• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Integrerad bil på vintern

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Har nyligen skaffat en integrerad bil, Kabe i760, och funderar på hur den klarar kylan på vintern vid framrutan. Det finns ju radiator under rutan, samt en fläkt som blåser luft mot rutan. Men frågan är om någon hat erfarenhet av detta system på vintern, då vi vintercampar. Tidigare hade vi en X740LXL och till den behövde vi det finska vintertäcket, men vi hade hoppats att slippa detta, då man ju vill kunna titta ut.
Någon som vet
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Integrerad bil på vintern

Det finns ju bättre täcken där du kan fälla ned mittdelen på dagtid, de är dessutom lättare att stuva. Vet dock inte om de finns till Kabe. :)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Integrerad bil på vintern

Har nyligen skaffat en integrerad bil, Kabe i760, och funderar på hur den klarar kylan på vintern vid framrutan. Det finns ju radiator under rutan, samt en fläkt som blåser luft mot rutan. Men frågan är om någon hat erfarenhet av detta system på vintern, då vi vintercampar. Tidigare hade vi en X740LXL och till den behövde vi det finska vintertäcket, men vi hade hoppats att slippa detta, då man ju vill kunna titta ut.
Någon som vet

Jag köpte ett Finskt Vintertäcke på husvagnsmässan Elmia 2014 och säljaren hjälpte mig att måtta till det på kvällen (efteråt bjöd jag honom på en pilsner och nygrillad Brattburgare från Lima i Dalarna). Vi märkte ut var de grova blixtlåsen skulle sitta för att kunna fälla ner delen för framrutan, blixtlåsen sitter vid glaset sidan om stolparna till framrutan. Han var villig att ta med sig täcket hem till Finland för att fixa blixtlåsen men vi tog kontakt med en som fixade hemma för en billig peng.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Integrerad bil på vintern

Har nyligen skaffat en integrerad bil, Kabe i760, och funderar på hur den klarar kylan på vintern vid framrutan. Det finns ju radiator under rutan, samt en fläkt som blåser luft mot rutan. Men frågan är om någon hat erfarenhet av detta system på vintern, då vi vintercampar. Tidigare hade vi en X740LXL och till den behövde vi det finska vintertäcket, men vi hade hoppats att slippa detta, då man ju vill kunna titta ut.
Någon som vet

Hej. Har inte erfarenhet av så fint system med fläkt och radiator under rutan men jag har klarat mig utan vintertäcke sen 2012 förutom på Jokkmokks marknaden 2013 då var det -35 första natten så andra natten la jag upp vintertäcket, men att sitta i mörkret in i bilen med vintertäcket på är inte min favorit
Så jag tror nog att du inte behöver vintertäcke (jag har ingen dörr framme i bilen och det hjälper nog att håll kölden ute)
Ha de Paffw
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Integrerad bil på vintern

Jag sydde ihop två hyfsat tjocka sängöverkast med tre band som jag knöt fast i sängbotten på den nerfällbara sängen ovanför ratten. Det fick då gå ner till golvet och bilda en vägg bakom framstolens ryggstöd. När den inte används tex. vid färd fick det ligga jämt fördelat i översängen. På den varma årstiden var det bara att knyta upp och ta bort det.
/sören
 
F

F.d. 53335

Guest
Sv: Integrerad bil på vintern

Hej. Vi har erfarenhet av det du skriver om. Räcker länge med gardinen för kylans skull men vill man slippa kondens är det bra med ett täcke utanpå. Fläkten räcker inte till alltid. Vi skickade efter ett "täcke" som enbart täcker vindrutan och är enkelt att sätta på med gummiband. Vi kör till varma länder också och då hjälper täcket bättre mot värmen än ett på insidan. Hindermann heter firman i Tyskland. Kostade ca 600kr. Det är inte tjockt och väger ingenting.
 
Toppen