• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompakt husbil

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kompakt husbil

Brun är minus i alla bilar jag sett de senaste åren! Och vit, svart, orange har använts på plussidan. Det finns säkert någon standard som säger hur det ska vara. Tyska din-standarden kanske??
//Göte J
 
F

F.d. 50833

Guest
Sv: Kompakt husbil

Jag jobbar på en elfirma som projektledare och jag skulle starkt rekommendera du kontaktar en firma som håller på med Bilel, inte en vanlig elektriker.
Det är egentligen helt olika system och man bör ha koll på vad man håller på med för att få det bra, framförallt få tag på rätt material.
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Jag kommer använda mig av en firma som heter Tyrilux här i Göteborg. Jag har haft med dem att göra förut och jag kommer bra överens med dem. Sedan så ligger de rätt så nära mitt hem, så jag kan gå dit och därifrån.
Det är en gammal fordonselfirma i Göteborg och de har jobbat med många husbilar genom åren, så jag hoppas att de kan sköta mitt uppdrag med bravur.

Tack Bengtic. Paralellkoppling var det jag syftade på. Trodde dock att det hette seriekopplat. Så fel man kan ha. :/ ;)
Men jag skall bara köpa de grejerna jag vill ha, sätta dit dem där jag vill ha dem, förbereda arbetet för elfirman att koppla ihop allting. Jag gör ingen egen koppling på någon punkt överhuvudtaget...

I den luckan som jag skall bygga in skall man komma åt en huvudströmbrytare, proppskåp, laddstation, kontaktdon till 220 som man kopplar till huset och kanske något mer.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kompakt husbil

På tal om starkström (220V) i bilen. Skall även skyddsjord anslutas till chassiet på en plåtis eller räcker det i eluttagen ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Kompakt husbil

Jag tycker nog att man ska skyddsjord till chassi, mej veterligen är det så på alla motorvärmare till personbilar.
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Så då har jag vart o handlat lite prylar till bilen. Men jag måste nog vänta till våren med att såga ut dessa. För det kommer ta ett par dagar, då bilen inte kan användas.
Jag skall köpa fler grejer, bland annat en sänkningssats, så att bilen inte blir så hög. Det är speciellt med tanke på att i nuvarande höjd så är det knappt att bilen kommer in i garaget, och om jag sätter dit taklucka och annat, så kan jag inte längre stå inomhus och jobba med bilen.

I skrivande stund så är det serviceluckan som skapar det mesta huvudbryet.
Den minsta luckan jag fann var denna om 35x38 cm, och jag kan inte montera den stående, det är absolut omöjligt.

https://trassl.wordpress.com/2016/11/28/steg-0-del-3/
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Hej igen...
Det har gått ett tag sedan jag skrev här, men helger, sjukdomar och allmän orkeslöshet har orsakat ett komplett arbetsbortfall på min lilla bil. Men nu har jag åter tagit tag i saken och fortsatt mitt arbete.

Idag har jag skruvat dit tvärreglarna i taket.
Jag skall i mitt nästa steg skapa mallar för taket, som är vitmålad board. Det är 5 stycken sådana skivor som skall sågas till och skruvas fast. Detta för att göra det enkelt att kunna komma åt och modifiera eller reparera i taket utan att behöva skruva ner hela taket...

https://trassl.wordpress.com/2017/01/15/steg-5-del-2/
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Det har varit en tung vinter detta, kall som fan och jag har vart mycket förkyld och allmänt hängig, så det har inte blivit mycket arbetat på min bil.
Men jag tänkte bara kort berätta om att jag åter igen fick problem med bilen i veckan. Den dog på väg till jobbet en morgon och jag visste inte vad jag skulle göra, men jag fick puttat in bilen på en busshållplats och lämnat den där. Sedan när jag kom hem fick jag hjälp att få hem bilen där jag ställde den på laddning.
Idag kom en vän hem och hjälpte mig med felsökning och vi kunde konstatera att allting fungerade precis som det skall, dock finns det ett glapp i motorstyrningsrelä nummer 30. Detta styr bränslepumpen och ser till så att motorn ständigt får bensin.
Så om problemet händer igen med motorstopp, så är det bara för mig att trycka inreläet i botten och se till att det sitter fast.
Jag vet att problemet kan ligga djupare än såhär, men i nuläget är jag nöjd!
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

