• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolbyte Frankrike

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
På en bensinstation i Nyköping säljer de adapter som de påstår kan användas till att fylla svenska tuber i Frankrike!!! Vet någon om det stämmer? Jag har fått för mig att man måste använda franska tuber( eller använda lpg). Man kan ju också fylla precis innan infart och vara lite snål med gasolen. Vi ska troligtvis vara i Frankrike 3 veckor,så det kan ju bli ett gränsfall beroende på hur kallt det blir i september/oktober.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Gasolbyte Frankrike

Om du ska tanka svenska flaskor i Frankrike kommer du att få problem om du inte har en tankflaska.

Alugas Sverige

index2flaschen.jpg


Skaffa en sådan. Den kan du tanka i hela Europa. Den har ett överfyllnadsskydd så att du slipper spränga din bil.

Här kan du Tanka flaskorna LPG stations in France | myLPG.eu.

Description
Warning for motorhome owners:
The French regulation authorizes the tank refill only if the tank is EN1949 European Standard compliant. It is forbidden to refill standard cylinders.
In the past, an accident took place in France on a campervan. It resulted in reinforcement of the procedure related to the refilling of EN1949 tank. Some retail owners took it a step further as to reject all refillable LPG bottles due to the complexity for the retail station staff to control and identify if the tank complies with EN 1949 European Standard.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Gasolbyte Frankrike

Övertygad om att ni klarar er med två fulla flaskor i tre veckor i Frankrike utan att snåla. Skulle det mot förmodan ta slut så köp en grön flaska, dom finns överallt. Det man bör veta då är att deras flaskor inte är konstruerade som våra med säkerhetsventil, men kan en hel nation använda det där så borde det inte vara några större problem. Men då får du ha köpt en övergång här hemma.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/126016
 
Toppen