• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur tar man bort kudden ??

Nettanc

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
16715
Medlemskap
2024
Vi har en Fiat Chausson, Welcome70 2002 och har lite problem med den ena nack kudden. HUR får man bort den? Den är lite 'rickig' det känns som om den sitter på 2 skenor men vi kan bara inte lösa hur vi får bort den. :mad:
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 28

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur tar man bort kudden ??

Stick in fingrarna tills du känner skenorna. Där skall finnas en knapp (oftast i bakkant & en på varje skena) tryck in dessa knappar samtidigt & lyft bort nackkudden. På en del stolar skall man bryta nackkudden framåt & lyfta. Du får prova båda varianterna men jag tror på den med knappar.

Bennie
 

Nettanc

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
16715
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort kudden ??

Tyvärr funkade det inte. Hittar inga knappar. Högst upp i skenorna är det stopp och där sitter 2 skruvar ( en i var skena)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort kudden ??

Jag vet inte hur du får bort dina kuddar, våra ser annorlunda ut.

Men i vårat fall är det att rycka upp kudden samtidigt som man skakar fram å tillbaka som en galning, efter 17 försök släpper den helt ologiskt och man förstår inte varför den släppte.

Vi har testat alla lugna harmoniska saker innan, utan resultat.
 

Nettanc

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
16715
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort kudden ??

Haha, låter som det vi också prövat, dock inte lika häftigt. Det har vi inte vågat.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort kudden ??

PÅ de första Ducato-modellerna fick man sticka in armen längst ner i ryggstödet och ta bort 2 sprintar som satt i nackstödets stänger i ryggstödet.
 

Nettanc

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
16715
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort kudden ??

Ser ut som följer: soffväggen, där jag kan se att 2 skenor sitter. Kudden: en träplatta där skumgummit är fastlimmad,klädseln. Det går att med nöd och näppe stoppa in handen innanför klädseln och då känna den fastlimmade skumgummit och träplattan. Mellan träplatta/klädsel och soffväggen är det inte mer utrymme än skenorna.
Dra uppåt går inte då skenorna är 'stängda' uppåt så skruvarna går inte genom. Neråt är skenorna öppna men inget händer när vi trycker neråt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur tar man bort kudden ??

Testa att antingen trycka ihop eller isär stängerna och samtidigt dra uppåt när de är i toppläge.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Hur tar man bort kudden ??

Sorry, jag trodde det var förar och passagerarstolen som det gällde, läste lite slarvigt.

De är säkerligen fastmonterade så att man måste plocka isär hela ryggstödet, brukar ju vara så på många delar i bodelen.
 
Toppen