• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabolstrul (Oyster)

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Ännu en tråd gällande strul med parabolen….
Jag har hållit på ett tag nu med att felsöka samt uppdatera vår parabol. Detta har gjort att det har framkommit ett flertal frågor.
Jag är inte helt säker på vilken typ av utrustning jag har, men när jag har varit inne på Ten Haaft´s hemsida har jag kommit fram till att jag har en Oysterparabol 85 cm med en d[FONT=&quot]igital receiver S7.
Jag är lite osäker på årsmodell då detta var monterat på husbilen när jag köpte den. Troligtvis är det någonstans runt 2012. ”Firmware” är daterad 2012-01-18.
Den TV som finns i husbilen är en Dmtech 19” av ungefär samma årsmodell.[/FONT][FONT=&quot]Nu till mina frågor:
[/FONT][FONT=&quot]1. [/FONT][FONT=&quot]Hur ställer man in TV/receivern så att det blir rätt format på bilden? Jag har försökt att ändra detta både på receivern och i TV´n. Hur jag än ställer in dessa(16:9, etc) får jag inte in hela bilden i rutan (se fotografi nedan).[/FONT]


[FONT=&quot]2. [/FONT][FONT=&quot]Parabolen har haft svårt att hitta satelliter tidigare, för att numer aldrig hitta dem. Ett felmeddelande ”E 09” dök upp på displayen. Detta har jag tolkat som att det finns ett kabelbrott i koaxialkabeln. Jag kopplade då in en kabel vid sidan om, och har nu återigen kontakt med satelliterna. Koaxialkabeln måste bytas. Vad är det för typ av kabel, och var får man tag i den? Den är ju mycket tunnare och mjukare i jämförelse mot en ”vanlig” koaxialkabel.[/FONT]


[FONT=&quot]3. [/FONT][FONT=&quot]Jag har lyckats uppdatera (via parabolen, ej dator) ten haaft build: från EU/2.18 2012-01-18 (10:31) till EU/2.20 S 2016-07-26 (09:52). Firmwar[FONT=&quot]e blir uppdaterad samtidigt, men bara till 2012-05-11 (se bild [FONT=&quot]nedan.[FONT=&quot] Kan det vara så att det inte finns någon senare firmware än 2012-05-11? K[FONT=&quot]nappast trolig[FONT=&quot]t...?[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
[/FONT]


[FONT=&quot]4. [/FONT][FONT=&quot]Jag valde även att göra en uppdatering av ”channel list”. Eftersom jag inte har rätt format på TV bileden (se fråga 1), kan jag inte se vilka siffror som gäller för respektive uppdatering (se bild nedan). Jag räknade med att uppdateringen för Norden är nummer 6 (räknat uppifrån). Efter att ha uppdaterat med nummer 6, får jag numer endast in de norska kanalutbudet. Vad hände med de svenska utbudet från Canal Digital?
[/FONT]

Ja, det var många frågor. Jag vet att det finns en massa olika trådar gällande parabolstrul, men jag har inte kunnat hitta något som hjälper mig med de frågeställningar som jag har. Därav startar jag en ny tråd.
Hoppas att det finns någon som förstår vad det är för problem jag har med min parabol. Det är så väldigt svårt att få frågorna på pränt.:swoon:

Ha de gott!
//Jocke
 

Bilagor

  • 2016-08-18 17.34.19.jpg
    2016-08-18 17.34.19.jpg
    4,5 MB · Visningar: 18
  • 2016-08-30 18.29.16.jpg
    2016-08-30 18.29.16.jpg
    4,4 MB · Visningar: 14
  • 2016-08-30 19.07.34.jpg
    2016-08-30 19.07.34.jpg
    4,8 MB · Visningar: 15
  • 2016-08-18 17.55.17.jpg
    2016-08-18 17.55.17.jpg
    4,7 MB · Visningar: 19
  • 2016-08-18 17.53.59.jpg
    2016-08-18 17.53.59.jpg
    3,1 MB · Visningar: 22
  • 2016-08-18 18.17.38.jpg
    2016-08-18 18.17.38.jpg
    2,1 MB · Visningar: 17
  • 2016-08-18 19.25.12.jpg
    2016-08-18 19.25.12.jpg
    2,3 MB · Visningar: 20
  • 2016-08-18 19.30.09.jpg
    2016-08-18 19.30.09.jpg
    3,5 MB · Visningar: 18

