• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vaxa husbilstaket - behövs det?

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej!

Har nu i dagarna tvättat och vaxat såväl husbil som personbil inför vintern och har då hunnit fundera en hel del över en fråga som jag länge tänkt ställa här på forumet - baserad på det faktum att en och annan här glatt har påtalat det faktum att de nu minsann har vaxat taket till en enastående glans (ja, ibland till och med bifogat fotobevis på det utförda arbetet). Är detta verkligen en nödvändig åtgärd för alla oss som använder bilen sen vår, sommar och tidig höst och under övrig tid förvarar densamma inomhus, alltså att behöva kravla omkring på husbilstaket och vaxa detsamma - med risk för att knäna gör inbuktningar i taket och att vi själva rasar i backen? Jag har full förståelse att de som använder bilen året om och förvarar den under bar himmel kan behöva göra denna åtgärd, men alla vi andra? Själv vaxar jag alltid övriga delar av bilen inför vintervilan (kul att kunna ta fram den fräsch på våren) och i övrigt tvättar jag av bil - och tak - ett par tre gånger under den period då jag använder bilen eftersom jag inte gillar att resa omkring med - och vistas i anslutning till - en smutsig bil.

Jag har heller aldrig mött någon handlare som vid diskussion om ett inbyte bekvämat sig med att ge sig upp på taket för att ta sig en titt på detsamma - nej, då har det varit helt andra detaljer i utrustningen (och framför allt årsmodellen och körda mil) som varit i fokus - så argumentet att ett vaxat tak ger ett högre andrahandsvärde faller helt till marken i mina ögon. Kan det vara ett minskat luftmotstånd som eftersträvas? Eller vill man kanske ge takspatserande fåglar en chans att spegla sig i glansen? Ja, anledningarna kan säkert vara många. Skulle vara kul att höra vad ni andra medlemmar har för tankar kring detta med att vaxa husbilstaket.

Staffan
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Är väl inte fel att vaxa taket. Använd ett vaxschampo när du sen tvättar husbilen. Kolla Smarts produkter.
Jobbigt första gången när du vaxar sedan lätt att tvätta den.
Ingvar
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
992
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Jag vaxar taket varje vår. Innan vaxningen är det matt i lacken trots vinterförvaring inomhus. Jag gör det mest för att underlätta senare rengöring, inbillar mig att smutsen fastnar mindre. Använder ett par tjocka halvmeterstora cellplastskivor typ 'markfrigolit' för att fördela lasten under fötter och knän.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Tack för synpunkterna! Lite kommentarer:

Britt o Ingvar:
Nej det är säkert inget fel att vaxa husbilstaket, det jag funderar kring är om det är nödvändigt att krypa omkring på alla fyra och göra det - och i så fall varför. I den mån jag själv har vaxat taket har jag också använt mig av ett tvättmedel som även innehåller ett vax. Just för att slippa hasa omkring på knäna däruppe.
Mats S:
Jag har också vår husbil vinterparkerad inomhus och har aldrig upplevt att taket blivit mattare under vintern än det var när vi ställde in den. Lite dammigt oftast, men inte mycket värre än övriga bilen. Sedan håller jag med om att vax gör att taket blir lättvättat, men tvättar man taket, som jag, ett par tre gånger om året så är det ändå inga problem att hålla det rent. Och då är vår bil ändå 11 år vid det här laget.
Esbjörn:
Nej det är inte svårt, jag undrar bara över nödvändigheten. Det går heller inte att bortse ifrån olycksfallsrisken med att ge sig upp och krypa på taket. Betänk att medelåldern på husbilsägarna är tämligen hög.

mvh Staffan
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Cia och Magnus:

Håller helt och hållet med er, men jag menar att om man tvättar taket ett par tre gånger per säsong - som jag gör, så håller man, menar jag, lätt den typ av föroreningar som ni nämner i schack. Det tar en tid för ett löv att etsa sig fast.

mvh Staffan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Som direkt svar på rubriken svarar jag ja.
Jag vaxar min tak varje år och arbetet växlar i omfattning beroende var man har stått. Absolut inte under en björk eller en savande ek. Då har man att göra. När jag köpte mina bilar hade deras tak inte sett vax åtminstone på 10 år. De var alldeles sträva på ytan. Man fick tvätta och rugga, sedan maskinpolera med slipmedel och slutligen longlasting hårdvax. Sedan blev den årliga skötseln mycket lättare samt man har bra kontroll över takets skick.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Hej Big Spender!

Förlåt en "yngling" men vad gör det om taket är en aning strävt? Som jag tidigare nämnt så tvättar jag taket ett par tre gånger per säsong och efter 11 år så har det fortfarande en förhållandevis blank yta. Och visst gör också jag en årlig kontroll av tätningar och fogar kring antenner, luckor och liknande.

mvh Staffan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Det beror på lite var bilen står och hur taket är konstruerat. Har du slät tak med bra skarvar så klarar du dig. Jag började med en 20 år gammal bil med klurig takkonstruktion med diverse ställningar där uppe inklusive små björkar. Då vill man åtminstone se vad man har köpt. Och den vägen är det. Vill du inte vaxa, så gör inte det, man kan säkert pausa femår och sedan återkomma igen...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Hymer

Precis som du redan vet så är det ingen nödvändighet att kräla omkring på taket och vaxa det spegelblankt. Rent tekniskt räcker det säkert med den nivå av rengöring som du själv håller. Frågan är om inte din nivå också är ”onödigt” mycket? Behövs det rengöras så som du gör det? Varför gör du själv det så ofta som du gör?

Däri ligger nog också svaret på din fråga. Vi tvättar och fixar för att vi vill hålla grejerna hela, rena och fina. Hur mycket arbete man tycker det är värt att lägga ner är individuellt och beror nog mest på vad man själv tycker är ”kul” och vad man tycker tillräckligt rent och fint är.

För mig räcker det bra med vaxschampoo och tvättborste en gång om året. Hade jag däremot köpt en äldre bil som varit matt och riktigt tråkig på taket hade jag nog kavlat upp ärmarna för att åtminstone fått den ren, blank och ordentligt vaxad en gång.
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Jag vaxar taket ett par gånger om året, skyddar bra mot föroreningar, blir betydligt lättare att hålla rent och framförallt så slipper man "smutsränderna" som bildas av vattnet som rinner ner på sidorna från det smutsiga taket.
Tvättar taket någon gång i månaden med en microfibersvamp på skaft för att slippa vara uppe på taket.
Jag anser det väl värt mödan, om man är rädd för att ramla ner eller liknande kan man ju låta någon annan göra det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vaxa husbilstaket - behövs det?

Jag polerade och lackbehandlade taket för några år sedan, det står sig ännu och är väldigt lättvättat, men väldigt halt att gå på om det är blött! Tvättar därför alltid taket från sidan av bilen via fristående stege med hjälp av en borste. :)
 
Toppen