• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Naturligtvis känner jag efter att spännrullen går lätt och utan glapp! Men efter 5000 mil tror jag inte risken är stor att den är felaktig! Dock, var och en blir salig på sin tro!
// Göte J
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

Har nu bytt kamrem i Portugal till en kostnad av 400 euro lite tidigare än nödvändigt men jag vet vad det kostar hemma så valet var enkelt :) Nu väntar dom på delar sen skall dom byta fläktmotor som har krånglat länge för oss ska bli skönt att få en fungerande ac igen :):):) Sen har jag även köpt nya däck fram här , det är bara inkomster :):):):)
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Har varit och fått räknat på kamremsbyte,det är andra gången på min bil ej på grund av mil men ålder.Svar på din fråga på en del går kamremmen med vatten pumpen via kamremen och på en del utan kamremen inblandad och då är det lättare och byta vattenpumpen senare om den skulle haverera,detta är uppgifter utav verkmästaren där dom skall byta kamrem åt mig.Valle
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

I villkoren gällande min if-försäkring står det att motorförsäkringen inte gäller om serviceintervallen, inklusive allt, inte följs. Då är det ju inte mycket att välja på. Bara att hacka i sig att kamremmen ska bytas fastän motorn inte ens gått 3000 mil. Suck.
 

Leffe Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Sala
HBK-Nr
22874
Medlemskap
2021
Sv: Kamremsbyte

Hej Jappe!
Var var det någonstans i Portugal? Funderar på att göra samma sak nästa vinter!

Leffe!
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

frågade på fiat i Oskarshamn om ett byte på en 07...dom skulle ha lite över 10 tusen..............
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Kamremsbyte

Om trådskaparen har bilen under profilen vet jag flera verkstäder som kan matcha eller t.o.m görat billigare än han fått det gjort i Portugal.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

Inte hemomkring har kollat med många fått priser mellan 6.500 och uppåt men det finns säkert billigare där verkstadstätheten medför konkurens, vilket inte är fallet där vi bor tyvärrr
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Hej, jag äger en Fiat Ducato Burstner 2005 som gått 4000 mil, varav ca 2500 sedan senaste byte av kamrem 2011. Har fundering på att ev byta själv. Bilen är Helintegrerad och det är trångt under motorhuven. Hur var det i ditt fall? Har du något tips om var man kan hitta instruktioner om byte? Vet du om man gör det från hjulhuset?
Vet inte ens om det behövs.....
Tacksam för tips
Med vänlig hälsning,
Dan Österlund, Göteborg
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

Ja den byts "underifrån" lite knöligt men det gick ganska snabbt ändå , har man lite mekartalang kan man säkert göra det själv :):):) lönsamt blir det oxå isåfall :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Hejsan, det här med kamremmar är ju ett av de hetaste samtalsämnena nu för tiden, och man kan ha många funderingar och åsikter om det.
Jag tänkte bara skriva lite om några funderingar som jag har i ämnet sett från någon som gör allt själv på sina bilar.

Absolut godkänt att helt hoppa över detta inlägg :D.

Det första som alltid slår mig är prissättningen på denna guldgruva för verkstäder.

Det finns ju tillverkare som vänt till motorrummet så dant att man måste lyfta eller vrida hela motorn för att komma åt att byta rem. Det är väl tveksamt om det ens borde få existera, men å andra sidan sett så kan ju ett vanligt lampbyte betyda flera timmars jobb i de värsta fallen.
Det finns ju också motorer där man har skippat allt typ kilar och markeringar på alla drev och axlar. När man lossat muttrar så snurrar dreven glatt runt och helt fritt på vevaxel och kamaxlar. Man får låsa kamaxlar och vevaxel m.m. i rätt läge och sedan plocka ihop allt och låsa delarna på sina flytande lägen. Detta påfund måste troligen bero på att man skall bli tvingad till verkstäder för byte, eller med mössan i hand och förnedring få bilen levererad till verkstad med bärgare när man totalt har tappat bort sig bland omärkta drev och delar.

En annan fundering är ju att lokala påhitt på bytesintervaller måste följas för annars finns ju hotet att alla garantier upphör att gälla. Det är ju så stor skillnad på de olika buden, så hur korta intervaller skall man behöva acceptera.
Om någon skulle säga två år och max 2000 mil annars så blåser du garantierna, är det fortfarande ok eller bondfångeri ?
Om det nu skulle behövas så tyder ju faktiskt mest på en totalt misslyckad motorkonstruktion som köparen skall lägga massor med pengar på för att hålla vid liv.
En gammal far till en bekant hade köpt en ny bil som användes till affären och några småfärder på sommaren, han fick ett hurtigt brev från verkstaden där det stod att nu är det hög tid för ny service och kamremsbyte på din bil.
Bilen var visserligen 4 år men den hade alltid stått i varmgarage och hade knappt 700 mil på mätaren. Jag blev rådfrågad om bytet. Som alltid i det läget så sa jag att det vill jag inte lägga mig i alls, men om det var min bil så skulle jag inte ens ha börjat att fundera över saken, men ni måste göra det som känns rätt för eran del.
För övrigt så var naturligtvis bilen välservad tre gånger redan varje år med ny olja m.m. för att garantier skulle gälla.

