• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TVANTENNHYBRID?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Efter att ha konsultera fackmän har jag tills vidare skrinlagt planerna på att bygga en egen antenn (http://www.husbilsklubben.se/forums/t98973/) och skall försöka förstå varför min nuvarande fungerar så dåligt jämfört med kompisens identiska.

OM jag inte får någon rätsida på min, så funderar jag på att köpa en ny, och sneglar på rundstrålande trots att de är sämre än riktantenner men lättare att montera och bekvämare.

Under botaniseringen hittade jag Andersson ODA 2.5 som säljs på Netonnet och SIBA för 499 kr och är en ”ren” UHF-antenn med ovanligt hög förstärkning. Den kan monteras på en vägg, vilket förvånar mig då väggen borde förta 50 % av rundstrålningseffekten.

Märkligt nog så har antennen ”justerbar mottagningsvinkel” (oklart hur mycket), vilket borde göra den till en antennhybrid.
//Conny
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: TVANTENNHYBRID?

Kanske bara en ny kabel hjälper?
Det där med justerbarhet är nog att fästet är ställbart...
En vägg bakom fungerar ibland som reflektor och ger viss riktverkan/förstärkning av signalen om sändaren är på rätt sida förståss..
Mvh
Conny J
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TVANTENNHYBRID?

Hej!
Nu har jag gjort flera serier jämförelser för Kjells 30208 inklusive den medföljande förstärkaren i olika lägen, med en gallerantenn som liknar Kjells 30303/30357 utan förstärkare.

Är det OK/meninsfullt att koppla in samma förstärkare på gallerantennen?
//Conny

PS
Vad är styrka och kvalité procent av för värde?
DS
 
Senast ändrad:
Toppen