• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maps.me

F

F.d. 54009

Guest
Hej därute !
Har en fråga . Kan jag med en "padda" tillsammans med HBK:s ställplastkarta och möjligen även POI-karta men utan internetuppkoppling klara mig att navigera lika bra som med en "riktig GPS" ? Dyrt att vara uppkopplad längre stunder.Skulle bli otroligt nöjd om någon kunde utveckla denna fundering.Har letat bland trådarna men inte hitta exakt vad jag söker,trots all kunskap som där finns.Använder Maps.me
Varma hälsningar från Gotland
Signe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Maps.me

En omväg är att ladda ned (genom att klicka på länken) Hjulnissarnas många filer med husbilplatser till din iPad och spara dem i iBooks helt automatiskt.
Där kan man se både textinfo och bilder utan att vara uppkopplad.
Där framgår också platsernas koordinater som kan matas eller klistras in i navigeringsappar, tex gratisappen HERE för att navigera offline.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t67308-2/#post526174

image.png
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Maps.me

Hej Signe, när du skriver padda, menar du då Ipad eller möjligen en surfplatta som går på Android? eller rent av en windowsplatta?


mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Maps.me

Okej, då skulle jag föreslå att du testar appen Locus Map i kombination med en schysst navigeringsapp:
Locus Map för planering och översikt (med pluttar på en karta) och tex Here eller Sygic för själva navigeringen.
Om navigeringsappen iGO hade haft stöd att samarbeta med Locus hade den också varit ett naturligt val men sist jag kollade så fungerade inte kopplingen mellan dem, tyvärr, för iGO är enligt min uppfattning bättre än både sygic och Here på flera saker. (andra kan vara av annan uppfattning, men de har fel...) ;):D
Here är en realtivt enkel och bra navigeringsapp som täcker upp basbehoven bra. (Here heter förresten Here we go nuförtiden)

LocusMap fungerar som Maps.me fast den har betydligt fler möjligheter, med andra ord: mer kompetent men samtidigt mer krånglig!

Kolla gärna i den här tråden jag länkar till, den beskriver Locus Map ganska bra med några "bra att ha" genvägar: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/647751

mvh jocke
 
F

F.d. 54009

Guest
Sv: Maps.me

Tack för ett väl uttryckt svar, skall testa detta och återkomma med mitt resultat . Det känns som att jag till sist hittar ett bra system att navigera efter.
Signe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Maps.me

En sak som jag inte tänkte på i går, har du utnyttjat Maps.me fullt ut?
Med Maps.me kan man spara ner kartor i förväg när man har tillgång till internet. Hbk:s platser går också bra att ladda in, Maps.me är en mycket bra app pga sin enkelhet och användarvänlighet, den saknar dock helt stöd att samarbeta med andra navigeringsappar, och den inbyggda navigatorn är enligt mig i enklaste laget och jag föredrar oftast andra navigeringsappar före den inbyggda.

Hbk:s platser till Maps.me hitttar du här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/777570

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Maps.me

Om navigeringsappen iGO hade haft stöd att samarbeta med Locus hade den också varit ett naturligt val men sist jag kollade så fungerade inte kopplingen mellan dem, tyvärr, för iGO är enligt min uppfattning bättre än både sygic och Here på flera saker. (andra kan vara av annan uppfattning, men de har fel...) ;):D
Here är en realtivt enkel och bra navigeringsapp som täcker upp basbehoven bra. (Here heter förresten Here we go nuförtiden)

mvh jocke

Jag tog för givet att padda är synonymt med iPad men ett bättre ord är platta för både iPads och Androider. Ordet padda uppfanns felaktigt av någon som översatte engelskans pad till padda.

Visst är iGO överlägsen som navigator och finns numera även till Android.
Den nya versionen är värd varenda krona av de drygt 200 som den kostar, använder man navigering på mobil/platta någon enstaka gång är Here We Go ett utmärkt val då den är gratis med tillgång till världens alla kartor.

Enda nackdelen med nya iGO är att kartorna är snart ett år gamla, den gamla versionen har något färskare kartor.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Maps.me

När det gäller navigering är HERE betydligt bättre än Maps.Me, men den senare är bättre på att visa POI.
Ingen av dessa kan jämföras med en riktigt GPS.
 
Toppen