• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp fungerar inte på gasol

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi har fått ett konstigt fenomen. Kylskåpet fungerar inte på gasol men på el och batteri. Det finns ingen automatisk omkopplare utan vi byter energikälla manuellt.
Jag vet inte vilken sorts kyl det är men husbilen är en Niesmann Flair 96.
Gasolen fungerar till annat. Spis och panna.
Är det någon som vet vad felet kan vara och hur man åtgärdar det?
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp fungerar inte på gasol

Hej
Har du kollat så att brännaren startar, brinner?
Kan vara dags för rengörning.
Har haft samma problem på min förra bil.

mvh
Anders
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kylskåp fungerar inte på gasol

Känner inte alls den typen av bil ni har men...
Nästan alla HB:s har ungefär samma principer vad gäller bodelen. Har ni en central med felindikationer? I köksdelen i någon av skåpen brukar finnas en serie gasol spakar för stängning och öppning. används som säkerhetsbrytare vid reparation/service. Det billigaste felet vore förståss att någon stängt av just kylskåpsgasolen. Mer troligt är att den apparaten som alstrar knistor för att tända kylskåpensgasollåga fungerar inte. Det kan vara överhettninsskydd eller liknande. Man får nog säkerställa att gasolen kommer fram till kylskåpen och att tändningen fungerar. (man brukar höra en tickande ljud) Jag skulle börja felsökning där.....
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp fungerar inte på gasol

Kylskåpet indikerar att det "brinner". (Kontrollampan slocknar som den ska)
Det som händer är att kylskåpet inte blir kallt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kylskåp fungerar inte på gasol

Då skulle jag försäkra mig om det verkligen blir en låga där eller inte. En del har en öga i kylskåpet i golvnivån som ger en blåsken om det brinner. Saknas en sådan, kan man kolla vid avgasröret för kylskåpen om det blir varmt eller om där bildas kondens.
Om det verkligen brinner, är frågan varför den inte alstrar värme som i sin tur skall ånga kylmedlet. Då är det en fullständig rengöring som gäller. Inte svårt det heller men kräver lite engagemang. Ta reda på först om du har en låga eller inte. Också om lågan varierar i styrka beroende hur effektvredet är skruvat. (mycket eller litet kyla i skåpet)
Jag skulle tror att du har felet i knistalstraren snarare än i gasolen...
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Kylskåp fungerar inte på gasol

På vår förra bil så gav denna rackare upp , vilket fick gasen bara att gå på pilotlåga och därmed aldrig under 12-14c ny ventil à 1250kr var lösningen, vanligt fel enligt kunnigt yrkesfolk...
Byttes genom nedre gallret utifrån på några minuter.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    28,6 KB · Visningar: 506

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp fungerar inte på gasol

Tack för tipset.
Verkligen instruktiv film trots danska språket.
Och det hjälpte!
 
Toppen