• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kundvård Eftermarknad

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kundvård Eftermarknad

Har självvarit lämnat in husbilen för reparation vid något tillfälle men då anlitat en "vanlig" verkstad vilket inte var några problem det behöver inte vara en husbils verkstad i alla lägen såvida det inte är något garantijobb som måste göras ??????????? :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kundvård Eftermarknad

Man kan ha vilka synpunkter man vill på detta, det är så Sverige är idag.

Ja, men det innebär inte att man måste acceptera det.

Antingen gör man jobben själv, åker utomlands eller så tar marknadskrafterna tag i detta (till slut) och det etableras mer verkstadskapacitet enligt marknadsekonomins princip, tillgång och efterfrågan.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Ja, men det innebär inte att man måste acceptera det.

Antingen gör man jobben själv, åker utomlands eller så tar marknadskrafterna tag i detta (till slut) och det etableras mer verkstadskapacitet enligt marknadsekonomins princip, tillgång och efterfrågan.

Nej, jag vill verkligen inte acceptera dåliga serviceorganisationer, det är riktigt trist. Men vad tycker du bör göras? Vad är ditt förslag?

Någon jämförde med båtar, okay. I juni sjösätter alla med Mercurymotorer. 75% har fixat vinterservicen själva eller struntat i den. Ett antal har köpt sin motor hos en återförsäljare som kanske oxå fixat vinterservicen. Verkstan har fyra man anställda, året runt. I juni arbetar de fyra mekanikerna med att göra årets nya båtar leveransklara... Förhoppningsvis har de tid att avhjälpa problem för några till. Men hur mycket de än arbetar över så finns det inte en chans att hjälpa alla de Mercuryägare som missat sin vinterservice och nu ringer ner växeln...

Du skriver om marknadsekonomins principer. Javisst, men i vårt lilla land så är inte efterfrågan större sett över året. Tillgången till verkstadskapacitet följer alltså efterfrågan.

Du ser samma fenomen när halkan kommer. Hos alla plåtverkstäder uppstår långa väntetider. Efterfrågan på plåtgubbar är enorm men vad hjälper det när det inte finns löneunderlag för resten av året...

Står du med en Fiat Ducato som havererat i Juli så blir det tufft, det finns inte lönsamhet för mer verkstadsresurser i vårt lilla land. Ännu värre blir det om det är något i bodelen som havererat...

Ändå finns det många verkstäder som gör fantastiska insatser till passerande turister med havererade bilar. Det pusslas för fullt med personal och delar.

Tycker vi skall skicka ett stort kollektivt tack till dom som dubblerar sin arbetstid för att hjälpa till när det verkligen behövs. Visst, dom tjänar pengar men...

Vad är ditt förslag? Hur skall vi kunna öka resurserna och hur skall det betalas?

Så marknadskrafterna är utmärkta och resultatet är att vi har de resurser som marknaden är beredd att betala för, tycker Björn.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kundvård Eftermarknad

Nej, jag vill verkligen inte acceptera dåliga serviceorganisationer, det är riktigt trist. Men vad tycker du bör göras? Vad är ditt förslag?

Någon jämförde med båtar, okay. I juni sjösätter alla med Mercurymotorer. 75% har fixat vinterservicen själva eller struntat i den. Ett antal har köpt sin motor hos en återförsäljare som kanske oxå fixat vinterservicen. Verkstan har fyra man anställda, året runt. I juni arbetar de fyra mekanikerna med att göra årets nya båtar leveransklara... Förhoppningsvis har de tid att avhjälpa problem för några till. Men hur mycket de än arbetar över så finns det inte en chans att hjälpa alla de Mercuryägare som missat sin vinterservice och nu ringer ner växeln...

Du skriver om marknadsekonomins principer. Javisst, men i vårt lilla land så är inte efterfrågan större sett över året. Tillgången till verkstadskapacitet följer alltså efterfrågan.

Du ser samma fenomen när halkan kommer. Hos alla plåtverkstäder uppstår långa väntetider. Efterfrågan på plåtgubbar är enorm men vad hjälper det när det inte finns löneunderlag för resten av året...

Står du med en Fiat Ducato som havererat i Juli så blir det tufft, det finns inte lönsamhet för mer verkstadsresurser i vårt lilla land. Ännu värre blir det om det är något i bodelen som havererat...

Ändå finns det många verkstäder som gör fantastiska insatser till passerande turister med havererade bilar. Det pusslas för fullt med personal och delar.

Tycker vi skall skicka ett stort kollektivt tack till dom som dubblerar sin arbetstid för att hjälpa till när det verkligen behövs. Visst, dom tjänar pengar men...

Vad är ditt förslag? Hur skall vi kunna öka resurserna och hur skall det betalas?

Så marknadskrafterna är utmärkta och resultatet är att vi har de resurser som marknaden är beredd att betala för, tycker Björn.
Visst har du rätt i att verkstäderna inte kan vara dimentionerade för att klara vårens anstormning av senfärdiga husbilsägare som alla på en gång vill ha hjälp med trilskande bilar/bodelar. De måste prioritera. Men det finns handlare som satt i system att inte av princip, hjälpa personer som köpt sin bil i utlandet eller har en "sidoimporterad" bil, det är dålig stil och förekommer inte ofta på personbilssidan. Vissa handlare som BiÖ gör inga sådana skillnader, alla är välkommna.
Jag har hört uttalanden som "vi tar inte in ohyra i vår verkstad" från en handlare! Dålig stil från en som säljer samma märke.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Visst har du rätt i att verkstäderna inte kan vara dimentionerade för att klara vårens anstormning av senfärdiga husbilsägare som alla på en gång vill ha hjälp med trilskande bilar/bodelar. De måste prioritera. Men det finns handlare som satt i system att inte av princip, hjälpa personer som köpt sin bil i utlandet eller har en "sidoimporterad" bil, det är dålig stil och förekommer inte ofta på personbilssidan. Vissa handlare som BiÖ gör inga sådana skillnader, alla är välkommna.
Jag har hört uttalanden som "vi tar inte in ohyra i vår verkstad" från en handlare! Dålig stil från en som säljer samma märke.

Så var det på personbilssidan också när detta med privatimport var nytt...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Men så länge vi inte tillsammans bojkottar dem som särbehandlar, händer ingenting.
Sån här information måste spridas av oss, så tillkommande kan göra ett aktivt val av säljare, och senare verkstad.

Antingen så gnäller vi här,

eller så försöker vi få till en ändring.
Titta på siten prisjakt.se där kan man tydligt läsa köparens kommentarer om en säljare, detta är mycket värdefullt för både kund/leverantör.
Här på HBK borde det gå att ordna en lista liknande vår husbilsplatser indelad i regioner, med betyg.

Vad tror ni kommer att hända :wall::wall:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kundvård Eftermarknad

Många andra säsongs jobb, som gräsklippning i kommunerna, glassförsäljare, Brunnsborrare. Jobbar bara under sommaren. Vissa är arbetslösa under vintern, andra åker till Thailand.

Så småningom om när husbilsbranschen växer ytterligare, kanske fler verkstäder ser sin nisch och jobbar över semestern och tar husbilen ut i Europa på vintern istället.:)

I Europa där marknaden är större har jag aldrig haft problem att vare sig serva eller reparera. Oftast fått komma in samma dag eller 1-2 dagar senare om de måste beställa något. Oftast också till halva priset mot Sverige. I Sverige är det normalt med 2-3 veckors väntetid. I Spanien har även jourbilar åkt ut där man står för att fixa på plats.
 
Toppen