• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektroblock defekt?

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Bytte ut vårt Elektroblock EBL 101 efter att det slutat ladda för 220V. Fick ett utbytesblock installerat men redan vid första turen slutade viss belysning och kylskåp att fungera. Nytt verkstadsbesök där det då konstaterade att orsaken var att påfyllnadsslangen för färskvatten, som ligger monterad rakt över (!!) elektroblocket utan skyddsavrinning, läckt vatten över Elektroblocket, vilket förmodligen även varit orsaken till första haveriet. Att verkstaden kanske borde sett det den första gången är vi inte helt överens om men vi kom fram till en kompromiss.
Fick tid för nytt EBL-byte och ny påfyllnadsslang men så plötsligt efter några timmar började allt fungera igen, trodde vi. Skall också tillägga att vid de gånger vi senast efter bytet varit ute har vi stått med ström och reglaget på AUTO på kylskåpet och då har all belysning och kylskåpet fungerat som det skulle.
Igår när vi så var ute på fricamping stod reglaget på kylskåpet som vanligt på AUTO men utan att vi stod på ström. Automatiken visade att gasen var inkopplad med gult fast sken (jodå, kollade att gas fanns också) men när vi öppnade kylskåpet i morse lyste förvisso lampan men det var det varmt och maten i frysen upptinad och så det vara bara återigen att vända hemåt.
Slutsats;
Reglaget står på AUTO med ström inkopplad = kylskåp funkar
Reglaget står på AUTO utan ström inkopplad = kylskåp funkar inte
Reglaget står på GAS = kylskåp funkar inte, ingen kyla
Min fråga, kan det trots allt vara Elektroblocket som spökar eller lever automatiken för kylskåpet för sig, någon som upplevt samma problem?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Elektroblock defekt?

Ja kylskåpet har egen automatik. En elektronikenhet finns bakom knapparna.
Eftersom det funkar på 220v
Så bör felsökning ske i gasfasen.
Har du gas fram till Lågan, om inte får man gå bakåt i ledningarna o kolla gasomkopplaren, Denna har jag fått byta en gg. Har du gnista, om inte kan det vara gnistburken men mindre troligt
I övrigt har jag inget tips.
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Elektroblock defekt?

Hämtade bilen idag efter att ha haft ett ej fungerade kylskåp med gasdrift (AES) sedan 17/8. Verkstaden har bytt ut AES - elektroniken, brännare och brännarmunstycke och så har vi åkt ut bara för att konstatera att glass och isbitar intagit flytande form. Nya samtal och ett antal nya verkstadsbesök med beskedet att "nu funkar det" men problemet kvarstod likväl. Ringde slutligen Dometic i V. Frölunda och en tekniker där tyckte direkt att tryckregulatorn vid gasolflaskan kunde vara boven i dramat. Vidarebefordrade informationen och efter att ha haft en bil som inte funkat sedan 17/8 är den nu äntligen klar att köra ut med - till vinterförvaringsplats. På min fråga vad som åtgärdats ville man inte ge något annat besked än att nu funkar det, kan bli annat än trött? Såg ju ganska enkelt att tyckregulatorn var ny men var AES - byte mm. verkligen nödvändigt, inte gratis precis.....

Glömde skriva om orsaken som förmodligen är jag fått oren, skitig gas i samband med påfyllning av flaskorna vilket påverkar gasdriften till kylskåpsbrännaren negativt om trycket inte är som det skall.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elektroblock defekt?

Hej, du skall väl inte acceptera att behöva betala för deras tappra försök att laga något genom att bara byta dyra delar tills det funkar.
Många gånger verkar de missa det mest uppenbara och bara byta delar. När de sedan lämnar ut reparationen utan att ens ha kollat om felet är borta så får man ta till klassikern. "Man upphör aldrig att förundras över vad "proffs" kan åstadkomma."
Du skall ju bara betala för reparationen som avhjälpte felet. Om de fjantar sig över de andra dyra ingreppen som skett så är det väl bara att säga åt dem att byta tillbaka till de gamla delarna igen på de misslyckade försöken, eller de får stå för den kostnaden som läropengar till nästa gång, eller ersättning för dina plågor "sveda, värk och besvär".

M.v.h. JANKRO.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Elektroblock defekt?

hej tråkigt med alla dina problem känner igen det med kylskåpet vi fick byta elektroniken för ett år sen var inte billigt men har funkat klockrent sen dess ! du nämner du fått oren skitig gas ? hur vet du det ? har du lpg ?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Elektroblock defekt?

Kan inte gå ed på att det berodde på skitig gas men omöjligt är det kanske inte, fyller nästan uteslutande på flaskorna hos Åhus Gasol som tar sin gas från en stor tank på gården. I vart fall funkar kylskåpet nu igen när reduceringsventilen vid gasolflaskorna på tips av Domtic byttes ut. Betr. bytet av AES - elektroniken är jag däremot ytterst tveksam till åtgärden och det hjälpte ju inte heller och där har inte sista ordet sagts. Känns som att ha kastat pengarna i sjön....
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Elektroblock defekt?

Det märkliga var att AES:en synbart funkade och lågan i brännaren såg ok ut men likväl blev det inte kallt i kylskåpet. Det betyder att både AES och EBL-blocket funkat. Men som sagt, när reduceringsventilen vid gasflaskorna byttes ut så funkade allt igen. Men det tog från 18 augusti tills i förra veckan att lista ut detta för verkstaden - på tips av mig efter att jag ringt upp och pratat med en tekniker hos Dometic.
Så bytet av AES-elektronik, brännare och brännarmunstycke var förmodligen helt onödigt men det tänker jag ta upp med platschefen när han kom hem från sin semester.....
 
Toppen