• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Spanien

noren

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
122
Medlemskap
2024
Är det någon skillnad på Autogas GLP och LPG, GPL? Vi befinner oss nu i norra Spanien skulle tanka LPG på Repsol mack, där vi blev nekade, Autogas GLP är endast till motorfordon fick vi till svar.
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Spanien

Hej Noren!
LPG och GPL = Gasol ( Flytande petroleum gas )
Om du har en fast tank eller en ordentligt fastsatt P11 med överfyllnadsskydd, så är det okey men varje mackägare kan ha olika åsikter så prova med en annan.
Hälsningar Mats
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Spanien

Är det någon skillnad på Autogas GLP och LPG, GPL? Vi befinner oss nu i norra Spanien skulle tanka LPG på Repsol mack, där vi blev nekade, Autogas GLP är endast till motorfordon fick vi till svar.

Svaret finns på hemsidan mylpg.eu. Välj Spain. På infosidans vänstra del står "Local name GLP". Om du har en LPG flaska, välj rätt adapter för pumpen. Spanien använder ibland den gamla bajonettypen men inför gradvis Euronozzeln. Med flaskan fick du också ett typcertificat som visar att du har en korrekt och säker anläggning för LPG/GLP. Just nu ser det ut att finnas 511 stationer och priset är ca 6:-/liter. Gasa på!
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Gasol i Spanien

Jag har också stött på en mack i Spanien där jag blev nekad att fylla LPG. Det är inte alla mackanställda som vet att det finns påfyllningsbara flaskor som ser ut som de vanliga flaskorna. Jag åkte vidare till en annan mack och fyllde.
 
Toppen