Så kostnaden...... Jag sitter just och tittar på en verkstadsinstruktion för byte av rem på äldre Fiat Ducato 2,5 TD -95 till -02.
Beräknad arbetstid på bil utan ABS och utan AC, 1,05 tim. (Ja, en timme och tre minuter blir det i timmar och minuter.) Låt gå även om det tar två timmar med kafferast för ett proffs som gjort det 67 gånger innan.
Kamremssats ca. 800:- i bästa fall, och ändå uppåt 8000:- i sämsta fall som sluträkning.

Eftersom det ställer till ett elände om nu remmen skulle gå av, så skall man ju absolut lyssna på sitt eget hjärta för sitt byte, och man skall heller aldrig svara på frågan från någon annan om hur ofta man bör byta. Då finns ju risken även om den är jätteliten, att något händer och man får onda ögat riktat mot sig :D.

De få gånger jag har skaffat en bil med kvarvarande garantier så har jag blåst dem då första återbesöket skulle ha skett, för det har aldrig hänt att de har fått återse mig i annat fall än fria åtgärder direkt efter köp.
Troligen med en viss del tur så har jag aldrig behövt lida för blåsta garantier.

Å så bytesintervaller som jag absolut inte rekommenderar till andra men som jag själv brukar hålla mig vid.
Jag börjar fundera på byte vid åtta år eller 8.000 mil och försöker få det gjort innan tio år eller 10.000 mil.
Om det finns möjlighet att komma åt remmen och spännaren så brukar det bli en kontroll av remspänningen efter 4.000 mil.
På bilar som är kända att ha problem eller bilar som är helt öppna och remmen är helt åtkomlig bakom en kåpa som tas bort på fem minuter så kan det hända att bytet sker med kortare intervall om inspirationen faller på.
Det man hela tiden skall hålla lite extra koll på är att främre ramlagertätningen inte läcker ut olja på kamremmen för det löser upp och tar ofta död på en kamrem i förtid.

Förr i tiden på bilar med äldre konstruktion och en friliggande vattenpump så funderade man väl aldrig på vattenpumpsbyte i förebyggande syfte förrän vid kanske 20.000 mil eller så. Det gör att man åter blir fundersam på förslag om byte ibland redan vid 4.000 mil på dagens bilar bara för att de sitter illa till.

Som sagt, bara lite funderingar som ingen behöver bry sig om :p:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Thomas & Madde

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
22652
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Arbetstiden för byte kamrem på en 2,3 Ducato -14 (manuell) och uppåt är 330p.
vilket betyder 3,3 timmar (1p=6 min) ta det gånger verkstadens timdebitering och lägg till materialet så får du kostnaden. Mer eller mindre samtliga verkstäder använder fabrikantens angivna tider för arbetstider, dessa går bl.a att läsa ut i programmet Autodata, som en mängd av verkstäder använder. En del har det integrerat i sina interna system (Mekonomen, Autoexperten m.fl)

Kamremsbyte.png
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kamremsbyte

Jag var hos den "lokala bysmeden" här hemma för byte av kamrem, spännrulle & vattenpump. Motorn var en FIAT 2,5TD som satt i en alkovbil från -91.

Arbetstiden var 1 timme & 20 minuter. För detta betalade jag 900:-. Delarna hade jag köpt själv.
Eftersom han är oberoende så jobbar han med alla förekommande bilar & bilmotorer, alltså INTE specialiserad på FIAT. Om han gör detta arbete på 1 timme & 20 minuter så har jag svårt att förstå varför det tar längre tid på en FIAT-verkstad. Att FIAT-verkstaden har högre timdebitering kan man förstå med tanke på antalet anställda, stora lokaler & specialutrustning. Det man har svårt att förstå är skillnaden i tidsåtgång.

Bennie
 

Thomas & Madde

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
22652
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Bytestiden för kamrem på en -91 -års modell är 1.25 tim enligt Autodata så det går inte att jämföra mot en nyare årsmodell......
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Jag var hos den "lokala bysmeden" här hemma för byte av kamrem, spännrulle & vattenpump. Motorn var en FIAT 2,5TD som satt i en alkovbil från -91.

Arbetstiden var 1 timme & 20 minuter. För detta betalade jag 900:-. Delarna hade jag köpt själv.
Eftersom han är oberoende så jobbar han med alla förekommande bilar & bilmotorer, alltså INTE specialiserad på FIAT. Om han gör detta arbete på 1 timme & 20 minuter så har jag svårt att förstå varför det tar längre tid på en FIAT-verkstad. Att FIAT-verkstaden har högre timdebitering kan man förstå med tanke på antalet anställda, stora lokaler & specialutrustning. Det man har svårt att förstå är skillnaden i tidsåtgång.

Bennie

Kan man få adess eller tel nr ,mvh Håkan
 
Toppen