• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vett och ettikett vid elstolpen!

atlantis

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Rubriken är citat från tidningen "Min husbil" nr 5, 2016 sid 114. För att veta hur många ampre som elstolpen levererar ska man kolla personskyddsbrytaren. Den skall ange den maximala strömmen. Det finns en bild som visar elstolpe med personskyddsbrytare. Bilden är liten med dålig upplösning och ger inte läsare med normal syn information om var denna viktiga upplysning finns att läsa. Under mina år med husbil både här i Sverige och andra länder har jag möjligen sett en liknande stolpe som bilden visar, troligen i Tyskland. I övrigt ser de flesta andra elstolpar ut helt annorlunda. Oftast är det så att en liten lampa tänds då man betalt. Men det är bara då man betalar för den ström som man förbrukar. Inkluderas strömkostnaden i platspriset finns det ingen lampa som visar vare sig att det finns ström och än mindre hur många ampere som kommer ut från stolpen. I vår bil kan man ställa in värmepannan på 1kw, 2kw eller 3 kw. Det finns inge belastningsvakt i bilen. En kall kväll försöker man gärna att åtminstone ta ut 2kw. Är den säkrad till 6 ampere går ju proppen direkt. Var kan man köpa amperemätare som klarar 16 ampere? Någon som vet?
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Vett och ettikett vid elstolpen!

En liten fundering.
En amperemätare visar ju bara hur mycket ström man förbrukar vid ett givet tillfälle, inte vad som max kan tas ut ur stolpen.
Så för att få reda på hur mycket som kan tas ut får man antingen läsa sig till det eller köra på tills säkringen går.

Med vänlig hälsning,

Bettan o Einar
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Vett och ettikett vid elstolpen!

En tångamperemeter måste helt riktigt mäta runt en av de strömförande ledarna. Bättre är att koppla in en energimätare om det är ett vanligt jordat uttag (schuko) men brukar det inte vara märkt Max ström vid stolpen? Sitter inte säkringen där är det bäst att fråga kanske...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vett och ettikett vid elstolpen!

Tångamperemätaren duger inte, med mindre än att man öppnar kontakten och separerar ledarna, då går det att mäta...

Energimätaren duger inte, den visar din strömförbrukning i Ampere..

För att få reda på om du kan köra pannan på 1, 2 eller 3 Kw så behövs info om säkringens storlek. I bästa fall finns säkringen vid uttaget annars får man fråga.

Visst, man kan ju testa också. Ett duktigt uttag är avsäkrat med 16A, tycker Björn
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vett och ettikett vid elstolpen!

Var kan man köpa amperemätare som klarar 16 ampere? Någon som vet?
Det finns inget instrument som kan mäta med vilken ampere eluttaget är säkrat. Normalt är det angivet vid uttaget.

Däremot finns det instrument som visar hur många ampere du belastar uttaget med.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vett och ettikett vid elstolpen!

"Ursprungligen postat av atlantis
Var kan man köpa amperemätare som klarar 16 ampere? Någon som vet?"

Claes Ohlson har en käck liten grej för någon hundralapp. Vi har den alltid inkopplad för att se nätspänningen. Blir jag fundersam på vår förbrukning så kopplar jag in den vid stolpen. Den underlättar också om vi skall dela på ett 6A uttag... Den klarar 16 Amp.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 6

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Vett och ettikett vid elstolpen!

Elektriker som vet:

6 ampere klarar xxxx watt
10 ampere klarar xxxx watt
16 ampere klarar xxxx watt

Ett svar på detta skulle klara många svordomar och osäkerhet. Tyvärr är det inte lika lätt idag att se hur många ampere som finns i uttaget meď vippbrytare
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Vett och ettikett vid elstolpen!

Elektriker som vet:

6 ampere klarar xxxx watt
10 ampere klarar xxxx watt
16 ampere klarar xxxx watt

Är ingen elektriker men vet lite...

volt * ampere = watt
230v * 10A = 2300w

Men om belastningen är hög och kabeln klen så faller spänningen.
Så man vet aldrig exakt...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vett och ettikett vid elstolpen!

För första gången på många år stod vi i våras på en camping. Där stod en tysk och gjorde just detta, mätte elen i elskåpet, ropade till sina medresenärer om det fanns ström, kopplade in flera ledningar mellan skåp och bil osv. Der Dumme Deutsche kanske?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Vett och ettikett vid elstolpen!

Så upplever även jag det. Med dagens priser när man fyller på gasol på flaskor blir det billigare med gasol än man tar el, på både ställplatsstolpar och campingstolpar. Men man kan ju inte undvika det ibland när el ingår i priset
 
Toppen