• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvertera amerikansk husbilsel till svensk

wicke57

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Malmö
Hej
står inför tillfället att få överta ett Amerikanskt motorhome från Florida
och undrar om det finns någon som vet vad det kostar att bygga om elen (kontakter,ledningar etc) el-verk finns monterat kan det användas ???
jag får betala frakten hem till Sverige
bilen är på 30ft kan man typa om den till B-kort???

Tacksam för svar
Wicke
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Konvertera amerikanskhusbils el till svensk

Jag har ett fabriksmonterat elverk som ger 110 V. När jag kör det har jag 220V i alla mina uttag, så visst går det. Men det är nog en hel de pyssel.

/M
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Konvertera amerikanskhusbils el till svensk

Elverket är 60Hz också, nu är det inte mycket i en husbil som är frekvensberoende då det mesta är "likström" i olika former.

Om kablarna är märkta 120V kan de utgöra en risk (fast oftast är den mekaniska dimensioneringen såpass att den är "230V tjock", men svårt att veta.

120V uttagen är naturligtvis annorlunda...

B/C körkort har med vikter att göra, både brutto och totalvikt.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Konvertera amerikansk husbilsel till svensk

Det första du skall göra är att gå in på transportstyrelsens hemsida och läsa det som står om "import och ursprungskontroll" under fordonsavdelningen.
Jätteviktigt! Har du inte rätta dokument kan det bli omöjligt att registrera bilen i Sverige. Det finns bra exempel på vilka papper som måste finnas med från USA.
Läs på!
Om det verkar lösa sig med pappersexercisen kontaktar du den bilprovning som ligger bra till för dig och kollar om de gör en registreringsbesiktning. Försök få tid att träffa den som gör dessa besiktningar.
Kommer du så långt kan du få tips här på vad du skall fråga om.
Lycka till
Nisse (som har en 29 år gammal amerikanare med allt i 230V, numera)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Konvertera amerikansk husbilsel till svensk

Men förmodligen drivs AC och micro med 110 V, så det vill man nog ha kvar.

/M
-------------------------------------------------
Hejsan, ja i själva bilen bör man nog behålla 110V annars får man problem med alla maskiner och installationer som finns från början.

Det vettigaste kan nog vara att byta ut alla 110V uttag/väggkontakter till 230V-svenska och dra om kablar.

När man använder bilens elverk så ger det 110V till bilens ordinarie utrustning.
Men en 110V/230V trafo ser till att det finns 230V i alla utbytta väggkontakter.

När man kopplar in sig på stolpe 230V så blir det 230V i alla väggkontakter men bilens övriga utrustning får 110V genom en 230V/110V trafo.

Det går åt några reläer/kontaktorer som slår om beroende av strömkälla och som säkrar upp till 100% att alla funktioner blir separata även om det strular.

Sedan kan man välja om man vill behålla bilens ordinarie 110V/12V laddare, och försörja den med elverkt eller en 230V/110V trafo vid stolpe.
Eller om man kopplar in en ny 230V/12V laddare och försörjer den med stolpe eller 110V/230V trafo tillsammans med elverket.
Eller ev. dubbla laddare, en för varje spänning.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen