Sv: Kundvård Eftermarknad
Ja, men det innebär inte att man måste acceptera det.
Antingen gör man jobben själv, åker utomlands eller så tar marknadskrafterna tag i detta (till slut) och det etableras mer verkstadskapacitet enligt marknadsekonomins princip, tillgång och efterfrågan.
Nej, jag vill verkligen inte acceptera dåliga serviceorganisationer, det är riktigt trist. Men vad tycker du bör göras? Vad är ditt förslag?
Någon jämförde med båtar, okay. I juni sjösätter alla med Mercurymotorer. 75% har fixat vinterservicen själva eller struntat i den. Ett antal har köpt sin motor hos en återförsäljare som kanske oxå fixat vinterservicen. Verkstan har fyra man anställda, året runt. I juni arbetar de fyra mekanikerna med att göra årets nya båtar leveransklara... Förhoppningsvis har de tid att avhjälpa problem för några till. Men hur mycket de än arbetar över så finns det inte en chans att hjälpa alla de Mercuryägare som missat sin vinterservice och nu ringer ner växeln...
Du skriver om marknadsekonomins principer. Javisst, men i vårt lilla land så är inte efterfrågan större sett över året. Tillgången till verkstadskapacitet följer alltså efterfrågan.
Du ser samma fenomen när halkan kommer. Hos alla plåtverkstäder uppstår långa väntetider. Efterfrågan på plåtgubbar är enorm men vad hjälper det när det inte finns löneunderlag för resten av året...
Står du med en Fiat Ducato som havererat i Juli så blir det tufft, det finns inte lönsamhet för mer verkstadsresurser i vårt lilla land. Ännu värre blir det om det är något i bodelen som havererat...
Ändå finns det många verkstäder som gör fantastiska insatser till passerande turister med havererade bilar. Det pusslas för fullt med personal och delar.
Tycker vi skall skicka ett stort kollektivt tack till dom som dubblerar sin arbetstid för att hjälpa till när det verkligen behövs. Visst, dom tjänar pengar men...
Vad är ditt förslag? Hur skall vi kunna öka resurserna och hur skall det betalas?
Så marknadskrafterna är utmärkta och resultatet är att vi har de resurser som marknaden är beredd att betala för, tycker Björn.