• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget vatten i diskbänkskranen

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Kranen klickar så strömbrytaren fungerar men den slår inte på pumpen.

Kranen på toa fungerar som den ska!

Svårt att felsöka och frågan är om ledningarna möts någonstans innan pumpen?

Förslag till kontroll och åtgärd!
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Inget vatten i diskbänkskranen

Kolla om det sitter ett skarvdon på kablarna till kranen strax under diskhon. Vi hade samma fel på kranen på toa och där hade det ärgat i kabelskarven. Efter att ha bytt de rostiga kabelskorna och skarvstycket fungerade allt igen.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Inget vatten i diskbänkskranen

Hej.
Det troligaste felet är att en av kablarna har gått av inne i själva blandaren. Ett vanligt fel som beror på utmattning när kranen vrids mellan varm och kallvatten. Som det skrevs tidigare så sitter det en skarvkoppling någonstans under diskbänken, dela kablarna där och sätt ihop de två ingående kablarna (inte de som går till kranen). Om pumpen startar då så sitter felet i kranen, om pumpen inte startar så har du ett kabelbrott mellan skarvkopplingen och pumpen. Med lite händighet och ett visst mått av tålamod så kan det gå att löda ihop kablarna i blandaren eftersom kabelbrottet brukar vara någon centimeter ifrån microbrytaren.
Mvh / Roland
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Inget vatten i diskbänkskranen

Öppna kranen i köket sedan öppnar du kranen i tvättstället
kommer det vatten då så är det mickrobrytaren.
En ny brytare kostar under 100 sek.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inget vatten i diskbänkskranen

Tack för tipsen , någon skarv kunde jag inte nå. Jag tog två nålar och kortslöt kablarna och då rann vattnet. Felet ligger i kranen.

Jag skade på sladdarna och hotade med HBK och helt plötsligt fungerade det igen......få se hur länge det håller.
 
Toppen