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Hei,
til spørsmål 2, så hadde jeg et lignende problem med at den ikke fant sattelitter/brukte lang tid enkelte ganger.
Jeg fant ut at det var dårlig kontakt inn i LNB, fant ut dette ved å forsøke å trekke/ dytte litt i coaxial kabelen når TV stod på, da forsvant signalet.
skiftet LNB og problemet ble borte.
MVH
Terje
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Det er en BNC kontakt under selve parabolfoten, hender en sjelden gang at det kommer vatn inn i denne og lager problem med dels kortslutning og senere dårlig kontakt. Rengjør denne først!

Er tv virkelig en 16:9, eller er det en 5:4 som de fleste standardmonterte i husbiler. Rett oppsett burde gi rett bilde. Uansett så prøv å sette boksen til mest mulig kvadratisk bilde først.

Det var en tid forskjellige kanallister for Norge og Sverige, selv brukte jeg alltid masterlisten. Denne hadde de nordiske samlet langt ute og de tyske på de 500 første plassene.

Av naturlige grunner kan jeg ikke lengre verifisere dagens firmware og lister, Thor er ikke over horisonten her hos oss og selv Astra1 kan ikke nås.

Ut fra bildene dine ser jeg at du har fått inn årets firmware fra juli i år.

På tv instillingene prøv letterbox.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Hej!

Nya Kontaktpersoner inom detta område kan komma att vara mycket värdefulla. Tack Dorita o Pelle :)

Även jag har varit inne på att byta ut LNB. Vad ska man byta till för huvud? Finns det något speciellt huvud som vi Oysterägare i Norden ska köpa? Vilket huvud köpte du, Terje?

Bra tips gällande BNC kontakten Knut! Det skulle vara så skönt om det är så enkelt. Jag har som jag skrev ovan även tänkt byta LNB. Detta pga att det ibland kommer upp varningar om "LNB-fel" (se en av bifogade bilderna) Detta kanske även löser problemet med felkod E 09?

Troligtvis är det en 5:4 TV jag har i bilen. Jag har provat ändra inställningarna till "letterbox" på både tv och receiver utan framgång... Mycket frustrerande.

Vad jag menade med att jag inte har fått en senare firmware än 2012-05-11 är pga av att 2016-07-26 står under "ten haaft build" och inte vid "Firmware" på systeminfo (se bild). Om man jämför de två bilderna ser man att datumet vid firmware har blivit uppdaterat från 2012-01-18 till 2012-05-11. Det var därför jag undrade om det verkligen är den senaste uppdateringen....? Vad är skillnaden på "Firmware" och ten haaft build" på system info?


//Jocke:swoon:
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Såg att jag inte har fått med bilden som visar mitt felmeddelande "E 09"
Laddar upp den, bara för att ;)


Ha de gott!

//Jocke
 

Bilagor

  • 2016-08-18 19.24.17.jpg
    2016-08-18 19.24.17.jpg
    1 MB · Visningar: 8

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Første linje med firmware gjelder boot loader, denne tilsvarer bios på en pc og blir neppe oppdatert mer for en S7. Ten-Haaft build gjelder all programvare som styrer antennen og dekoder signalene, denne vedlikeholdes fortløpende.

For mange år siden hadde jeg direkte kontakt med utviklingsavdelingen hos Ten-Haaft, og testet ut en del nye saker. Var også den gangen linje 2 brukerstøtte for Norge. Nå har jeg ikke lenger noen husbil og derfor heller ikke noen Oster.

Ser dere har den gamle 3 tegns satmaus, mener at S7 har støtte for den nye grå 4 tegns.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Ok. Stort tack Knut!
Nu har jag lite mer kött på benen för att prova och se om jag får någon fason på detta, eller om det bara är att lämna in till expertisen.

Snart är det helg, och en ny trevlig helgtur står för dörren!

Ha de gott alla!

