• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 V till radio från bodelsbatteri

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Hej, finns det någon som har dragit 12V till radioanläggning direkt från elblocket? Vill inte ha matningen via rattlåset och startbatteriet. Funderade på om man kan slippa att gå på bodelsbatteriet direkt.

Gabbe//
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Jag har kopplat min radio på bodelsströmmen via en säkring. För att inte strömmen till minnet skall ladda ur batteriet ligger även den kabeln på bodelen. Tyvärr måste man göra en kanalsökning varje gång man skall använda radion efter att ha slagit på bodelsströmmen eftersom minneskretsen tappar minnet när strömmen försvinner.
EssoJ
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Har alltid haft radion kopplad till startbatteri på alla bilar även som i min nuvarande bil från 09. Det lyser en röd led på radion alltid men inte har jag märkt nå bekymmer med det. Samma är det med personbilen radion är alltid kopplad och där är det mindre batteri. Så varför börja koppla om det till bodelsbatteri för mej skulle det bli lång väg för batteriet är längst bak. Har heller inte blivit utan ström på de senaste 20 åren i startbatteriet.

Leif
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Jag har alltid radion kopplad till bodelsbatteriet på de husbilar vi har (haft). I nuvarande, en Fiat -08, drog jag kabel från bodelsbatteriet, som sitter strax bakom passagerasätet, via en kabelkanal i ovankant på instegsbaljan vid högerdörren. Därifrån går den i inklädnadslisten runt hjulhuset och upp under instrumentbrädan. Här fortsatte jag kabeldragningen i en elslang fram till cigguttagen i mittkonsolen och vidare upp till radion. På så sätt har jag både cigguttagen och radion inkopplad på bodelsbatteriet (plus uttag till notebook för navigering).

För att komma åt anslutningarna till cigguttagen så måste en skruv lossas som sitter under en liten rund plastbit i drickahållaren. Sedan är det lämpligt att använda något hårt plastverktyg, exempelvis en smörkniv i plast, för att bända upp plastpanelen kring cigguttagen.
 

lenohl02

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Luleå
HBK-Nr
9837
Medlemskap
2022
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Hej Gabbe !
Byt Husbil , köp en Dethleffs så får du det färdigt med en omkopplare där du kan växla mellan Fordonsbatteriet och Bodelsbatteriet med en treläges brytare ,
läge 1,0, 2.
Du kanske inte behöver byta bil men att skaffa en liknade brytare så kan du välja.
Hälsningar Lennart
Ps. vi syns snart!!!!
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Så här gjorde jag
stereo.jpg
Strömbrytaren har jag satt fast i nedre handsfack(Fiat)
Slår till den när jag vill lyssna när tändningen är avstängd.
//Arne B
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Jag hör också till dem som dragit om matningen.
Det blen en ordentlig kabel dragen i slang delvis.
Från bodelsbatterierna med egen säkring,
vidare en strömbrytare sen till stereo, navigator, stor aktiv sub-bas.
Minnet i stereon matar jag från vanliga kontirnuerliga 12V till stereo i Mercan's elsystem.
Jag blev nöjd med kopplingen, och kan nu poppa hur mycket jag vill (nästan)
Kan även jobba/planera med navigatorn utan att behöva slå på radioläge t.ex.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Av samma anledning som jag åker husbil och inte häst & vagn... Komfort!

Men seriöst, när man väl kopplat om till att ta ström ur bodelen så slipper man tänka på det här... Enkelt
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Tack för alla fina förslag, jag lutar åt en miniatyrkopplare och naturligtvis avsäkrat från bodelsbatteriet.
Gabbe//
 
Senast ändrad:

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Hej Gabbe !
Byt Husbil , köp en Dethleffs så får du det färdigt med en omkopplare där du kan växla mellan Fordonsbatteriet och Bodelsbatteriet med en treläges brytare ,
läge 1,0, 2.
Du kanske inte behöver byta bil men att skaffa en liknade brytare så kan du välja.
Hälsningar Lennart
Ps. vi syns snart!!!!

Ha ha .... det skulle bli en dyr omkoppling om jag skall byta bil..... Skall ta mig en funderare på det där med trelägesbrytare...
ha det gott...
Gabbe//
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: 12 V till radio från bodelsbatteri

Hej Gabbe !
Byt Husbil , köp en Dethleffs så får du det färdigt med en omkopplare där du kan växla mellan Fordonsbatteriet och Bodelsbatteriet med en treläges brytare ,
läge 1,0, 2.
Du kanske inte behöver byta bil men att skaffa en liknade brytare så kan du välja.
Hälsningar Lennart
Ps. vi syns snart!!!!

Är du säker på att din 3-läges brytare fungerar så?

Vi har också en sådan brytare och husbilsfirman förklarade för oss att man kan växla mellan Fordonsbatteriet och Bodelsbatteriet.

Men så fungerar den inte.
I läge 1 stängs radion av när tändningen slås av.
I läge 2 är det konstant 12V.

Men i båda lägena kommer 12V från bil batteriet.
 
Toppen