• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

90% besparing av vatten i duschen

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Läst i Dagens Industri. Detta vore kanon i husbilen.

Zennströms hÃ¥llbara duschbolag: â€￾Vi växer i raketfartâ€￾

Miljöteknik möter Internet of Things i Orbital Systems (NTL) duschsystem. Med en rad framstående investerare i ryggen har Mamöbolaget skapat en badrumsprodukt som i internationella medier redan utnämnts till duscharnas Tesla.

Duschen sänker vattenförbrukningen med 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent, enligt Orbital Systems. När du använder den fångas vattnet upp, renas och pumpas tillbaks till duschmunstycket för att återanvändas. Hur många liter vatten som används registreras digitalt.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Lådbyggaren la inte av för att några ifrågasatte hans idé, snarare för att han insåg sitt misstag.

Kanske uttryckte mig otydligt.
"Lådbyggaren" var en eldskäl med visioner, efter vad jag kunde förstå, och han lade säkert inte ned sitt projekt. Hade väl bara inte tid att låta oss ta del av projektet när han inte fick något tillbaks antar jag.

Det är sådana som han som ser möjligheter, och vill testa dem, som driver utvecklingen framåt. Det gör inte de som hela tiden letar efter fel och svårigheter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Noe jeg ikke tok med i min skisse tidligere i tråden var det om skal til for å gjøre vatnet drikkbart, de bitene krever for mye energi og plass til å kunne anvendes enkelt i en husbil. Stikkord reverse osmose (RO), aktivt kullfilter og uvbehandling. Har sett en rigg som kunne monteres sammen med en kraftig nok trykkpumpe som kunne puttes inn i en av de større husbilene. vekten på filterriggen med UV behandling og RO var under 25kg og brukte knapt en kvadratmeter veggplass. Riggen blir markedsført her i Australia for bruk ved fylling av vanntank i RV og båt. Men 100 liter i timen er litt tregt og prisen på godt over 50 tusen kronor pluss pumpe gjør den lite attraktiv for meg. Har selv fra samme bolag kjøpt en større UV enhet som er montert på vår vatnforsyning, den ble dyr nok!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Ibland lämnas husbilen med den fantastiska 90% vattenreningen och man vill sträcka på benen under en dagstur i Norska fjällen. Hur mycket dricksvatten ska man ta med sig? 2-3 liter per person? Kan man dricka direkt ur bäcken utan risk att något dött ligger uppströms i vattnet, o.s.v.?

Ett bra sätt att gardera sig är att ta "filtret" med sig. Väger som en halvliters flaska vatten och renar vatten enda ner till 0,2 micron (bakterier, legionella, m.m.). Används av bl.a. läkare utan gränser om jag minns rätt samt militärer i flera länder.

[youtube]vL9mjcq66-w[/youtube]
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Et slik filter fjerner de fleste forurensninger og bakterier, men ikke virus og aroma emner.
RO filter fjerner salter og de fleste virus, UV dreper virus like effektivt som klor behandling.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

På min arbetsplats har vi en RO-anläggning som producerar 60000L/h absolut rent vatten taget från ån, vi backspolar både med klor, lut, citronsyra m.m.
Ganska imponerande faktiskt.
Men det måste till mycket bra förfiltrering, och det är rätt stor waste i anläggningen.

I akvariehobbyn kan man hitta smidiga filtreringslösningar.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

Kanske uttryckte mig otydligt.
"Lådbyggaren" var en eldskäl med visioner, efter vad jag kunde förstå, och han lade säkert inte ned sitt projekt. Hade väl bara inte tid att låta oss ta del av projektet när han inte fick något tillbaks antar jag.

Det är sådana som han som ser möjligheter, och vill testa dem, som driver utvecklingen framåt. Det gör inte de som hela tiden letar efter fel och svårigheter.

Först tänkte jag låta bli att besvara detta, för det leder egentligen ingenstans. Lådbyggaren fick massor tillbaka, läs om tråden så ser du det själv.

