husbilsåkare som väljer Fiatchassiet kan inte ha fel.

Visst kan tekniska saker gå sönder, men det drabbar alla märken.

Och vem har fler verkstäder på eftermarknaden att vända sig till när det gäller drivlinan.

Du har möjlighet att använda Fiat, Peugeot, Citroen och Ivecos verkstadsnät när du reser i Europa, eftersom det finns ett samarbete i tillverkningen mellan dessa märkena.

Krister. :mcride:

Samma här nu vår femte Fiat med över 140000 km endast gasspjäll bytt vid 130000 km.
Så endast 1 fel på 8 somrars resande.

Leif
 

REWED

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4951
Medlemskap
2022
Sv: Vågar vi köpa?

Tack för alla svar och inlägg:)
Här kommer en fråga till: Funderar på att köpa automat till en 150 hk Fiatmotor 2017 års modell.
Tycker ni som har automatlåda till 150 hk att det fungerar bra? Krångel? Håller automatlådan bra?:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vågar vi köpa?

Hej, du kanske ändå vill veta att det inte är en "riktig" automatlåda i i Fiatbilarna utan samma sexväxlade låda som i de manuella, men med en elektronisk och hydrauliskt styrd växlingsrobot som sköter om växling och koppling.

M.v.h. JANKRO.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Vågar vi köpa?

Eftersom det inte finns något alternativ är det den som gäller. Det finns idag i princip 4 olika lösningar på automatlådor. 1: den riktiga då, med en slirande converter, passar inte så bra till tunga fordon, den väger mer, drar mer bränsle och finns inte till tvärställda motorer. 2: Robotlådan, väger obetydligt mer, snålaste automaten drar inte mer än en manuell låda, fungerar bra med tunga fordon ett självklart val till tyngre fordon. 3: Dubbelkopplings låda, finns bara till person o sportbilar, snabba växlingar nästan lika snål som manuell, men inte aktuell till tyngre fordon. 4: CVT lådan, bara en slirande växel hela tiden som iofs ändrar utväxling men inget för tyngre fordon, drar dessutom mer bränsle. Jag har både MB aut 7 växlad riktig -15, Ivecos nya 8 vxl riktiga aut -16 samt min husbil med 3l 177hk robotlåda -15. Visst växlar dom "riktiga" mjukare men satan vad trött man blir på dessa nedväxlingar och allt varvande på motorn som stör mig. Tycker att en robotlåda är det bästa för fordon mellan 3,5 - 7,5 ton totalvikt. Inget slirande som drar mer bränsle och bästa utnyttjande av vridet i motorn. Dessutom lägre vikt o lika snål som en manuell låda.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vågar vi köpa?

Det finns idag i princip 4 olika lösningar på automatlådor. 1: den riktiga då, med en slirande converter, passar inte så bra till tunga fordon, den väger mer, drar mer bränsle och finns inte till tvärställda motorer.

Detta är inte sant, om vi inte talar om veteranfordon, vilket vi som bekant inte gör i denna tråd.

En konverterautomat är försedd med lock up (= mjukvarustyrd låsning av convertern) sedan 20-25 år tillbaka. Detta resulterar i en obetydlig försämring, och ibland en lika stor förbättring av bränsleekonomin.
En konverterautomat är optimal för husbilar upp till 7-8 ton.
Man får välja ett riktigt tungt chassi för att få denna låda, tex Iveco.
Fiat har den ej.

När man överstiger denna vikt (7-8 ton) är dubbelkopplingautomat (DSG / I-shift 2 tex) optimal, men vad jag vet finns denna inte på någon husbil.
Riktigt tunga lastbilar använder den, på goda grunder.
 
Senast ändrad:
Toppen