• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor begreppsförvirring råder....

F

F.d. 30202

Guest
[FONT=cambria,serif]Övergångsbestämmelser för körkort för husbil som väger mer än 3,5 ton[/FONT]

[FONT=cambria,serif]Om du har ett körkort som omfattas av de svenska övergångsbestämmelserna,[/FONT][FONT=cambria,serif] ett [/FONT][FONT=cambria,serif]körkort för kategori B, utfärdat före den 1 juli 1996 och kör en [/FONT][FONT=cambria,serif]husbil som väger mer än 3,5 ton[/FONT][FONT=cambria,serif], [/FONT][FONT=cambria,serif]kan du få problem om du blir kontrollerad i ett annat land inom EU. [/FONT]

[FONT=cambria,serif]Svensk undantagsregel körkort kategori B [/FONT]
[FONT=cambria,serif]MODELLER UTFÄRDADE I SVERIGE Modell Sverige 1 (S1)[/FONT]

[FONT=cambria,serif]Körkortsinnehavare som erhöll ett körkort för kategori B före den 1 juli 1996 är behöriga att köra personbilar med en högsta tillåtna totalvikt som överstiger 3,5 ton under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart behörig att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 2006/126/EG. Förnyelse eller utfärdande av körkort i andra fall än efter indragning påverkar inte de tidigare rättigheterna.[/FONT]

[FONT=cambria,serif]Ett sätt att bevisa att du har rätt att köra fordonet, är att du tar med dig kopior av [/FONT][FONT=cambria,serif]Kommissionens beslut av den 20 mars 2014 beträffande [/FONT][FONT=cambria,serif]överensstämmelser mellan olika[/FONT]
[FONT=cambria,serif]kategorier av körkort vilka finns publicerad [/FONT][FONT=cambria,serif]på samtliga officiella EU-språk. [/FONT]

[FONT=cambria,serif]Nytt reviderat EU regelverk[/FONT]
[FONT=cambria,serif]Körkort som utfärdas efter den 19 januari 2013 har samma utseende och innehåll inom hela EES. Förändringen underlättar för dig som kör bil i olika länder inom unionen. Samtidigt finns det nationella övergångsregler som skiljer sig åt och som kan ställa till det för dig. Alla medlemsländer har avtalat om att ömsesidigt erkänna de övergångsregler som gäller i respektive land. [/FONT]
[FONT=cambria,serif]Men det innebär inte att varje polisman känner till vilka regler som gäller för de olika medlemsländerna.[/FONT]

[FONT=cambria,serif]Att få tag på korrekt information från berörd ansvarig myndighet krävdes 5 telefonsamtal.[/FONT]
[FONT=cambria,serif]Dock var förvirringen total, så j[/FONT][FONT=cambria,serif]ag önskar nu därför dela med mig av min källforskning.[/FONT]

[FONT=cambria,serif]Här nedan finns en hyperlänk till EUR-LEX, där Lagstiftningen L120 av den femtiosjunde årgången av den 23 april 2014 finns att tillgå. [/FONT]

[FONT=cambria,serif]http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=OJ:L:2014:120:TOC[/FONT]

[FONT=cambria,serif]Jag har sammanställt regelverket och tips på dokument som du ska ta med på resan. [/FONT]

[FONT=cambria,serif]Ladda ner från:[/FONT]
[FONT=cambria,serif]https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/EU%20REGELVERK-L120/Svenska%20Undantagsbest%C3%A4mmelser%20f%C3%B6r%20k%C3%B6rkort%20f%C3%B6r%20husbil%20som%20v%C3%A4ger%20mer%20%C3%A4n%203%2C5%20ton.docx[/FONT]

[FONT=cambria,serif]https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/EU%20REGELVERK-L120/Svenska%20Undantagsbest%C3%A4mmelser%20f%C3%B6r%20k%C3%B6rkort%20f%C3%B6r%20husbil%20som%20v%C3%A4ger%20mer%20%C3%A4n%203%2C5%20ton.pdf[/FONT]
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Dock tyvärr inte i Norge som inte är med i EU enl. HBK:s Ordf. som har haft kontakt med kunniga på transportstyrelsen.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Är det inte enklare att ta ett nytt körkort med rätt behörighet ( eller byta bil). Skulle känna mej ganska orolig vid en eventuell kontroll eller ännu värre en olycka.
Ove.G
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Har noterat den tankevurpan för många år sedan, men då den skanar praktisk betydelse för tillämpningen har jag inte brytt mig.

Kanske dra gs att skicka ett mejl till Transportstyrelsen?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Det måste vara obegripligt för norska myndigheter hur det kan vara tillåtet att åka omkring med en ledbuss för 122 passagerare ombyggd till husbil men registrerad som personbil på ett äldre B-kort. :confused:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Det ÄR skillnad att köra tung lastbil jämfört med lätt på många sätt och vis. Har man inte gjort det tidigare (du som har B kort och funderar på tung HB), då tycker jag att du bör öva en hel del (alla årstider), eller varför inte ta C-kortet direkt. Hur du än vänder på det så handlar det om dig och din familjs säkerhet mer än om några tusenlappar. Att sitta i skolbänken på äldre da'r är hur kul som helst...

