• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema 95 AH AGM

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Hej,
Finns det någon som har monterat ett Biltema 95 AH AGM batteri i en Dethleffs Esprit ? Kanske samma montage som i andra bilar, mina batterier sitter under passagerar stolen.

Kompletterade idag med ett extra bodelsbatteri på platsen framför det som satt i innan. Tyckte stolens underrede kom väldigt nära batteriet vilket är lite oroande..

Bo
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Biltema 95 AH AGM

Stripa fast något isolerande material över pluspolen så det inte ramlar ner något på pluspolen.
Jag använde en bit kabelkanal och ett par kraftiga stripes runt pluspolen på en tidigare Dethleffs som hade batterier under stolarna.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Biltema 95 AH AGM

Hej. Jag har en Integrerad Dethleffs 6501. Har placerat två extra Biltemabatteri under sätet bakom passagersrstolen, kopplat ihop det med startkablar till batteriet under passargerarstolen, vågade inte ha det under stolen för jag tyckte också det var för nära stolens chassie. Har ju också en solpanel och detta funkar bra/ sören.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Biltema 95 AH AGM

Tack för svaren, då är jag inte ensam om att tycka att batteripolerna hamnade väl nära stolen.

Skall se om jag kan hitta en tunnt glasvävs laminat eller liknande och lägga över. Känns lite lugnare då..

Alternativet att flytta de till under den lilla soffan bakom går inte då mina gasol tuber finns där.

Bo
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Biltema 95 AH AGM

Det vore det absolut bästa, helt klart.
Jag lade nu en bricka under så stolen kom upp lite.
Vet inte hur mycket man vågar lägga under utan att försämra säkerheten men stolen sitter ju fast med 6 bultar så det borde fungera med plexiskiva tycker jag.
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Jag hade ochså fördragit en annan placering än den under passagerarstolen.
men det var förberett för ett batteri ytterligare.
Stol och underrede väger åtskilliga kilon och det måste bort vid montering.
Det går åt en del vulktape och skyddslock (röda) över pluspolerna med lite knåp så gick det, monterade även skydd mot kortslutning på ramverket, viktigt är ochså att batterierna sitter fast.
 

Bilagor

  • Batteribodel x2 2.JPG
    Batteribodel x2 2.JPG
    3,1 MB · Visningar: 54

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Biltema 95 AH AGM

Hej.

Fick plats med 2 batterier under förarstolen.

För att skydda batteripolerna så klippte jag till en gammal gummimatta.

Dessutom skar jag bort en bit av bottenmattan under batterierna. Där vann jag nog 15 mm i höjd för batterierna.

Vid nästa batteribyte blir det ett batteri under varje stol och grova kablar emellan.
 

Bilagor

  • Två 86 Ah batterier i förarstol.jpg
    Två 86 Ah batterier i förarstol.jpg
    590,1 KB · Visningar: 44
  • Skyddad med gummimatta.jpg
    Skyddad med gummimatta.jpg
    555,2 KB · Visningar: 36
Toppen