• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort Norge

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Personbil klass 2, för ordningens skull.

Övergångsregeln gäller PERSONBIL. (Personbil klass 2 var inte "uppfunnen" när övergångsregeln infördes.)

Skulle det finnas någon gammal ambulans, piketbuss eller liknande med totalvikt över 3,5 ton som är registrerad som personbil, är denna "Pb1" och omfattas av övergångsregeln.

Att skriva "Pb2" till en utländsk myndighet skulle bara sätta myror i huvudet på dem, eftersom Pb2 är ett begrepp som endast förekommer i Sverige.

Vidare skrev vi redan i inlägg # 17 att det bästa vore att koppla bort frågeställningen från begreppet "husbil/bobil", och det är det vi nu har gjort.
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Körkort Norge

Har førerkort | Statens vegvesen

Jag ger mitt bidrag till att försöka reda ut vad som gäller för att köra husbil över 3,5 ton i Norge. Jag bor inte långt från norska gränsen och har kanske lättare att förstå språket men tror att de flesta förstår det mesta! Jag har åkt en hel del med husbil i Norge men har faktiskt inte haft en tanke på det där med vikten. Hur som helst så har jag kört lagligt (under 3,5 ton).
Tror jag!! :wub:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Har førerkort | Statens vegvesen

Jag ger mitt bidrag till att försöka reda ut vad som gäller för att köra husbil över 3,5 ton i Norge. Jag bor inte långt från norska gränsen och har kanske lättare att förstå språket men tror att de flesta förstår det mesta! Jag har åkt en hel del med husbil i Norge men har faktiskt inte haft en tanke på det där med vikten. Hur som helst så har jag kört lagligt (under 3,5 ton).
Tror jag!! :wub:

Helt irrelevant, då frågeställningen gäller svenska körkort och svenskregistrerade personbilar.
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: Körkort Norge

Det ska bli väldigt intressant att läsa svaret från ministern, eller vem det nu blir. Hur är det då med turister från andra länder och deras körkort? (vet att det gäller våra svenska körkort, men ändå) Kanske fler turister som uteblir?
Bra att denna fråga kan få ett tydligt klargörande då jag själv kört "olagligt" i Norge några gånger. :(
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Körkort Norge

OBS!
EU-regelverket har ändrats!
Det du hänvisar är juridiskt ej korrekt.

Här nedan finns en hyperlänk till EUR-LEX, där Lagstiftningen L120 av den femtiosjunde årgången av den 23 april 2014 finns att tillgå.

EUR-Lex - L:2014:120:TOC - EN - EUR-Lex

Det som är intressant att notera att Norge inte är med i EU
Norge har dock uppaterat sin lagstiftning efter L120 har publicerats

Det som är intressant är om undantagen (Inte enbart Sveriges) har beaktas eller ej.

Se även mitt inlägger under Lagstiftning....
Även undertecknad har via kontakter i Norge försökt att komma över Norsk lag som i skrivande stund ej verkar ha publicerats
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Körkort Norge

Följande information kan hämtas hem från Lovdata beträffande
Forskrift om førerkort m.m.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298

Ikrafttredelse: 01.03.2004, 01.07.2004
Sist endret: FOR-2015-12-21-1819 fra 01.01.2016

§ 3-5.Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

§ 3-8.Førerett i klasse C1
Førerett i klasse C1 gjelder for førerett i klasse B og for:
1. Motorvogn med tillatt totalvekt over 3 500 kg, men høyst 7 500 kg, og som er godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.


Klicka på nedan länk och du kommer till KAP9 i Forskriften.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#KAPITTEL_9

Gå sedan upp till KAP 8 som är intressant. Se utdrag nedan

Kap. 8. Anerkjennelse av utenlandske førerkort - midlertidig opphold
§ 8-1.Førerkort fra annen EØS-stat
Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat, er gyldig her i landet i samsvar med sitt innhold med de unntak som følger av denne forskriften. Føreretten er begrenset til de internasjonale klassene som er nevnt i § 3-1 og rettigheter som følger av beslutning 2014/209/EU. Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat etter innbytte av førerkort
fra et land utenfor EØS, kan brukes i Norge i inntil 3 måneder.
«Midlertidig kørekort» og «turistkørekort» utstedt i Danmark samt «tilfälligt körkort» utstedt i Finland, gjelder også under midlertidig opphold her i landet.




SÅ SER LAGSTIFTNINGEN UT I NORGE.
HUR SKALL DEN NU TOLKAS?