En liten uppdatering.
Jag har ställt undan bilen, kommer nog inte köra med den mer denna säsongen. Jag måste lösa problemen på bilen innan jag vågar ta ut den igen.
Glappet i reläet är nog djupare än så. Jag kan konstatera att tidigare ägare har vart klåpare när det kommer till det elektriska i bilen. Min kompis som kan billjud kom hem igen och hjälpte till med felsökning.
Och där fick jag reda på att det saknar reläer ombord, för det var kablar instuckna på reläplatserna, och om det inte skall sitta ett relä på den platsen, då finns det ingen ström dragen till platsen. Nu fanns det ström, men inget relä, så vad har hänt och vart har det tagit vägen? Och framför allt vad gick det till?
Så jag måste lämna in bilen till en elverkstad som kan städa upp i denna härva, för jag vågar inte ta tag i det själv. Men jag passar på att färdigställa bilen såpass mycket att de då även kan koppla in de extra batterierna och allting annat. Därefter måste jag besiktiga bilen och jag tror inte den går igenom så en service måste till...
Summan av kardemumman är att innan jag vågar köra med bilen igen så har den kostat mig många tusen, pengar som jag idag inte har...

Men jag kommer ändå fortlöpande beskriva övrigt arbete jag gör på bilen.
Och jag är idag klar med innertaket. Jag skall skruva ner det 1 gång till för att kunna såga upp taket för takluckan och ventilatorn. Och därefter så stänger jag taket för att aldrig mer plocka ner det.
Se min senaste post och bild på arbetet här - https://trassl.wordpress.com/2017/03/17/steg-5-del-5/
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Kompakt husbil

En liten uppdatering.
Jag har ställt undan bilen, kommer nog inte köra med den mer denna säsongen. Jag måste lösa problemen på bilen innan jag vågar ta ut den igen.
Glappet i reläet är nog djupare än så. Jag kan konstatera att tidigare ägare har vart klåpare när det kommer till det elektriska i bilen. Min kompis som kan billjud kom hem igen och hjälpte till med felsökning.
Och där fick jag reda på att det saknar reläer ombord, för det var kablar instuckna på reläplatserna, och om det inte skall sitta ett relä på den platsen, då finns det ingen ström dragen till platsen. Nu fanns det ström, men inget relä, så vad har hänt och vart har det tagit vägen? Och framför allt vad gick det till?
Så jag måste lämna in bilen till en elverkstad som kan städa upp i denna härva, för jag vågar inte ta tag i det själv. Men jag passar på att färdigställa bilen såpass mycket att de då även kan koppla in de extra batterierna och allting annat. Därefter måste jag besiktiga bilen och jag tror inte den går igenom så en service måste till...
Summan av kardemumman är att innan jag vågar köra med bilen igen så har den kostat mig många tusen, pengar som jag idag inte har...

Men jag kommer ändå fortlöpande beskriva övrigt arbete jag gör på bilen.
Och jag är idag klar med innertaket. Jag skall skruva ner det 1 gång till för att kunna såga upp taket för takluckan och ventilatorn. Och därefter så stänger jag taket för att aldrig mer plocka ner det.
Se min senaste post och bild på arbetet här - https://trassl.wordpress.com/2017/03/17/steg-5-del-5/

never give up!

den där takluckan funderar jag med på, vart köpte du den och vad fick du pynta? sen undrar jag om du vet ifall det finns möjlighet att öppna upp den helt? antingen genom att lossa lite skruvar eller manuell?
 
F

F.d. 54378

Guest
Sv: Kompakt husbil

Hej.
På grund av diverse orsaker har jag inte skrivit på länge.
Och detta är nog kanske min allra sista post i detta ärende.
Anledningen är att jag har hamnat i ett moment 22 efter det att jag har lämnat in bilen till en elfirma. Min bil som är en 91 års modell, besitter inte så värst högt marknadsvärde. Men elfirman kräver mig på en räkning om 31,000 kronor för utfört arbete som de ursprungligen hade lovat mig skulle komma att kosta mig mellan 6-12,000 kronor. Och inte någon gång har de hört av sig när prislappen börjar skena...

Läs mer här
https://trassl.se/2017/09/29/steg-0-del-6/
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Kompakt husbil

Du bör vända dig till din kommuns konsumentvägledare.

Konsumenttjänstlagen ställer rätt stora krav på ett företag gentemot en privatperson. Bl.a. att utföra arbeten som är uppenbart oekonomiska för kunden. Dom är proffs och du är amatör typ.

Sen beror det så klart vad som sagts mellan er men företget bör kunna bevisa att du gett dem order att utföra arbetena trots att du är medveten om det tokiga i att lägga dessa pengar på en gammal bil.

Tjafsa inte med dem om avbetalningar eller svartjobb. Antar att bilen står kvar hos företget och därmed i deras ansvar ända till de och kunden är överens. Och den är antagligen till besvär för dem om den är kvar hos dem.
 
Senast ändrad:
Toppen