Om man ser någon som begår ett fel som att slösa bort sina pengar tycker iallafall jag att jag gör en god gärning som försöker få honom att inse sitt misstag. Själv anser jag att dom som på hejar projektet är taskiga. Sen är det givetvis upp till honom att ta sina egna beslut, han begärde dessutom respons av för och nackdelar.
För att förklara det på ett enklare sätt: Om jag ser någon som spelar bort sina pengar på spel säger jag till honom att sluta, du förlorar bara! Ni andra "hejar på" eftersom det inte är era pengar. Jag anses då vara den pessimistiske, ni andra är positiva.;)

Att det sen visade sig att killen jobbat med biokemi samt patent började det lukta andra saker, enligt mig. "Visioner och eldskäl":rolleyes:
Jag skulle kunna hänvisa till Sveriges största ledbelysningsföretag och höja det till skyarna, men det gör jag inte eftersom jag har kontakter där. Köpte all min ledbelysnig till husbilen av Lindersbelysning och Ledkungen, har aldrig ens träffat eller pratat med dom, är jättenöjd med båda två. Det är skillnad på reklam och reklam!

Att lådbyggaren försvann berodde förmodligen på att: Han insåg att det var onödigt dyrt och bortkastade pengar eller att han inte hade råd.

Så länge han håller sig borta från forumet med sin låda anser jag att han iallafall gjort ett klokt beslut, trots att jag försökt reta upp honom borde han ju vilja knäppa mig på näsan och leverera NÅGONTING, men fram tills dess har jag RÄTT.:D

Hursomhelst alla är olika, jag får väll anses vara den pessimistiske när jag försöker hindra folk från att förlora sina pengar på skit.

Att tillverka sand i Sahara känns inte speciellt smart och när det sen visar sig vara svindyrt kan man undra hur det står till i uppfinnarhuvudet eller på kapitalisterna som investerar. Annars kan jag tipsa om att den som fixar 230V, kommunalt vatten och avlopp trådlöst, blir århundradets uppfinnare.


En annan sak som folk bör veta, som inte hör hit till den här tråden.
Folk förstår inte att xxxxxx har börjat nässla sig in på forum, personer låssas vara en vanlig gästmedlem som skriver där som privatperson och bygger upp ett förtroende, i själva verket är det proffsskrivare och har till sin uppgift att göra reklam så det ser ut som en rekommendation från en i gänget.

Jag är ganska stor forumgäst i ett annat forum, där ett av världens största tillverkare jobbade på ett annat sätt, dom ville ge mig deras produkt till en billig peng, givetvis förväntar dom sig att jag ska skriva positivt om produkten som tack. Jag är stolt att jag tackade nej till erbjudandet och valde ett helt annat fabrikat. Nu kan jag fortsätta skriva hur jag vill på det forumet helt rakryggat.

Mvh/Chippen
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 90% besparing av vatten i duschen

"Annars kan jag tipsa om att den som fixar 230V, kommunalt vatten och avlopp trådlöst, blir århundradets uppfinnare." /Chippen

Kan inte låta bli att slänga in lite skoj apropå kommentaren ovan (snälla Chippen häng mig inte, inget illa menat : )

- Testa höll på att uppfinna trådlöst 230 V, men den girige Edisson sabbade det hela. Nu får vi vänta på en ny Tesla.
- Det finns vattenkondenserare som kan fånga kommunens droppar där man bor, direkt ur luften.
- och "trådlöst avlopp" har vi redan när vi slänger massa "skit" på varandra här på nätet...

Som sagt, inget illa menat... Ligger hemma förkyld & febrig, läser Franska inför kommande Portugalresan (man träffar fler Fransmän än Portugiser i Algarve) och stör ordningen på klubbens forum. Må väl, jag mår skit just nu, men lite skoj klarar jag alltid av.

/ranko
 
Toppen