• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

F

F.d. 55705

Guest
De nya mottagarna verkar dyra 10000 kr på JR Larmcenter
De gamla, tar inte in tv3 o tv5 enl uppgift
Har i dagsläget en Oyster Digital CI från 2010 och tänkte byta
Kanske bra priser i Tyskland!

Kravet är HD TV, motorstyrning och att man kan ta in Canal Digital
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

Jag har en oyster från -12 och kunde heller inte se HD kanaler. Jag förlängde mitt abonomang hos Canal digital och fick en liten vit hd Box som går på 12 v som jag kopplade ihop med oystern och det fungerar perfekt till en kostnad av
0:-
 

Tjille

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20071
Medlemskap
2024
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

Jag fixade Canal Digitals vita box (2850ST) via Tradera. Auktionerna brukar landa på 300-500 kr. Fördelar: tillgång till alla HD-kanaler (vilka, beror på vilket abonnemang man har), bättre bildkvalitet än Oysters box och alla kanalerna hamnar i en vettig ordning. Nackdelar: ytterligare en fjärrkontroll att hålla reda på, måste trixa lite om man vill se de fria tyska kanalerna etc.

Eftersom boxen matas från en batterieliminator som ger 12 volt så var det enkelt att ordna en egen kabel som kopplas direkt till bodelens 12v.

CD:s box kopplas mellan Oyster-boxen och TV:n. Oyster styr alltså fortfarande parabolen.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

Vad tror ni? skulle en sådan C.D-box även funka till min äldre Oyster från 2005?
Har inte HDMI-port på den.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

"Problemet" du vil få er å få til en god overgang mellom menyene fra Oyster boksen og tv programmene når du har forskjellige tilkobling til de to boksene.
De gamle Oyster boksene har en innebygget gjennomkobling for antenne og tvsignaler på composit og audio. De nye HD boksene mangler dette.
 

Tjille

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20071
Medlemskap
2024
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

Min box är från 2005 (den silverfärgade) så det fungerar. Det som behövs mellan Oyster och CD-boxen är en vanlig antennkabel med skruvgänga (köps i vilken butik som helst). Man använder alltså inte Composite eller annat utan den RF-utgång som finns på Oyster-boxen och motsvarande RF-ingång på CD-boxen. Ingen HDMI eller Scart behövs från Oyster-boxen. Om man vill kunna använda Oyster som tidigare av någon anledning så låter man Scart-kabeln sitta kvar i den (men urkopplad ur TV:n - i alla fall i min TV). Från CD-boxen och TV-n kan man använda Scart eller HDMI. Jag använder HDMI eftersom upplösningen (bilden) blir bättre.

Vad man gör är att först starta Oyster-boxen och låter den söka och låsa på Thor. Sedan trycker man på en av knapparna på fjärren vilket gör att signalen skickas vidare till CD-boxen. Därefter startar man CD-boxen och sedan TV:n. Klart.

Redigerat: Vilken färg har du på boxen?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

@Tjille

Ahaa, min box är svart, kanske den är av annan årgång då, troligen äldre (?)

Använder fortfarande originaldragningen, 2st uttag salongen+sovrummet,
men borde ha dragit scart, men gav upp då utbudet via C.D blev dåligt utan HD-kanaler, har idag bara ett depositionskort från C.D = ettan+tvåan svt.

Vore trevligt att kunna använda parabolen då den marksända signalen ofta är dålig i vår husbil.

Kan det funka med min box, se bild
 

Bilagor

  • 2014-06-18 18.51.40.jpg
    2014-06-18 18.51.40.jpg
    1 MB · Visningar: 12

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

@Tjille

Ahaa, min box är svart, kanske den är av annan årgång då, troligen äldre (?)

Använder fortfarande originaldragningen, 2st uttag salongen+sovrummet,
men borde ha dragit scart, men gav upp då utbudet via C.D blev dåligt utan HD-kanaler, har idag bara ett depositionskort från C.D = ettan+tvåan svt.

Vore trevligt att kunna använda parabolen då den marksända signalen ofta är dålig i vår husbil.

Kan det funka med min box, se bild

Ser att du Har ett uttag märkt Sat out, så då bör det fungera att vidaresända signalen till en extern box. En kabel från Sat out på din box till Sat in på externa CD mottagaren, Hdmi från CDmottagaren till TV. Scart kan du nog låta vara kvar för att kunna se andra kanaler , Tyska mfl

På min anläggning skiftar man signalväg genom att trycka på AV knappen på fjärrkontrollen.(inte 0ff)
 

Tjille

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20071
Medlemskap
2024
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

Håller med "Sander": eftersom du har en RF Out så borde det fungera. Men bäst är att kontakta JR Larmcenter för att få det bekräftat. Tror dock att alla satellitboxar som har RF Out kan skicka vidare signalen den vägen.

Tänk på att om du skaffar en CD-box så är det i den ditt abonnemangskort skall sitta. Och för att få det att fungera så måste du kontakta Canal Digitals helpdesk så att dom knyter ihop kort med box. Kan ta ett dygn innan det fungerar.

På min fjärrkontroll (bytte min gamla hos JRLarmcenter eftersom den gamla slutade att fungera) är det knappen F1 som gör så att signalen skickas vidare.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

För canal digital är det nog bara att sätta i kortet och det blir bild, Det är nog Viasat som kräver att boxarna paras ihop med kortet. I varje fall fungerar mitt CD kort i olika mottagare.
 
Senast ändrad:

Tjille

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20071
Medlemskap
2024
Sv: Priser Receiver Oysters HD RECEIVER?

CD:s boxar har inbyggd kortläsare (CA modul) och för att kunna titta på de kodade kanalerna så måste kortet knytas till boxen. De fria kanalerna däremot kan alltid ses så vitt jag vet.

Jag hade ursprungligen en CA modul till vilket kortet var knutet i Oyster-boxen. När jag sedan skaffade CD:s 2850ST-box så var jag tvungen att få kortet knutet till den i stället för att kunna se de kodade kanalerna.
 
Toppen