//Jocke
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Ang channellist så laddade jag in universallistan. Det finns en pdf-fil som man kan skriva ut (jag gjorde den till ett litet häfte) så kan man leta fram de kanaler( ligger i grupper beroende av satellit) man ska titta på. SvtWorld t.ex ligger på typ 1743... När du fått ordning på hårdvaran är det viktigt att tänka på att Oyster ska börja söka på en kanal som den alldeles säkert får in. Vanligtvis funkar kanal 9 bäst. När den väl hittat satelliten och kanalerna så brukar det gå bra att bara börja titta om man inte flyttar allt för långa sträckor. När vi flyttat oss utanför Sveriges gränser börjar vi alltid med en tysk fri kanal, t.ex Das Erste. När parabolen väl låst sig på en satellit kan man titta runt vad man får in. Har man tur så får man Thor-kanalerna eller SvtWorld på köpet.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Tack för infon gällande LNB Terje :)

Umami! Var hittade du listan med kanalerna? Den verkar vara bra att ha!


//Jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Ser ut til at de ikke lenger lager pdf utgaven av kanallisten. Det finnes et pc program som kan editere og printe kanallisten, forutsetter at en laster ned for oppdatering via pc. Tror jeg har liggende en kopi av redigeringsprogrammet på en gammel disk, det ble tidligere benyttet for oppdatering av boksene før de gikk over til teraterm. TT er mye mer stabil ved oppdateringer enn den gamle løsningen, men gir ingen hjelp til redigering.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Hej igen!

Jag har förstått att de finns de som har anslutit en separat satellitmottagare efter Oystereceivern. Är det så då att man låter Oysterreceivern hitta satelliten (i mitt fall Thor), och sedan får den separata satellitmottagaren koda av kanalerna med kortet från Canal Digita, och vidare till TV´n? Vad jag har förstått finns det vissa fördelar med denna lösning. Bl.a lättare att välja kanaler, etc.
Är det någon som har ett bra förslag på en satellitmottagare som fungerar på 12v samt Canal Digital?

//Jocke
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Om jag minns rätt så fanns kanallistan att ladda ned från TenHaaft. Det är tre år sedan jag gjorde uppdateringen nu så jag minns inte detaljerna....Jag köpte en universalmottagare från Conrad eftersom vår reciever inte hade plats för CA-modul. Det fanns bara två att välja på som gick på 12v så jag valde den billigaste för 900kr. Den funkar men har en enkel och gammaldags mjukvara och så är det ganska fullt i TVskåpet nu...så mitt råd är att först kolla hur det funkar innan ni köper en till apparat som kanske inte egentligen behövs....

Och ja, det är så det funkar. Du tittar alltså på kortkanalerna på typ AV-läget och sen byter du kanal med universalmottagarens fjärrkontroll. Tänk alltså på placeringen av apparaten så du kan byta kanal från fåtöljen...I vårt fall har vi recievern och därmed universalmottagaren i ett skåp BAKOM TVn. Inte så bra för oss lata TV-tittare:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Jag saknade ett antal kanaler på Canaldigital och fick tipset att åka till JR i Lindome, vilket jag gjorde. På ca 1 min hade dom uppdaterat mina kanaler så nu kan jag se allt. Canaldigital har tydligen ändrat på sina kanaler och det strular till det hela. Så mitt tips är att försöka uppdatera någonstans.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Selv foretrakk jeg å bruke Universell kanalliste, den nordiske er en omsortert utgave. De nye HD Europa boksene til Oyster har en helt annen administrasjon av kanallisten med favoritter som er nasjonale.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Parabolstrul (Oyster)

Tack för alla idéer och förslag som har inkommit :)

Tänk att det ska vara så svårt att ha möjlighet att se på TV.
Vi tittar nästan aldrig, men har man utrustningen monterad, samt betalar för ett abonnemang hos Canal Digital, vill man ju gärna att det ska fungera den gången man vill se något.

Jag ska göra lite nya försök med detta nu till helgen (ja, tyvärr blir det ingen Elmia för oss i år...).
Förhoppningsvis kommer det att fungera sedan ;).


Ha de gott alla!

//Jocke
 
Toppen