• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering bodelsbatterier?

A

Anyone

Guest
Undrar var ni har placerat era bodelsbatterier? Jag planerar att montera 2 extra bodelsbatterier i min Kabe 740 (halvintegrerad med Ducato-chassi), och idag är det ett originalmonterat bodelsbatteri bak i garaget på en hylla. Då batterierna är tunga är jag inte så förtjust i att lasta i 2 extra batterier i garaget men det kanske är bästa placeringen ändå? Hur har ni gjort?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Placering bodelsbatterier?

Hej,
Beskriv gärna hur ni monterat dom i soffan. Funderar på att göra en liknande installation.// andersson

Inte mycket till beskrivning men... I vår Rapido 08 fanns redan ett enklare batteri med kablar framdragna i soffan. Bytte detta till ett Biltema 95Ah AGM och ställde ett likadant intill. Grejade nya korta tjocka kablar och kopplade plus till plus och minus till minus. Kanske borde jag placera dom i en batterilåda och fixera den ordentligt... Hälsar Björn från Grekland.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Placering bodelsbatterier?

Att montera batterierna i garaget är nog sämsta möjliga placering, lasten på den normalt mest belastade axeln ökar, och multipliceras ju längre bakom bakaxel de hamnar. Samtidigt avlastas framaxel med sämre drivning och styrning som resultat (på en framhjulsdriven bil) Bästa placeringen är så långt fram som möjligt, gärna under förar och/eller passagerarstolen. :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Placering bodelsbatterier?

Våra sitter på trappsteget (plåtis) under vasken & spisen. Lätta att ta ut/in och inspektera ev. sulfatisering kring poler. Mycket bra ställe som man inte kan ha till något annat...
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Placering bodelsbatterier?

Hej Team Björn och Lena,
Tack för feed-back.
Två frågor till bara
- har dom någon form av ventilation?
- avger de någon lukt?
//andersson

Nej, där finns ingen extra ventilation, bara luftspalten till bodelen.

Nej, de avger ingen lukt, dom märks inte alls. Biltemas AGM är helt slutna.

Hälsar Björn o Lena
 
Toppen