• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Hej
Är det någon här som fått kamrem bytt neråt Europa om i så fall är det lönsamt, vilka skillnader handlar det om ?????,
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kamremsbyte

När jag köpte bilen i våras så var kravet att service skulle göras & kamrem bytas. Dom ville att jag betalade för detta men jag vidhöll att det skulle ingå i affären vilket det också blev. För kamremsbytet ville dom ha 500 euro & 250 euro för resten av servicen så det var väl det det kostade. Detta var i Holland i februari i år.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kamremsbyte

Låter som i linje vad jag hört. Tyskland är särskilld populär för ungefär halva priset och fort går det. Ingen ljusterapi där inte.
Man gör nog klokast att avtala innan med någon relativt stor verkstad som har god rykte innan man åker. Flera härifrån brukar göra sina större servicen där, kanske kan de tipsa om någon specifik ställe?
Jag vet en i Borås som importerar husbilar från tyskland i den lägre prisklassen som gör billigt kamremsbyte. Hur deras kvalite och rykte är vet jag inte, men killarna i verkstaden vet vad de gör. (för två år sedan)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kamremsbyte

För ett par år sedan fick jag ett pris på c:a 7000 kr på en svensk verkstad så jag for till Portugal och bytte kamremmen där i stället.

Pris? 200 euro! :)

Jappe
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

Priserna beror naturligtvis vilken typ av husbil man har våran är helintegrerad och bara att kolla oljan är ett företag för sig. Huven är ungefär som ett brevinkast så där har ingenjörstekniken tydligen stött på patrull. Så kamremmen och vattenpumpen byts väl underifrån vad jag kan förstå????
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Kamremsbyte

Min svåger gjorde första kamremsbytet efter 8600mil och
7år i Estland.Hela paketet gick på 320euro inklusive nollställning av serviceindikstorn.
Trevlig höst. S670sl
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

Man kan undra vad försäkringsbolaget säger vid ett eventuellt motorhaveri om man inte följt Fiats program om byte av kamrem innan 10000 mil eller 4 år? Vår fyller fyra år nästa år men har bara gått 3200 mil.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Kamremsbyte

För att motorskade försäkringen ska gälla ska tillverkarens specificerad service samt drivmedel och smörjemedel följas
 

Huabil

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
19175
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Hej
är det någon som vet varför flera Serviceverkstäder rekommenderar att byta vattenpumpen vid kamremsbyte 4500 mils service?

Fiat 2,3 130 Muitijet.

Gustav
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

precis undrar om försäkringsbolagen kollar serviceboken man undrar också om det blir något fel kör man då tillbaks till respektive land och klagar ?
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Kamremsbyte

Hej
är det någon som vet varför flera Serviceverkstäder rekommenderar att byta vattenpumpen vid kamremsbyte 4500 mils service?

Fiat 2,3 130 Muitijet.

Gustav

Pumpen är förhållandevis billig och vid byte av kamrem tillkommer ingen extra arbetskostnad. Om man bara ska byta pumpen så är det lika stor arbetskostnad som det är att byta kamrem.
Valet är fritt. Jag byter bara pumpen varannan gång jag byter kamrem. Har funkat hitills. :)

/Leif
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Pumpen är förhållandevis billig och vid byte av kamrem tillkommer ingen extra arbetskostnad. Om man bara ska byta pumpen så är det lika stor arbetskostnad som det är att byta kamrem.
Valet är fritt. Jag byter bara pumpen varannan gång jag byter kamrem. Har funkat hitills. :)

/Leif

Exakt denna rekommendation gjorde "min" auktoriserade Fiat verkstad.
Varannan gång vatten pump när man redan byter rem vid 4000 mil.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremsbyte

Oberoende av bilmodell så är ett byte av vattenpump vid vartannat kamremsbyte att rekommendera, under förutsättning att kamremmen även driver vattenpumpen. Om vattenpumpen däremot har separat drivning brukar i alla fall jag vänta till pumpen skvallra om sin ålderdom.:rolleyes:
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Varför är det så många olika uppgifter om kamremsbyte???
I min instruktionsbok för Fiat står det 5 år och en väldans massa mil (18000?).
Vår har nu gått 10000 mil på 4 år, om en vecka kör vi till Portugal.
Vågar jag inte det?

Fiat Multijet 130
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Någon som VET intervallet som vattenpumpen havererar på nämnda bil?

I mina öron låter detta med byte så här ofta som skrämselpropaganda,
och lättförtjänta pengar för verkstäder, men jag kan ha fel :confused:

Enligt inlägg i denna tråd så är intervallet 18000mil på vattenpumpen
http://www.husbilsklubben.se/forums/t45057/
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Någon som VET intervallet som vattenpumpen..............................
I mina öron låter detta med byte så här ofta som skrämselpropaganda,
och lättförtjänta pengar för verkstäder, men jag kan ha fel :confused:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t45057/
---------------------------------------------------------------------
Ja förr i tiden när vattenpumparna satt lättillgängligt så var det väl aldrig någon som började fundera på pumpbyte i förebyggande syfte före 20.000mil eller 20år.
Det är möjligt att de undangömda pumparna behöver bytas oftare för de belastas ju ofta lite mera som en mellanrulle till kamremmen.
Men å andra sidan så är ju grundintervallen på kamremmen 18.000mil, så då stämmer ju även gamla normer.
Om sedan fyra års ålder eller så, skall få döma ut en kamrem, när kanske utbytesremmen har legat på en lagerhylla lika länge, det kan man säkert tvista länge om :p:........ Men jag kan ha fel :confused:

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen