• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kablar till solpanelen

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Fick min solpanel idag.Elkablarna är inte riktigt som på mina gamla paneler
Nu sitter det två kablar med några specialkontakter på. Vill ha den av mig nu dragna kabeln direkt till panelen utan dessa kopplingar. Kan man öppna den svarta dosan på panelen och ta bort befintliga kablar och skruva el löda dit den kabeln jag nu dragit från regulatorn ?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kablar till solpanelen

Det bästa är att du gör en koppling till de anslutna kablarna. Använd vanlig sockerbit och isolera. Jag antar att kopplingsdosan i solpanelen är hopgjuten (för att inte dioderna ska påverkas)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Kablar till solpanelen

Den kopplingslåda som sitter på undersidan av panelen har ju ingångar för just kabeln.
Jag har kopplat mina "egna" kablar dit istället för de som satt där.
Mina var dessutom skruvfästa så det var väldigt enkelt. Dock ska ju tätningen in i lådan sitta lika bra som ursprungskabeln hade.
Det blir på detta vis en skarv mindre på kabeln.
Har fungerat bra i flera år, på två paneler, och gör det fortfarande på min bil.

/Leif
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kablar till solpanelen

En del kopplingsboxar kan vara lite så där hemliga att öppna, typ man kommer på hur man skulle ha gjort när man brutit sönder klicklåsningen BangWall.gif.
Ibland några spår som man får trä ner en liten mejsel i och böja undan haken som håller locket på plats.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kablar till solpanelen

Locket på kopplingsboxen är en baggis att ta bort men kablarna är lödade men det ser ut som dom hade varit skruvade i en tidigare upplaga men jag kan givetsvis värma bort dom gamla och löda dit mina istället
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kablar till solpanelen

Så här ser det ut i kopplingsboxen. Borde väl gå att löda loss befintliga kablar och löda dit mina egna ?
Visa bilaga 116918

Vilken sorts kontakter är det på kablarna, vissa celler är ju utrustade med fina täta kontakter som jag tycker det är synd att ta bort, då kan det vara värt att skaffa rätt anslutning istället? :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Kablar till solpanelen

Vilken sorts kontakter är det på kablarna, vissa celler är ju utrustade med fina täta kontakter som jag tycker det är synd att ta bort, då kan det vara värt att skaffa rätt anslutning istället? :)

Det skulle kännas synd, men en skarv ger alltid lite förluster, så kan man byta till nya kablar som räcker hela vägen, är det att föredra.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kablar till solpanelen

Affekt, gör som du känner är bäst för dig. Oavsett, så ser du ingen effektförlust i laddningen. Ser att du har en öppen box, lätt att byta kabel senare om du vill.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kablar till solpanelen

Kabeln från bilen kommer upp c:a 3 dm framför panelen. Kablarna från panelen är vardera på en meter. Har dragit UV skyddad kabel 2x4 mm2 genom genomföringen. Synd att ha så mycket kabel liggande under panelen.
Jag tar bort originalkablarna och löder dit mina nya.

image.jpeg
 
Toppen