• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Michelin Easy Grip

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Michelin Easy Grip

Tyvärr, inte dessa men däremot AutoSock! Har dock bara haft behov vid ett tillfälle på regndränkt kraftigt sluttande gräsmatta och då fungerade de alldeles utmärkt. I övrigt ligger de bara i "väntläge" i originalpåsen i bilen. Även om vi använder husbilen vintertid i fjällterräng har vi aldrig haft behov av dessa.
//Kjell
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Michelin Easy Grip

Det ser absolut enkelt ut och man kan nog förstå hjälper till att skapa framåtdrivande kraft förutsatt
att det finns något mjukt att greppa. Grejen är dock den att dagens lamelldäck är extremt bra på att greppa
just när det är snö och mjukt underlag så frågan är hur mycket bättre det blir med polyamid/polyester-tamp monterat ?

Känner det som att när vi verkligen behöver montera drivhjälp på husbilen så känns kedjor som ett gott stycke
mer användbara och effektiva även på hårt underlag som is. Moderna kedjor kräver ju faktiskt inte någon större
insats vad gäller monteringen jämfört med det som visas här.

Själv använt mig av snökedjorna ett par tre gånger och då behövdes det verkligen något som kunde greppa is under snön.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Michelin Easy Grip

Är väl själv av samma uppfattning, kedjor är nog bäst och moderna kedjor tas på utan bilen behöver flyttas. Det jag är ute efter är hur gör man om man redan kört fast? Michelins variant bygger på att man är förutseende och tar på dom innan. Har varit med om att vi vid fricamping satt fast på morgonen efter ett snöfall. Jag har Thule kedjor och dessa tar man på utan att flytta bilen, bra men dyra som "guld".
Jag tänkte mig alternativet Michelin som ett medel att ha på vid en längre transportsträcka, men håller dom?? Autosock gör det inte!!
 
Toppen