• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Votronic MPPT 250 Duo Digital till EBL 101

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Hej,
Funderar på att byta ut min "Kina" regulator till en ovanstående.

Någon som kopplat in en sådan till en EBL 101 som jag har i min Dethleffs ?
Idag är regulatorn inkopplad på BL6 kontakten stift 1 och 3.

Votronic regulatorn har ju möjlighet att även underhålls ladda startbatteriet.
Kan man koppla in även det via EBL:en ?

I beskrivningen jag hittade hos Solexperten finns det en kabel som kallas Y, var kopplas denna in i EBL:en ?

Kan det vara så att man kan använda stift 2 på BL6 kontakten till startbatteriet ?

Många frågor, hur har ni andra gjort ?
Kanske får fråga Votronic och Schaudt hur man kan göra.

Mvh
Bo
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Votronic MPPT 250 Duo Digital till EBL 101

Hej,
Jag kopplade direkt till batteriet, min EBL klarar bara 15 A. 2*100 W paneler tangerar det. Y är bara till en viss EBL som finns beskrivet i Solexpertens manual. Däremot nyttjar jag utgången S+ för att driva kylskåpet när det finns ett överflöd av solenergi. Sparar väl inte jättemycket gas men är lagom nördigt för mig. Bilen stod parkerad en vecka i somras när vi vandrade i fjällen och det märktes skillnad på gasförbrukningen. Jag seriekopplade dessutom panelerna eftersom regulatorn klarar det. Den högre spänningen gör att den laddar bättre även vid molnigt väder.Vid något tillfälle så laddade den med 70 W trots hällregn. Tyvärr så blir systemet mer känsligt för skugga för skuggas någon av panelerna påverkar det båda två men totalt sett medför det bättre resultat. //Peter
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Votronic MPPT 250 Duo Digital till EBL 101

Läste inte allt. Jo det går att koppla laddningen av startbatteriet via EBL men jag gick direkt på inkoppande SB + till EBL så slapp jag kontakten till EBL. Den laddar dock bara med 1A men fullt tillräckligt på min bil.
 
Toppen