Forskrift om førerkort m.m. är nedsparad som pdf-fil och kan laddas ned från:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/EU REGELVERK-L120/Forskrift om førerkort m.pdf


Nu flyger jag till Spanien.
Min 5 ton tunga husbil är såld så jag har inte längre problem med tolkning av lagstiftningen längre
Eftersom jag under mitt arbetsliv jobbat med EU-Direktiv och införande till lokala lagstiftningar hoppas jag mina inlägg varit till gagn för klubben.
.
Curt Östberg
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Körkort Norge

Beklagar. Jag klickade på fel inlägg

Kommentaren / Inlägget avsåg : http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/822488
HBK-Nr:19981 Medlem:2016

BESLUT KOMMISSIONENS BESLUT av den 18 december 2012 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort [delgivet med nr C(2012) 9358]

DENNA GÄLLER EJ LÄNGRE
Som du mycket riktigt påpekar gäller
Kommissionens beslut av den 20 mars 2014 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort [delgivet med nr C(2014) 1625]
[/B]

För att vara riktigt övertydlig.
Se tidigare inlägg:
Stor begreppsförvirring råder....

Öppna nedan länk. PDF-fil
På sid 3 i pdf-filen finns förslag till dokumentation att visa polis i Spanien

https://dl.dropboxusercontent.com/u...rkort för husbil som väger mer än 3,5 ton.pdf

Curt Östberg
 
Senast redigerad av en moderator:

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Körkort Norge

Detta är ett helt annat problem än det tråden handlar om.

Visst....det kanske var fel av mig att inte förklara att det fanns möjlighet att ta kontakt med norska statens vägväsen genom att hänvisa till deras sajt. Det var absolut inte min mening att på något sätt vilseleda någon. Nu har jag haft kontakt med en kvinna som verkligen är insatt i det tråden handlar om. Hon är helt säker på att om jag åker över gränsen till Norge med en husbil som väger över 3.500 kg. och inte har C-kort utan bara "svenskt B-kort" så kan jag få gebyr (böter) för olovlig körning. Vad bötessumman i så fall kunde hamna på visste hon inte. Det kanske är norsk politi som har en sådan "tabell".
Jag är alltså helt på det klara med att det kan bli dyrt att köra husbil som väger över 3.500 kg. i Norge med svenskt B-kort!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Körkort Norge

Det skall bli intressant att höra vad Pålle får för svar om att köra personbil över 3500kg från Statens Vegvesen. Det är nog väldigt viktigt att frågan ställs på rätt sätt, inte blanda in bobil/husbil eller klass 2. I & för sig har Leif redan fått ett negativt svar & får Pålle detsamma så vet vi med säkerhet vad som gäller.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkort Norge

Norge og EU skiller ikke på kjøretøyklasse for B kort det er enkelt maks 9 personplasser og maks 3500 kg. Over dette så er det C og D varianter.

Avvik fra hovedreglene skal være ført inn på kortet med en EU definert tallkode. Om Sverige fikk inn en kode som beskrev avviket i B begrensningene så burde allt være ok, men alle måtte da få skrevet ut nytt kort med koden på.
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Körkort Norge


Tack Stefan Jennie för inlägget.


Regler om tung husbil med B-körkort i Norge - Nyheter - Allt om Husvagn & Camping
(tar med er länk)

Den norska reviderade lagstiftningen är luddigt skriven.
- dels syftar man till att ett körkort utfärdat i ett EU-land gäller även i Norge
- Hänvisar sedan generellt till de nya EU-reglerna.
(utan undantag??? !!!! eller?)

Lagtexten är svårtolkbar även för en norsk jurist

- Det är bra om Kommissionen tittar på frågan.
Men det kommer att ta tid

Körkort gällande i ett EU-land gäller även i Norge. Det är helt klart
MEN...

UNDANTAGEN.
DET ÄR INTE BARA SVERIGE SOM HAR UNDANTAG.
Flertalet EU-medlemsländer har undantag.

Norge har tidigare haft egen lagstiftning i strid med EU-regelverket.
bl.a. batterier.
Man var då tvungen att ta fram en lag som kunde ge undantag från gällande lagstiftning.

Vi får hålla tummarna
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Körkort Norge

Svar från Vegvesen Norge

Trafikant- og kjøretøytjenester TK-tjenester@vegvesen.no

15 september 2016 13:15

POB-SVV-2161193 - VS: Beträffande undantag EU-direktiv med EES

Hei!

Vi kan informere om at denne rettigheten ikke anerkjennes i Norge.

I Norge vil den tillatte totalvekten være begrenset til høyst 3500 kg for innehaver av førerkort kl. B.

Med hilsen

Statens vegvesen
Trafikant- og kjøretøytjenester

Denne e-posten er veiledende
Besøk oss på
vegvesen.no<Informasjon om veg og trafikk | Statens vegvesen


Förfrågan i mitt mail:


Fra: Curt Ostberg
september 2016 21:24
Til: www-admin <www-admin@vegvesen.no>;

Emne: Beträffande undantag EU-direktiv med EES relevans


Försöker kontakta er på detta sätt
Vill ha bekräftelse på att bif Lagstiftning / Unndantag även gäller i Norge.

Svensk undantagsregel körkort kategori B

MODELLER UTFÄRDADE I SVERIGE Modell Sverige 1 (S1)

2. Körkortsinnehavare som erhöll ett körkort för kategori B före den 1 juli 1996 är behöriga att köra personbilar med en högsta tillåtna totalvikt som överstiger 3,5 ton under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart behörig att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 2006/126/EG. Förnyelse eller utfärdande av körkort i andra fall än efter indragning påverkar inte de tidigare rättigheterna.

Bifogar även särtryck av L120.

Med vänlig hälsning
och tack för ett snabbt svar

Curt Östberg
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Körkort Norge


SKAM DEN SOM GER SIG


FÖLJANDE SVARSMAIL HAR SKICKATS!

Tack för svaret
Vill dock ställa en följdfråga av juridisk art beträffande undantagsregler för EU-member states beträffande:

COMMISSION DECISION
of 20 March 2014
on equivalences between categories of driving licences
(notified under document C(2014) 1625)
(Text with EEA relevance)
(2014/209/EU)

Har tagit mig friheten att klippa in svensk undantagsbestämmelse i nedan doc. För nedladdning

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/EU REGELVERK-L120/L120-SE-UNDANTAG-ENGELSK.pdf

I direktivet framgår:
THE EUROPEAN COMMISSION,
Having regard to the Treaty on the Functioning of the European Union,
Having regard to Directive 2006/126/EC of the European Parliament and of the Council of 20 December 2006 on driving licences (1), and in particular the first paragraph of Article 13 thereof,

Whereas:
(1) Directive 2006/126/EC provides that all driving licences issued by Member States, should be mutually recognised, including those issued before the date of application of the principle of mutual recognition.

(2) The principle of mutual recognition of driving licences entails full recognition of all entitlements which have been granted to a licence holder in accordance with national provisions in force at the time.

(3) Directive 2006/126/EC provides that the Member States should establish equivalences between the categories of driving licences issued before the implementation of that Directive and those defined in Article 4 thereof. Those equivalences should have the agreement of the Commission in a legally binding form.

Skall det tolkas som att Norge ej tar hänsyn till Kommissions text beträffande
(Text with EEA relevance)


Där norsk lagstiftning ej tagit hänsyn till undantagsregler i EU-member states.
SOM FÖR SVERIGES DEL INNEBÄR:
MODELS ISSUED IN SWEDEN


2. Licence holders who obtained a category B licence before 1 July 1996 are entitled to drive private cars with a maximum authorised mass exceeding 3,5 t, as long as the vehicle is registered as a private car and not as a light lorry. This right remains until the driving licence expires. On issue of a new driving licence after withdrawal the holder is only entitled to drive B vehicles according to Directive 2006/126/EC. The renewal or issue of a driving licence in cases other than after withdrawal does not affect previous rights.

Först frågan är.
STÄMMER DET SVAR NI LÄMNADE

JA ej ELLER NEJ

Vid JA
Ligger det i Norges intressen att särskilja sig från EU:s regelverk.

Tacksam för ett lika snabbt svar tillbaka
Med vänlig hälsning
Curt Östberg



PS.
Skall bli intressant att följa utvecklingen
DS:twitcy:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Nya bud igår enl. Husvagn/Camping,tyvärr kopieras inte länken.

Är det sant att de svenska körkortsreglerna som ger rätt att köra personbil klass II tyngre än 3,5 ton med B-körkort inte längre godtas i Norge? Husvagn & Camping har tagit reda på vad som gäller.

Efter att Transportstyrelsens experter på området varit i kontakt med EU-kommissionen och utrett frågan står det klart att det påståendet är fel. Alla medlemsländer i EU/EES har förbundit sig att respektera de körkortsregler som gäller i andra medlemsländer. I detta fall handlar det om "Grandfathers right"*.

Karin Mikaelsson och Hans Cassepierre på Transportstyrelsen gick i går ut i Sveriges Radio P4 med beskedet om att Sveriges undantagsregler gäller i alla länder inom EU/EES – det vill säga även i Norge.


Samma fråga dök upp 2010, då Dagfinn Moe på norska statens vegvesen valde att förklara de svenska övergångsreglerna som ogiltiga i Norge. Det var fel då och är fel nu. Läs artiklen här.



Fortfarande kan det vara knepigt att få den kontrollerande polisen att acceptera de svenska bestämmelserna och den som har en personbil klass II får en enklare resa både i Norge och inom EU om han eller hon skaffar sig C-behörighet.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Jo och det är precis det som en politiker i Norge inte vill. Det var därför jag formulerade frågan till ministern och även försökte vara mer politisk och mindre juridisk. Frågan är ju om de vill ha turister. Vegvesen bryr sig ju inte om turism.
 
Toppen