Jag kan förstå att det finns förare som har kört tunga fordon en gång i tiden och klarar uppgiften ganska lätt, men nybörjare... ...hmmm?!?!
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Norge är inte med i EU men...
Norge har infört EU-körkortsdirektiv i sin lagstiftning!!

Lagstiftningen har anpassats till Norsk som bara Norrmän kan
och har dessutom reviderats något vilket inte gör förvirringen mindre.


Forskrift om endring i førerkortforskriften
Ikrafttredelse: 01.01.2015, 01.01.2016

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2014-12-19-1824

§ 8 I FORSKRIFTEN SYFTAR PÅ KÖRKORT UTSTÄLLT I ANNAN EØS-stat
SÄGER…..
- GILTIGT HÄR I LANDET
MEN HÄNVISAR TILL -
- internasjonale klassene som er nevnt i § 3-1
- SAMT 2014/209/EU

Glasklart / eller svårtolkat???
§ 8-1 første ledd skal lyde:
Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat, er gyldig her i landet i samsvar med sitt innhold med de unntak som følger av denne forskriften. Føreretten er begrenset til de internasjonale klassene som er nevnt i § 3-1 og rettigheter som følger av beslutning 2014/209/EU.

Samtidigt finns nedan att hämta från europalov.no
Ekvivalenser mellom forskjellige førerkortklasser i Europa - april 2014
Ekvivalenser mellom forskjellige førerkortklasser i Europa - april 2014 | europalov

VAD MENAR MYNDIGHETERNA MED DENNA SKRIVELSE MONTRO?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Vi som ju försöker vara ett föredömme i miljö och säkerhetsfrågor borde jobba för att vårt mycket underliga och för andra obegripliga undantag tas bort.
Det borde vara C / C1 krav för alla bilar över 3500 kg av säkerhetsskäl. Att man efter ha tagit körkort 1996 i maj och kanske kört upp i en bil i Golfklass sedan utan vidare får framföra en PB2 registerad Concorde på 12m och 12 ton allt i 120km/t på de motorvägar som har den fartgränsen är allt bra underligt och svårförsvarat. :)
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Finns det någon statistik som säger att dessa undantag är överrepresenterade i olyckor? Den har ju också för vart år allt mer marginell betydelse och foten skulle nog satts ner långt innan.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Vi som ju försöker vara ett föredömme i miljö och säkerhetsfrågor borde jobba för att vårt mycket underliga och för andra obegripliga undantag tas bort.
Det borde vara C / C1 krav för alla bilar över 3500 kg av säkerhetsskäl. Att man efter ha tagit körkort 1996 i maj och kanske kört upp i en bil i Golfklass sedan utan vidare får framföra en PB2 registerad Concorde på 12m och 12 ton allt i 120km/t på de motorvägar som har den fartgränsen är allt bra underligt och svårförsvarat. :)

Hur vill lösa det för alla de som har tagit körkort för 1996? Ska dom tvingas ta C/C1 behörighet eller du tror Trafikverket (Staten) kommer att dela ut denna behörighet gratis??
Enligt uttalandet har du säkert behörigheten men de som kör lagligt i dag då?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Hur vill lösa det för alla de som har tagit körkort för 1996? Ska dom tvingas ta C/C1 behörighet eller du tror Trafikverket (Staten) kommer att dela ut denna behörighet gratis??
Enligt uttalandet har du säkert behörigheten men de som kör lagligt i dag då?

Om nu dom, som kör med gammalt körkort o har tung bil, klarar av det så borde det väl inte vara någon match att köra upp för 'rätt' typ av körkort? Kostnaden kan väl inte vara oöverstiglig? Vad är problemet? Som resultat kommer vi i alla fall inte att få sämre bilförare utan troligen lite bättre. Och det kan väl en sväng förbi uppkörningsprovet vara värt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Jag har den behörigheten som krävs, men alla andra som inte har. Vi såg ju hur det blev när det infördes förarbevis för att få köra skoter. Ännu värre blev det då vi skulle byta ut förarbeviset mot ett körkort med foto.
Konstigt att det nu helt plötsligt går bra att ändra reglerna mitt i och kräva en ny behörighet. Konstig inställning!!!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Det har tidigare funnits konstiga övergångsregler.
1983 gick det att få C-behörighet enbart genom att själv intyga
att man kört minst 100 mil med tung lastbil.
Jag hade kört mycket lastbil i lumpen så jag hade med råge passerat 100 mil.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Jag var för ung för "gratis" lastbilskortet, likaså motorcykelkortet.
Mamma fick köra motorcykel, trots det förståndig nog att låta bli motorcykel.

Själv får jag köra tung husbil på före 96:D
Men vill inte ha en tyngre, nästa husbil får gärna vara en halvmeter kortare.
En BRED lätt plåtis hade varit perfekt.:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Hur vill lösa det för alla de som har tagit körkort för 1996? Ska dom tvingas ta C/C1 behörighet eller du tror Trafikverket (Staten) kommer att dela ut denna behörighet gratis??
Enligt uttalandet har du säkert behörigheten men de som kör lagligt i dag då?

De har ju haft ett antal år på sig att fixa rätt behörighet och om man har körvanan borde det vara ganska lätt att ta ett C1 kort. Givetvis skulle vi inte göra om misstaget att dela ut behörigheter utan förarprov.
 
Toppen