• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

90% besparing av vatten i duschen

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Läst i Dagens Industri. Detta vore kanon i husbilen.

Zennströms hÃ¥llbara duschbolag: â€￾Vi växer i raketfartâ€￾

Miljöteknik möter Internet of Things i Orbital Systems (NTL) duschsystem. Med en rad framstående investerare i ryggen har Mamöbolaget skapat en badrumsprodukt som i internationella medier redan utnämnts till duscharnas Tesla.

Duschen sänker vattenförbrukningen med 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent, enligt Orbital Systems. När du använder den fångas vattnet upp, renas och pumpas tillbaks till duschmunstycket för att återanvändas. Hur många liter vatten som används registreras digitalt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Fantastiskt! 1,5 liter vatten till en hel dusch!

Hoppas inte anordningen är för stor eller väger mer än viktbesparingen av vatten samt är överkomlig i pris.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Var det inte något liknande, i princip, han killen som skulle bygga en bolåda att ställa på en mindre lastbil höll på med.

Det var en intressant tråd, men han gav upp tack vare att några här bara hade förmåga att tala om hur dumt hela projektet var. :mad:

Synd!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Nja, sist jag undersökte saken behövdes det två tankat till på totalt 130-140 liter. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara intressant i en Concorde eller liknande, alla andra har inte plats.

När jag läste rubriken, man betalar för att inte förbruka vatten och att det är intressant för ex hotellen i Dubai. Då orkade jag inte intressera mig mer för just den produkten.

Dom som varit i Dubai förstår att dom resenärerna vill duscha i rent vatten och betalar för det, kan dom betala 250kr för en solstol/dag lär dom kräva att få duscha i rent vatten och inte något hemmakokihop reningsverk.


Om man nu ska göra avkall på alla nanoprodukterna i husbilen kan man väll lika gärna duscha med ett draperi som leder ner vattnet i en badbalja som man sen kan duscha i om och om igen med en dränkbar vattenpump på 12v, då kan man duscha 30 minuter varje dag på några få liter. Och betydligt billigare lösning.

Den där saken måste vara billig och säljas i länder som saknar vatten, dom länderna saknar oftast pengar, också.


Lådbyggaren la inte av för att några ifrågasatte hans idé, snarare för att han insåg sitt misstag.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Jag misstänker att filter pumpar och ledningar äter upp en del av viktbesparingen? tyvärr. :)

Ähh! Vad tråkig du är.:p: Tänk positivt.:D Den simplaste varianten skulle bara kräva en 12 volts pump, strömbrytare, ykoppling, ev en backventil. Kruxet är mest att man måste skapa en vattensamling att suga från. (grovfiltret finns ju redan i duschavloppet:D:D:D) Inte värre än att bada i ett badkar.

Sen får man väl själv välja när man vill duscha i returvatten eller friskt. Uppfinnare finns det ju gott om. Det kuliga är ju att idén är uttryckt och att den kan leda till vattenbesparing.

Om någon i branschen gör det i produktion ser det säkert snyggt ut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Jag tror inte att det är så många som vill spola sitt precis använda duschvatten orenat över sig igen? Här krävs filter av olika typ för att få ur partiklar ur vattnet, filter som tar bort kemikalier, kolfilter eller motsvarade som tar bort lukt gissar jag. Filter betyder stort tryckfall, alltså kraftiga pumpar, vilket i nästa steg ger hög vikt, hög energiförbrukning, viket kräver rejäla batterier ( om man vill ha en husbil som inte bara fungerar vi elstolpe)
alltså ytterligare mera vikt. Även om man bortser från kostnaden knappast realiserbart i en normal husbil, kanske möjligt i en rejäl liner där varken vikt, energiförbrukning (inbyggd generator) eller kostnad spelar någon roll. :cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Önska går ju bra, bara man inte behöver realisera det hela, eller hur? För då krävs det ju kunskap också. :wideeyed:
Det döljer sig inga hemligheter i att filtrera avloppsvatten till dricksvatten, det har man kunnat länge, men tekniken är nog lämpligare för stationärt bruk och för användning där det inte finns någon annan lösning.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Om jeg ikke har regnet helt feil burde løsningen kunne realiseres med en samlet vekt på litt over 20 kg under drift inkludert 15 liter vatn. Filteret som sitter over tanken for 15 liter fylles med en pumpe fra duschkaret, og nesten rent vatn pumpes til duschhodet. Haken er at dette vatnet er ikke varmt så en får blande inn friskt varmt vatn i en termostatblander. Et overløp fra systemet ledes til gråvatntanken. Filteret kan i en slik løsning være et biologisk som da trenger avlufting over tak. Så 2 små pumper og et lite vertikalt rensetårn er det som skal til. Filtermassen trenger kun å ha stor kontaktflate mot vatn og om den er riktig laget skal en kunne ta filteret ut og spyle baklengs ut med rent varmt vatn før vinterlagring eller et par ganger i året ved året rundt bruk.

Alternativt kan en benytte filter som byttes med tilsvarende frekvens, disse kan være laget av trefiber, ull eller annen tilsvarende masse. Trikset er at filteret ikke skal få tørke helt da blir det fort tett av tvål og fett.

Ideen er fri for alle.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Plan "B":
Det kostar t.ex. 1€ att duscha i 7 minuter på vissa ställplatser. Det vattnet cirkulerar sedan vidare till stadens reningsverk och kan säkerligen återanvändas till 100%.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Varför inte göra som kommunerna gör?

Låta BDT- och svartvatten passera samma reningsverk!

Om nu reningen är så effektiv som vissa påstått i denna tråd, och man låter det renade vattnet gå tillbaka till (färsk)vattentanken, så behöver man knappast fylla på denna tank så många gånger under en säsong.

Om man dessutom flitigt inmundigar inköpta drycker, kan man ju till och med dela med sig av sitt (färsk)vatten till andra som ännu inte investerat i ett reningsverk i sin husbil.
 
Toppen