• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömningsplatser

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 54076

Guest
Har en husbil med fasta tankar och tittade på sidan med tömmningsplatser för husbilar på hemsidan. Jag blir inte klokare av den,då det inte står var och vilken sorts tömning det är! Är det fler som har samma problem ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsplattser

Jag har listan som en genväg i maps som heter tömningsplatser. (rekommenderas)
Jag klickar på symbolen på tömningskartan i maps,
då kommer en beskrivning, bild m.m. upp om platsen.

Du ser även på symbolen färg m.m. viken karaktär tömningsplatsen har.
Vi har också fasta tankar, nu är vi oftast ute på weekends så vi tömmer på vägen hem på de platser vi har efter vägen hem, beroende från vilket håll vi kommer.

Tänk också på att de flesta campingar har tömningsplatser, dock ibland mot en liten avgift.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tömningsplattser

En liten fundering, tömningsplatserna ligger väl inte med i de stora filerna till navigatorer, eller har jag missat det? Det känns ju som att det skulle vara väldigt praktiskt? :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsplattser

En liten fundering, tömningsplatserna ligger väl inte med i de stora filerna till navigatorer, eller har jag missat det? Det känns ju som att det skulle vara väldigt praktiskt? :)

I "Jockes Garminfil" dyker de upp så fint på navigators skärm med en "varning" 2,5km innan.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Öppet brev till Jocke om bl.a. "Tömningsplattser"

Jag hade ett tag alla viktiga POI från HBK ställplatser, tömningsplatser och t.o.m. borderatlas, allt samlat i Maps.me, men har tappat greppet. Kommer inte ihåg hur jag gjorde för att få in alla dessa filer laddade, däremot alla Europa-kartor var hur enkelt som helst (för att köra off-line, dvs utan Internetuppkoppling).

Jocke & Co, det är ett fantastiskt fint arbete ni håller på med här i klubben med den digitala världen.

Fixa gärna bra "körinstruktioner" på:
VAR man hämtar POI-filer (ställplatser, tömningsplatser & externa filer som boroderatlas)
OCH hänvisa till användarvänliga instruktioner som förklarar
HUR man laddar ner dessa filer i t.ex. Maps.me.

Tänk på att vi användare är inte riktigt "hemma" på allt som händer idag inom IT världen, vi har många handicap, men är väldigt bra på andra saker som fältarbete...

Min dröm är att skrota alla externa APP:ar och bara köra Maps.me med det som ni har åstadkommit! Fältarbete gör vi själva, dvs. 20 000 duktiga "myror" (inom samma tak) som finns precis överallt, året runt. Det kan fungera hur bra som helst och om ni även kan knäcka "koden" till gasolfyllningstationer (en anna färg på kartan), då kan ni verkligen känna er stolta med arbetet! : )

Ha nu en bra helg, hörs igen på måndag :twitcy:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Tömningsplatser

Maps.me är utmärkt som karta och för planering offline. Men man kan inte få olika färg på "kartnålarna" oerhört irriterande. Har skrivit till maps.me flera gånger för att få en uppdatering. Inget har hänt. Någon som vet om de planerar en sådan uppdatering?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen