• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePo4 Viktigt!

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej på er alla!
Jag har nu råkat ut för mitt första problem med LiFePo4.

Vid laddning av bly/syra finns alltid ett motstånd även när laddningen kommer mot slutet.

Med LiFePo4 blir motståndet obefintligt!

Vad händer...
Som det ser ut finns en fördröjning i nyare laddare, de sänker inte spänningen omgående, det som då händer är att spänningen kan gå upp mot som i mitt fall 17,5 Volt.

För mej gick min dieselkamin sönder :oops:

Så testa detta innan ni ta för givet att det blir bra med LiFePo4 och den laddare ni har. (även MPPT)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Da bør du opplyse om hva slags lader du har. Kan det være en teknisk feil på din lader? Kan solcelle anlegg ha en feil og sende høy spenning inn?

Jeg har 2014 Schaudt canbus ebl, og Ctek DcDc og der er spenningen aldri mer enn 14,5V mot LiFePO4 batteri.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Vad har du för laddare ?
Hur många celler ?
Går det inte begränsa cellspänningen eller kapaciteten i laddaren så att totalspänningen inte överstiger en viss spänning ?

Hittade en forumtråd där " våran " Muskatten frågar om Lifepo4 och där dyker den här bilden upp om laddning.

https://postimg.org/image/gdl4eahgf/

Forumtråd:
ELBIL :: Läser ämne - Ladda lifepo4

Ökar spänningen från laddaren för att klara av de sista 20 % för att få cellerna fulladdade tro ?

Edit: Eller är det fulladdade celler som ställer till det ?
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Jag har prövat med flera som gör lika.

Hur har du kontrollerat att det ej händer dej?

Hei.
Har battericomputer ved førerplassen, og i bodel. Aldri sett spenning over 14,5 på anlegget, belastet og ubelastet. Lading med EFOY, solceller, generator og 230V.
Batteri har innebygget BMS.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Här.Aldrig mätt over 14,3V i min bil,varken från
mppt-regulator eller från EBL99-blokk.

Det ideèlle ska vara 14,4,men 14,3 visar seg vara
tilräcklig.

Aldrig upplevt dom problemen Teknik Lasse har upplevt.
 

Bilagor

  • LiFePo4.PNG
    LiFePo4.PNG
    122,5 KB · Visningar: 1.199
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Noe som kan føre til uvanlige spenninger er om batteriet er utstyrt med en bms som sperrer mot overlading. Når denne sperrer så går motstanden i batteriet fra nesten null til uendelig, enkelte regulatorer gir da solpanelets spenning direkte.

Batteripakker uten bms lurer ikke regulatorene på samme måte.

Den klassiske er om en fjerner batteriet med motoren i gang så stiger spenningen i bilens elsystem til en spenning som er styrt av turtallet på motoren. I tidlige vekselstrøm dynamoer hendte det ofte at diodene ble brent, disse tålte ikke mer enn knapt 30 V.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Når denne sperrer så går motstanden i batteriet fra nesten null til uendelig, enkelte regulatorer gir da solpanelets spenning direkte.

Jeg reagerte litt på 17,5V som Lasse nevner over her, for dette er vel en spenning som ikke er i bobil konstruksjonen originalt, men har sett verdien innen solcelle teknikk. Denne V styrken husker jeg Lasse beskrive i en tidligere tråd i år mht solcelle:
_________________________
Sitat:
Elektriska Egenskaper Vid maxefekt: Spänning = 17,5V , Ström= 8,0 A
Obelastad: Spänning= 21,5V , Ström vid kortslutning= 9,0A
Antal Celler 2 x 36 st. solceller av monokristallint kisel
_________________________

Mao er vel sannsynligheten for at 17,5V problemet ikke oppstår i eller pga bobilens ladesystem.
Jeg har Ctek DCDC hvor solcellene kjøres gjennom som fungerer perfekt.
Men det er kanskje mulig solcelle regulatorer i markedet med svakere teknologi som ikke håndterer det Knut nevner, og at solcelle regulator faktisk kan sende ut 17,5V på bobilens el. anlegg.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Jeg reagerte litt på 17,5V som Lasse nevner over her, for dette er vel en spenning som ikke er i bobil konstruksjonen originalt, men har sett verdien innen solcelle teknikk. Denne V styrken husker jeg Lasse beskrive i en tidligere tråd i år mht solcelle:
_________________________
Sitat:
Elektriska Egenskaper Vid maxefekt: Spänning = 17,5V , Ström= 8,0 A
Obelastad: Spänning= 21,5V , Ström vid kortslutning= 9,0A
Antal Celler 2 x 36 st. solceller av monokristallint kisel
_________________________

Mao er vel sannsynligheten for at 17,5V problemet ikke oppstår i eller pga bobilens ladesystem.
Jeg har Ctek DCDC hvor solcellene kjøres gjennom som fungerer perfekt.
Men det er kanskje mulig solcelle regulatorer i markedet med svakere teknologi som ikke håndterer det Knut nevner, og at solcelle regulator faktisk kan sende ut 17,5V på bobilens el. anlegg.

Jag skrev inte detta för att du ska tro att du har ett problem!

Jag skrev detta för att uppmärksamma er på att detta kan inträffa vid ett nästan obelastat system.

Jag är nästan säker på att även ditt system kommer stiga lite om du bevakar noga när det håller på att bli fullt, du har bara någon/några sekunder på dej att se problemet. (voltmätare på batteriet vid den tidpunkt som jag talar om, OBS! inget som belastar när du testar!
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Jag är nästan säker på att även ditt system kommer stiga lite om du bevakar noga när det håller på att bli fullt, du har bara någon/några sekunder på dej att se problemet. (voltmätare på batteriet vid den tidpunkt som jag talar om, OBS! inget som belastar när du testar!

Har V og A måler ved førerplassen som jeg nøye følger pga interessen for god lading, og aldri på noe tidspunkt stiger spenning over 14,5V, ei heller når BMS slår av batteri når det er fulladet.
Kjører som sagt med Ctek dual, og avklippet temp. sensor på denne. Er veldig glad i dette Ctek produktet :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Jeg regner med at pwm regulatorer er mer utsatt for dette problemet enn mppt. Pwm regulerer spenningen med opphakking av solpanelets spenning og bruker batteriet og øvrig belastning som balast for å glatte ut spenningen.

Mppt bruker en switch mode teknikk med høyfrekvens transformator for å lage ønsket utspenning. Denne teknikken krever innebygget glatting for å hindre radioforstyrrelse.

Standard ladere i husbiler burde være av supply type og dermed ha innebygget glatting av spenningen. De fleste er i dag bygget med switch mode teknikk for å spare vekt.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Hej på er alla!
Jag har nu råkat ut för mitt första problem med LiFePo4.

Vid laddning av bly/syra finns alltid ett motstånd även när laddningen kommer mot slutet.

Med LiFePo4 blir motståndet obefintligt!

Vad händer...
Som det ser ut finns en fördröjning i nyare laddare, de sänker inte spänningen omgående, det som då händer är att spänningen kan gå upp mot som i mitt fall 17,5 Volt.

För mej gick min dieselkamin sönder :oops:

Så testa detta innan ni ta för givet att det blir bra med LiFePo4 och den laddare ni har. (även MPPT)


Är det inte så att om spänningen stiger för högt så slår BMS:n av och från laddaren sett blir motståndet oändligt.
Detta kan man ju simulera genom att koppla loss laddaren och mäta utspänningen
/Thomas
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Sv: LiFePo4 Viktigt!

Kan vara så, har inte testat.

Det är exakt så som Nyhlen beskriver. Misstänker man att man har en laddare som inte klarar att reglera, dvs inte sticker iväg när belastningen försvinner så är den defekt och skall tas ur drift.
Detta är inte relaterat till om man har ett LiFe-batteri eller blybatteri, båda har liknande egenskaper, när laddspänningen ligger runt 14,4V lite beroende på temperatur mm, och när batteriet är fullt laddat så blir strömmen så gott som noll, dvs samma sak som att ta bort belastningen från laddaren. Om denna då tenderar att höja spänningen okontrollerat så skall den skrotas.
Detta gäller oberoende om det är en solcellsregulator eller en nätansluten laddare.
Nog för att det kan förekomma dåligt skit ute på marknaden men detta är ju inte batteriets fel... Nu har som redan nämnts ett Li-batteri en påbyggd skyddskrets eller komplett BMS som hindrar att för hög spänning når ända in till cellerna. Om inte så riskeras en batteribrand,det vill ingen vara med om.
 
Toppen