• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

☔️VATTEN PLANING☔️

F

F.d. 30593

Guest
☔️ Tjenixen på er kära husbilsvänner.
Vi är ganska nya i gemet och har inte upplevt alla situationer som man kan stöta på.
Ett exempel på en sådan sak är "VATTEN PLANING"
Huuuaaaaa känner jag då jag fått detta med min personbil men!!!! Kan tänka mig att de blir en viss skillnad när bilen väger 5ton.
Vad ska jag göra ❓Vad kan jag göra❓ Vad kan hända❓
Känner en viss oro när de regnar kraftigt & bilen är spår känslig, (mer nu på 17tums däck)

Snälla dela gärna med er i detta "VIKTIGA" ämne.

Tjingeling Trullsan & Poffe..
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Ett enkelt och generellt råd: ha bra däck och sänk hastigheten.
Är på fjortonde året med husbil, har aldrig vattenplanat.
Kört nere på kontinenten i kraftiga skyfall, ibland så kraftiga att vi fått stanna.
Som sagt, bra däck med minst 3mm i mönsterdjup och sänk hastigheten.
ps. kör försiktigt...:D
 
F

F.d. 30593

Guest
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Hej. Bra enkla råd Tack :)
Men undrar fortfarande hur man häver en vatten planing som börjat några tips ❓
 
F

F.d. 30593

Guest
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

okidoki då vet ja . Men man får sannerligen hoppas man aldrig hamnar en sådan situation.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Har aldrig fått det själv på husbilen,
och har faktiskt aldrig hört talas om det på "tunga" fordon.

Har själv haft tunga Pickup's där bakaxelvikten är skrämmande låg olastat,
på dem kan man få hiskeliga kast, bara på våt asfalt och t.ex. i en rondell i 20-30km/h.

Gick du upp rejält i bredd på däcken kan det vara bra att kolla "våt-egenskaperna" på den nya däcken, detta måste deklareras, här bör man väl välj ett med högt värde, ifall man prioriterar dessa egenskaper hos ett däck.



Jag kan berätta om en upplevelse på det glada 80-talet.
Låg på motorvägen på väg mot Mantorp Park, vi var sent ute och stog på rejält,
i en Cadillac coupe de ville 1958.
Rak o fin väg o vackert väder, låg väl på närmare 200km/h och kommer in på våt vägbana från ett troligt skyfall, det var ingen/lite trafik, låg i vänsterfilen,
plötsligt tystnade det liksom och Cadillacen gick om möjligt ännu mjukare.
Vi vattenplanade,
släppte på gasen, hjälpte inte.
vred på ratten säkert ett halvt varv, hjälpte inte.
Nu började den stora pråmen byta till högerfilen, helt utan kontroll
fortsatt vattenplanade vi, nu var vi på väg ut på väggrenen, fortsatt under planing, alldeles innan vi var på väg att lämna asfalten så gungar det till i pråmen, vi fick fäste igen :cool::cool:

Jag minns inte idag hur långt vi vattenplanade, men det var säkerligen flera hundra meter!!

Efter denna märkliga upplevelse så fortsatte färden i laglig fart,
och vi hann fram i tid innan de låste grindarna för kvällen :cool:
 
J

Jarn

Guest
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Har du elektronisk stabiliseringsprogram ESP på din husbil så hjälper det till.

Råkade vid ett tillfälle på förra personbilen ut för vattenplaning då det samlats mycket vatten på en motorväg pga dålig avrinning.
Den hade också ESP och då kände man i bilen att ESP systemet ingrep med att bromsa de hjulen som hade fäste och det blinkade också en varningstriangel i instrumentet. Funkade kanon men man blev ju ändå lite överraskad.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

När jag körde bröd (3 000 limpor fördelade på 9 lastpallar) har aldrig haft problem med vattenplaning, däremot vid halt underlag drog hela bakändan i sidled (bakhjulsdrift). Gällde att sänka hastigheten kraftigt i både kurvor och rondeller. Däckmönster, hmmmm... :wub:
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Har fått vattenplaning med personbil, men aldrig med husbilen. Risken minskar med högre hjultryck. Har aldrig hört talas om att en lastbil fått vattenplaning. De andra svaren är natuligtvis viktiga. Bra däck och minskad hastighet.
 
F

F.d. 30593

Guest
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

☔️ TACK alla medresenärer för all info om Vatten planing käns skönt att höra att de
är så ovanligt.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Har fått vattenplaning en gång med personbilen. De är precis som en smörklick i en stekpanna man karnar okontrollerat. Koppla ur och styr med mycket små rattrörelser, bromsa inte för då tappar du styrningen helt. SAKTA FART vid mycket vatten på vägbanan är bästa medicinen . Som alltid kör försiktigt med omtanke.
 
F

Frudden

Guest
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Tyngre fordon = minskad risk för vattenplaning. Har svårt att tro att man skulle kunna få till en husbil att vattenplana med tanke på att de inte kommer upp i några höga hastigheter. Undantagsvis om man har Hyland-däck (blank-blank-slitna...)

Fick vattenplaning med motorcykeln förra sommaren. Bara en sekund, bara med framhjulet. Han bara känna att framhjulet vaggade till i sidled innan jag hade grepp igen. Men jag slog nog nytt Svenskt rekord i puls 5 sekunder senare.

// Fredrik W
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Men jösses då, jag trodde alla som har körkort visste vad man gör om man får vattenplaning oavsett om man kör lätt eller tungt. Blir lite rädd av frågan.....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: ☔️VATTEN PLANING☔

Med personbil har vi alltid kört försiktigt, helst några cm från "vattenrännan" i lastbilarnas spår, antingen vänster eller höger om. Efter 45 år med samma körvanor (och körkort för den delen), så spelar det ingen roll om man sitter i en HB eller personbil, man kör på samma sätt. Hur man hanterar eller snarare sagt förebygger vattenplaning, det sitter redan i ryggmärgen. På 80-talet kunde man testa RIKTIG vattenplaning på vissa testbanor med någon sorts skum som sprutades i kurvorna då man körde i låga hastigheter. Då sattes man verkligen på prov... Inte många som klarade sig runt kurvan!
 
Toppen